0  |  5

از دست دادن این قهوه می‌تواند پایان کسب وکارتان باشد!

از دست دادن این قهوه می‌تواند پایان کسب وکارتان باشد!

 تقریبا یک سال پس از راه‌اندازی کسب‌وکار «سلامت دیجیتال» در «سیلیکون ولی»، من گفتگوی مهمی در اولین کنفراس‌مان داشتم. یکی از افراد کارآزموده در زمینه نرم‌افزارهای بیمارستان به من گفت: «شما بخشی از نسل سوم شرکت‌های نوپا با همان مدل کسب و کار هستید و  این درحالی ست که تمام آن شرکت ها شکست خوردند.» باید بگویم ضعف مدل کسب و کارمان به نوعی «شناخته شده» بود اما ما از این موضوع ناآگاه بودیم. چون از ایجاد شبکه با همتایان و هم صنفان خودمان غفلت کرده بودیم و البته کسب و کار من چند ماه بعد تعطیل شد.

برای بنیان‌گذاران کسب‌و‌کارهای نوپا، زمان کافی برای انجام هر کاری که باید انجام شود، وجود ندارد. البته ممکن است احساس ناخوشایندی درخصوص صرف زمان باارزش خود با دیگر بنیان‌گذارانی که ممکن است نتوانند مستقیماً به شرکت شما کمک کنند، داشته باشید.

  « شرکت‌های دارای همبستگی محلی بالا، روحیه صمیمیت را به‌عنوان بخشی از موفقیت خود و عامل رشد رونق‌ بخش می‌دانند »  

سوال این است: آیا حضور داشتن در این ملاقات‌ها یا نوشیدن قهوه اول صبح با یکی از هم صنفان خودتان حتی به بهای صرف نظرکردن از زمان لازم برای تولید، بازاریابی یا جمع‌آوری پول، ارزش دارد؟

ما در موسسه Startup Genome، هزاران شرکت در سراسر جهان را بررسی کرده‌ایم و پاسخ این سوال یک «بله» جهانی است. در نوشته‌های «مایکل پورتر»، عنوان شده که روابط غیررسمی و رسمی، عملکرد کسب وکار را افزایش می‌دهند و این گفته کاملا با یافته‌های ما منطبق است. درواقع موسس هر چقدر بیشتر با بنیان‌گذاران محلی، کارشناسان و سرمایه‌گذاران ارتباط برقرار کند، سرعت رشد شرکت او نیز افزایش می‌یابد. به‌همین ترتیب افزایش اعضای مرتبط در جامعه شرکت‌های نوپا باعث افزایش احتمال کامیابی، رشد و رونق اکوسیستم می‌شود.

در Startup Genome این پدیده را همبستگی محلی می‌نامیم. کارآفرینانی که از موسسه‌ی خود خارج شده و ارتباط برقرار می‌کنند، به همبستگی محلی بالاتر و در نتیجه دانش ارزشمند بیشتری دسترسی پیدا می‌کنند که عبارتند از: دیدگاه‌های مهمی در خصوص نیاز بازار، مدل‌های کسب و کار جدید، کارمندان، مشتریان و سرمایه‌گذاران بالقوه جدید.

همبستگی محلی با سه عامل تعریف می‌شود:

۱.تعداد و کیفیت روابطی که بنیان‌گذاران با سایر بنیان‌گذاران، سرمایه‌گذاران و متخصصان در منطقه خود دارند

۲.فرکانس تعامل این افراد با یکدیگر

۳.«حس جامعه» یا تمایل شرکت‌ها و متخصصان برای کمک به یکدیگر.

به بیان دیگر وقتی که سایر بنیان‌گذاران، سرمایه‌گذاران و متخصصان بدون چشم‌داشت به شما کمک می‌کنند و شما نیز به سایرین کمک می‌کنید، عملکرد کل جامعه بهبود می‌یابد.

در پایان 2017 موسسه Startup Genome، بیش از 4000 نفراز بنیان‌گذاران شرکت‌های فن‌آوری اطلاعات سراسر جهان را درخصوص همبستگی محلی مورد بررسی قرار دادند. یافته‌ها نشان دادند که شرکت‌های دارای ارتباط بیشتر، موفق‌تر بودند. اگر من نیز درزمان راه‌اندازی سلامت دیجیتال روی روابط خود سرمایه‌گذاری کرده بودم، شاید هیچ وقت شکست نمی‌خوردم و البته باید بگم که از بین 5 کسب و کاری که راه انداختم، سلامت دیجیتال تنها شکست من بود.

از دست دادن این قهوه می‌تواند پایان کسب و کارتان باشد

در ادامه دو روش برای ایجاد ارتباط معرفی می‌شوند:

خودتان ارتباط برقرار کنید و منتظر آن نمانید:

تنها به این دلیل که در نزدیکی شرکت‌های نوپا، در محیط کاری پر جنب و جوش، در شهری پر جنب و جوش کار می‌کنید، به این معنی نیست که شرکت شما دارای همبستگی محلی بالایی است. البته اندازه‌ی جامعه و نزدیکی شرکت های نوپا به یکدیگر تا حدودی کمک‌کننده هستند، اما کافی نیستند.

گذراندن زمان در جلسات کوتاه، صرف قهوه با بنیان‌گذاران دیگر، بازدید از مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها و حضور در سایر رویدادهای شبکه محلی، راه‌هایی هستند که می‌توانید همبستگی محلی را در جامعه خود بهبود بخشید.

ارتباطات‌تان را فعال کنید:

براد فلد، سرپرست، سرمایه‌گذار و کارآفرین اغلب به مخاطبانش در حلقه‌های کسب و کارهای نوپا، انتقاد می کند و می‌گوید : «بدهید قبل از اینکه بگیرید».

بنیان‌گذاران در شهر هلسینکی پایتخت فنلاند در هفته بیش از دو ساعت به یکدیگر کمک می‌کنند و همین موضوع می‌تواند توضیح دهد که چرا یک اکوسیستم نسبتاً کوچک در حاشیه شمالی اروپا از نظر خروجی و ارزش اکوسیستم بهتر عمل می‌کند. شرکت‌های دارای همبستگی محلی بالا، روحیه صمیمیت را به‌عنوان بخشی از موفقیت خود و عامل رشد رونق‌ بخش می‌دانند.

به طور خلاصه، هرهفته برای کمک به یکدیگر وقت بگذارید. این یعنی به عنوان بنیان‌گذار به سایرین و به خودشان گوش دهید. این به معنای به اشتراک‌گذاری ترفندهای بازاریابی و موارد دیگر است. به عنوان سرمایه‌گذار به کارآفرینان کمک کنید؛ حتی اگر قصد سرمایه‌گذاری در کسب و کار آن‌ها را ندارید. به‌عنوان متخصص به بنیان‌گذاران کمک کنید؛ حتی اگر در شرکت آنها سهام ندارید.

بهارناز بیدار (کارشناس ارشد کارآفرینی سازمانی)

برگرفته از سایت www.inc.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com