0  |  1

ده ویژگی کارآفرینان دیجیتال موفق

ده ویژگی کارآفرینان دیجیتال موفق

گزارش ها و مطالعات روز افزون، بیانگر نقش کلیدی فناوری دیجیتال در بهبود چشم انداز کسب و کارها در سراسر جهان است. فناوری دیجیتال می‌تواند فرصت دستیابی به رشد پایدار و ایجاد مشاغل مناسب را برای کشورهای توسعه یافته یا کمتر توسعه یافته فراهم کند. کارآفرینی دیجیتال می‌تواند به کاهش فقر، افزایش رفاه کمک چشم‌گیری کند و کارآفرینان دیجیتال می‌توانند از مزایای بازار جهانی بهره‌مند شوند.

جوانان با استفاده از فناوری دیجیتال قادر به توسعه ظرفیت‌های خود برای ایجاد کسب‌وکارهای نوپا و ابتکار در جامعه نوآورانه خواهند بود. همچنین دیجیتالی‌سازی می‌تواند فرصت‌هایی را در بخش‌هایی مانند صنایع فرهنگی و خلاقانه با هدف استخدام تعداد بیشتری از جوانان و زنان ایجاد کند.

مراکز فناوری، محصولات مرتبط و خدمات دیجیتال قابل اندازه‌گیری در کشورهای درحال توسعه ظهور می‌کنند و علاوه بر رشد و ایجاد شغل، به‌عنوان راهی برای حل مشکلات بومی به وسیله‌ی ابزارهای دیجیتال خدمت می‌کنند.

کارآفرینی دیجیتال، به‌معنای طراحی محصولات و خدماتی است که مقرون به صرفه، با دوام و بدون تمرکز برپیچیدگی هستند.

  «کارآفرینان سرسخت هرگز تسلیم نمی‌شوند، زیرا نمی‌دانند چطور تسلیم شوند.»  

با‌این‌حال تحلیل‌های موجود نشان می‌دهند که اغلب کسب‌و‌کارها به‌خصوص کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط با تحولات دیجیتالی، مقابله می‌کنند. برخی از دلایلی که باعث عدم استقبال سازمان‌ها از این تحولات می‌شوند، شامل موانع تجاری برون مرزی، مقررات قانونی و اجرایی، دسترسی ناکافی به منابع مالی و پایین بودن مهارت‌های دیجیتال نیروی کار هستند. حذف واسطه‌ها، تطبیق کارفرمایان با کارکنان آتی، ارائه‌‌ی آموزش‌های آنلاین، تطبیق مطالب آموزشی و... تنها بخشی از تدابیری هستند که هر کارآفرینی باید برای آنها برنامه‌ریزی کند. در هر صورت بعضی از اقدامات برای راه‌اندازی اکوسیستم نوآوری ضروری هستند.

موارد زیر به‌منظور توسعه کارآفرینی دیجیتال توصیه می شوند:

1.افزایش دامنه ارتباطات

2.توسعه مهارت ها

3. اجرای سیاست های حامی توسعه دیجیتال در سطوح مدیریتی

4.انجام فعالیت‌های اداری کسب‌وکار به طور کاملاً دیجیتال

5.پذیرش و ترویج هویت و امضای الکترونیکی

6.درنظرگرفتن نوآوری و دانش به عنوان سرمایه 

یکی از جالب‌ترین اثرات انقلاب دیجیتال، ایجاد دموکراسی در دنیای کسب وکار بوده است. کسب و کارها قبلاً در صورت نداشتن سرمایه و ارتباطات تجاری، با سرعت بسیار کمی رشد می‌کردند. اینترنت، همراه با تکنولوژی قدرتمند و ارزان، منابع عظیمی را به طور گسترده و آزادانه در دسترس عموم قرار می‌دهد. همچنین فرصت توسعه سریع کسب وکاری پر رونق را حتی بدون داشتن سرمایه یا ارتباطات برای همه فراهم می‌کند. در نتیجه، توانایی‌ها و ویژگی‌های فردی کارآفرین به مهم‌ترین دارایی کسب و کار تبدیل می‌شوند.

کارآفرینی دیجیتال

ده ویژگی کارآفرین دیجیتال موفق عبارتند از:

داشتن چشم انداز روشن:

داشتن یک طرح واضح، بسیار مهم است. در حقیقت داشتن چشم‌اندازی روشن از کاری که قرار است کسب و کار شما انجام دهد، چگونگی انجام آن و اهداف تان که باعث افزایش تمرکز شما و حرکت در مسیر صحیح می‌شوند.

بیان واضح و روشن:

اگر شما جذاب‌ترین ایده‌ی کسب و کار را داشته باشید ولی قادر نباشید آن را به روشنی برای دیگران توضیح دهید، هرگز دیده نخواهید شد. همچنین شما به اطرافیان از جمله همکاران و مشتریان تان برای اینکه در کنار شما با کارایی فعالیت کنند، نیاز دارید. برای برقراری ارتباط با این اطرافیان نیز باید مهارت‌های ارتباطی و فن بیان قوی داشته باشید.

داشتن انگیزه:

انگیزه باعث می‌شود کاری را که می‌کنید، واقعاً با علاقه انجام دهید. راه رسیدن به موفقیت می‌تواند طولانی و دشوار باشد و ادامه دادن، تنها روش رسیدن به انتهای این راه است. داشتن طرح واضح و اهداف روشن، واقعاً به شما انگیزه می‌دهند.

قدرت ادراک: 

برخی این ویژگی را  زیرکی، عقل و منطق یا فراست می‌نامند ولی در نهایت این ویژگی در قدرت درک، خلاصه می‌شود. درک چگونگی سیستم‌هایی که در آن کار می‌کنید. چه این سیستم‌ها در محدوده‌ی تخصص شما یا محدوده‌ای مرتبط باشد، چه سیستم‌های ساختاری گسترده‌ای مانند چارچوب‌های قانونی و اقتصادی باشند. مهم این است که شما بدانید نحوه‌ی مدیریت این سیستم‌ها چگونه است و آنها چطور بر کسب و کار شما تاثیر می‌گذارند.

تشخیص فرصت:

توانایی تشخیص فرصت، یکی از ارزشمندترین صفاتی است که کارآفرینان می‌توانند داشته باشند. تنها صفتی که می‌تواند از تشخیص فرصت، ارزشمندتر باشد توانایی خلق فرصت است.

درک اکوسیستم فناوری:

زیرکی در کسب و کار برای تبدیل شدن به کارآفرین دیجیتال، کافی نیست. برای کارآفرین دیجیتال شدن نه تنها باید فناوری که خودتان درحال توسعه‌ی آن هستید را بشناسید، بلکه باید اکوسیستم تکنولوژی گسترده‌تری را درک کنید تا قادر به دیدن چگونگی پیشرفت آنها و تشخیص فرصت‌هایی که برای کسب و کار شما فراهم می‌کنند، باشید.

کاوش‌گر:

هر چند که داشتن چشم انداز مهم است اما گیر نیفتادن در محدوده‌ی آن نیز مهم است. توانایی کاوش راه‌های تازه‌ای که پیش روی شما قرار می‌گیرند، توانایی کشف زمینه‌ی امکانات جدید را فراهم می‌کند. آن چیزی که در ابتدا هسته‌ی اولیه‌ی کسب و کار شما بوده است، می‌تواند تنها یک شاخه از مفهوم کسب وکاری بسیار وسیع‌تر و پرسودتر باشد.

سازگاری:

واگرایی از چشم‌اندازتان به اندا‌زه‌ی داشتن توانایی برگرداندن آن به مسیر صحیح در زمان وقوع اتفاق‌های پیش بینی نشده و غیرقابل اجتناب، مهم است. تعداد بی شماری دست‌انداز در جاده‌ی موفقیت وجود دارد و داشتن قابلیت سازگاری به شما قدرت مقابله با تمام آنها را می‌دهد.

یادگیری از اشتباه ها:

اشتباه بخش اجتناب‌ناپذیری از اجرای کسب وکار است. تفاوت بین اشتباه ارزشمند با اشتباه پرهزینه در این است که شما چقدر از آنها را یاد می‌گیرید. انرژی خود را به جای تاسف خوردن برای اشتباه ها، صرف تجزیه و تحلیل آنها کنید.

نه به تسلیم شدن:

نمی‌توانید اجازه دهید چالش‌های متعددی که هر کارآفرینی با آن‌ها مواجه می‌شوند بر شما فائق بشوند. کارآفرین سرسخت در زمان مواجه با موانع، به جای ناامیدی از یافتن راه‌حل هیجان‌زده می‌شود. کارآفرینان سرسخت هرگز تسلیم نمی‌شوند، زیرا نمی‌دانند چطور تسلیم شوند.

بهارناز بیدار (کارشناس ارشد کارآفرینی سازمانی)

برگرفته از سایت www.broadbandcommission.org

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com