0  |  7

بررسی پنج نیروی رقابتی و swot « استارباکس»

بررسی پنج نیروی رقابتی و swot « استارباکس»

«استارباکس» در سال ۱۹۷۱ به عنوان نخستین کافی شاپ توسط چند دوست انگلیسی تاسیس گشت و امروزه شعب این شرکت چندملیتی در سرتاسر جهان اعم از آمریکا، کانادا، ژاپن، چین، امارات و ... گسترش یافته‌است.

استارباکس علاوه بر قهوه‌های دم‌کردنی و اسپرسو، نوشیدنی و ساندویچ‌های آماده و نوعی میلک شیک مخصوص قهوه را سرو می‌کند.

در ابتدا به تحلیل ۵ نیروی رقابتی شرکت استارباکس می‌پردازیم:۵ نیروی رقابتی پورتر

وجود کالاهای جایگزین:

کالاهای جایگزینی نظیر چایی، انواع نوشیدنی‌ها از برندهای مختلف نظیر کوکاکولا، پپسی و انواع قهوه  نشانگر وجود کالاهای جایگزین زیادی برای این شرکت است. لذا این تهدید برای استارباکس تهدید قوی‌ست.

قدرت چانه زنی خریداران:

در صنعت قهوه رقبای زیادی وجود دارد حتی استارباکس که به عنوان غول بزرگ قهوه در جهان معرفی می‌شود نیز با رقیب قدرت مندی نظیر «دانکن دونات» مواجه است. لذا وجود گزینه‌های جایگزین برای خریداران بی‌شمار است و خریداران به راحتی می‌توانند از سایر گزینه‌ها استفاده کنند.

خریداران قهوه استارباکس نسبت به محصولات و فرایند تولید آن آگاهی دارند، حتی می‌توان گفت مصرف‌کنندگان توانایی تولید همان محصولات را در منزل خود دارند!

قهوه را نمی‌توان به عنوان کالای اساسی و حیاتی نظیر نان، آب و ... قلمداد کرد و این یکی دیگر از عواملی‌ست که خریداران قدرت زیادی در چانه زنی پیدا می‌کنند.

لذا با توجه به وجود گزینه‌های جایگزین، آشنایی با فرایند تولید محصولات و غیر اساسی (حیاتی) بودن قهوه، خریداران استارباکس از قدرت چانه‌زنی بالایی برخوردار هستند.

قدرت چانه زنی عرضه‌کنندگان:

فراوانی تعداد تامین‌کنندگان قهوه ، عرضه در حجم بالای این محصولات و عدم وجود تمایز بین این محصولات سبب می‌شود بازار از حالت انحصار خارج شده و به سمت رقابتی چند جانبه حرکت کند. به همین دلایل عرضه‌کنندگان در این صنعت از قدرت چانه‌زنی کمی برخوردار هستند.

ورود رقبای جدید:

برای ورود رقبای جدید به هر صنعتی موانعی وجود دارد نظیر وجود قوانین دولتی ، نیاز به سرمایه اولیه و ...

برای ورود به صنعت قهوه موانع زیادی وجود دارد از جمله هزینه بسیار بالای برند سازی! استارباکس و دانکن دونات و « مک دونالد »(در بخش صبحانه) از جمله رقبایی با قدرت بالا در برند محسوب می‌شوند. نام‌های تجاری بسیار قدرت‌مند و شناخته‌شده‌ای در جهان!

اما در مقابل می‌توان نیاز به سرمایه اولیه کم را برای راه‌اندازی این نوع کسب و کار معرفی کرد، که یکی از جذابیت های این صنعت محسوب می‌شود.

تهدید ورود رقبای جدید در صنعت قهوه برای شرکت استارباکس تهدید متوسطی محسوب می‌شود و از طرفی استارباکس از مزیت رقابتی « برند» سود می‌برد!

شدت رقابت درون صنعت:

در صنعت قهوه تعداد تولیدکنندگان بی‌شمار است و این تولیدکنندگان محصولات مشابهی را به خریداران عرضه می‌کنند و به نوعی رقبا در این صنعت هم تراز یکدیگر محسوب می‌شوند.

لذا شدت رقابت در صنعت برای قهوه استارباکس قوی است!

swot شرکت استارباکس

بررسی swot  قهوه استارباکس:

۱.نقاط قوت :

۱) عملکرد مالی شرکت استارباکس این شرکت را در رتبه اول فروشنده قهوه در جهان قرارداده‌است و بیش از ۴ میلیارد دلار ارزش برای شرکت تخمین زده‌شده‌است.

۲)نام و برند تجاری قهوه استارباکس یکی از کلیدی‌ترین نقاط قوت این شرکت است. کمتر کسی را در دنیا می‌توان یافت که نام قهوه استارباکس را نشنیده باشد.

۳) برگزاری دوره‌های آموزشی برای پرسنل، نحوه برخورد کارکنان، محیط دوستانه شعب آن و مشتری مداری حرفه‌ای استارباکس نیز به عنوان عامل قدرت برای این شرکت محسوب می‌شود.

۲.نقاط ضعف:

۱)محصولات استارباکس به طور کل از قهوه تشکیل می شود و قهوه ماده اولیه و حیاتی برای این شرکت محسوب می‌شود. لذا وابستگی بسیار به قهوه برای شرکت نقطه ضعف بزرگی است.

۲) استارباکس محصولات خود را با قیمتی بالاتر از رقبا به مشتریان عرضه می‌کند. با توجه به قدرت چانه‌زنی خریداران و شدت رقابت بالا، قیمت بالاتر از رقبا ممکن است منجر به از دست دادن مشتریان شود.

۳.فرصت ها:

۱)استارباکس توانایی توسعه در بازارهای نو ظهور مثل هند و ... را دارد چرا که این بازارها هنوز به مرحله اشباع نرسیده‌اند.

۲) قدرت بالای زنجیره تامین این شرکت حساسیت این شرکت به نوسانات قیمت قهوه را تا حدودی کاهش داده‌است .

۴.تهدیدها:

۱) افزایش قیمت قهوه یکی از بزرگترین تهدیدها برای این شرکت می‌باشد گرچه استارباکس با وجود زنجیره تامین قوی در سطح جهانی تا حدودی این تهدید را کاهش داده‌است اما باز هم یکی از اصلی‌ترین تهدیدها برای این شرکت محسوب می‌شود.

۲) وجود فروشگاه های محلی و شناخته شده و مشتریان وفادار به این فروشگاه‌ها یکی دیگر از عوامل تهدید است چرا که وفاداری این مشتریان به فروشگاه‌های محلی مانع خرید آن‌ها از این شرکت می‌شود.

۳)عدم توانایی توسعه در بازارهای موجود چرا که این بازار ها به مرحله اشباع رسیده اند اما وجود بازارهای نوظهور به عنوان فرصتی‌ست که این تهدید را تا حدودی کمرنگ کرده‌است!

برای مطالعه بیشتر:

بررسی تحلیل ۵ نیروی رقابتی مایکل پورتر

مروری بر استراتژی های بازاریابی و تحلیل SWOT شرکت «ردبول»

چگونه استراتژی‌های آمیخته بازاریابی، از سامسونگ برندی محبوب ساخته است؟

پنج نیروی رقابتی شرکت «نایک» را بشناسیم

نویسنده: ملیکانصیر( دانشجو ارشد مدیریت بازرگانی)

شما هم می توانید با استفاده از ابزارهای آنلاین «بیزنگار» آمیخته بازاریابی کسب و کارتان را آسان و آنلاین طراحی کنید

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com