0  |  6

تحول دیجیتال: چگونه می‌توان وارد بازار کارآفرینی دیجیتال شد؟

تحول دیجیتال: چگونه می‌توان وارد بازار کارآفرینی دیجیتال شد؟

قبل از پرداختن به مطلب اصلی، به بعضی از عناوین خبری زیر توجه کنید:

47 درصد از جمعیت جهان به اینترنت متصل هستند. (ItForum، 2016)

سه میلیارد یعنی تقریبا ۴۰ درصد از جمعیت جهان به‌طور فعال از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. (TECMUNDO،2017)

مجموع رشد خرده‌فروشی آنلاین آمریکا در سه ماهه چهارم سال 2017 سریع‌تر از کل رشد از سال 2011 به بعد بوده است. (Digital Commerce، 2018)

نتایج جستجوی عباراتی مثل «کارآفرینی دیجیتال»، «بازاریابی دیجیتال» یا «فروش آنلاین» در گوگل نشان می‌دهد که راه‌اندازی کسب‌و‌کار در بستر اینترنت می‌تواند فرصتی ارزشمند باشد.

اما سوال این است: چگونه می‌توان به‌طور ایمن وارد بازار کسب و کارهای دیجیتال شد و در برابر رقبای موجود، ایستادگی کرد؟

نخست باید باوری اشتباه را کنار بگذاریم. «هیچ فرمول جادویی برای کسب درآمد هنگام خواب وجود ندارد.» اما اگر واقعاً قصد مطالعه‌ی بازار و ارایه محصولات و خدمات با کیفیت به مشتریان آتی خود را دارید، نکات زیر برای شما مفید خواهند بود.

برای تبدیل شدن به کارآفرین دیجیتال به چه چیزهایی نیاز دارید؟

شما به یک کامپیوتر و دسترسی به اینترنت برای شروع کار نیاز دارید. اما به جز تجهیزات، داشتن ویژگی‌های زیر نیز برای مقابله با رقبا ضروری هستند:

1.کنجکاوی

در تصور عام احتمالا «کنجکاو» به‌عنوان شخصی علاقه‌مند به سرک کشیدن در زندگی دیگران تلقی می‌شود، اما منشا این کلمه با این موضوع ارتباطی ندارد.

آیا تاکنون متوجه شدید که کودکان درآغاز فرآیند صحبت کردن، در مورد همه چیز سوال می‌پرسند؟ آنها این سوال‌ها را برای درک بهتر دنیای اطراف خود می‌پرسند. اما گاهی اوقات ما به‌عنوان افراد بزرگسال به‌خصوص در محیط کار، فراموش می‌کنیم که از خودمان بپرسیم، چرا ما ملزم به انجام وظایف خاصی هستیم؟

بنابراین کنجکاوی یکی از ویژگی‌های شخصیتی است که برای فعالیت در اینترنت باید در خودتان تقویت کنید. زیرا با کمک این ویژگی می‌توانید درخصوص بازار و رفتار مصرف‌کنندگان، تحقیقات زیادی انجام دهید تا فرصت‌هایی برای فعالیت بیابید و راهکارهایی را که منجر به ارزش‌آفرینی حقیقی در زندگی مردم می‌شوند، ارایه کنید.

2.تمایل به تحصیل و تبدیل شدن به متخصص

بین بسیاری از مردم شایع است که مدت کوتاهی مطالعه و سپس تصور کنند که اکنون همه چیز را در خصوص این موضوع می‌دانند و تغییر مداوم آن دانش یا ابزار را به خصوص در اینترنت، نادیده بگیرند.

به‌عبارت دیگر اگر شما خیلی کنجکاو هستید اما مطالعه کردن را دوست ندارید، کارآفرینی دیجیتال مناسب شما نیست. البته به این معنی نیست که شما باید تمام ساعات روز خود را صرف کارکردن روی کامپیوتر کنید.

مانند هر چیز دیگری در زندگی، یافتن تعادل بین یادگیری بیشتر و استفاده از این دانش برای پیاده‌سازی تغییر ضروری است. برای شروع حداقل روزی یک ساعت اخبار مربوط به بازارتان را مطالعه کنید. با گذشت زمان، خودتان نیاز به کسب تخصص در حوزه‌ای که بیشترین تاثیر بر کسب‌و‌کارتان را دارد، احساس خواهید کرد.

3.کمک کردن به دیگران

کارآفرینی بیشتر از نوآور بودن یا خلق چیزی که قبلاً نبوده به شناسایی فرصت‌هایی برای پیاده‌سازی ایده‌ای که باعث ایجاد تاثیر مثبتی بشود، وابسته است.

برای مثال به کسب و کارهایی مانند Uber فکر کنید. هیچ چیز مبتکرانه‌ای در مورد خدمات تاکسی‌رانی در آن وجود ندارد. کسب و کار آن‌ها تنها خدمات حمل و نقل را به صورت قابل دسترس‌تر و آسان‌تر ارایه  می‌دهد. راه حلی ساده که تاثیر مثبت و بزرگی ایجاد کرده و دردسرهای مشتریان را کم کرده است. از حالا به بعد بدانید این موضوعی است که باید روی آن تمرکز کنید.

  « راه‌اندازی کسب‌و‌کار در بستر اینترنت می‌تواند فرصتی ارزشمند باشد »  

مزایای کارآفرینی دیجیتال

مزیت اصلی این است که شما می‌توانید کسب وکار خود را از هر جایی در جهان مدیریت کنید، به شرطی که به اینترنت دسترسی داشته باشید.

سایر مزایا عبارتند از:

1.گذراندن زمان بیشتر کنار خانواده‌تان

صادقانه پاسخ دهید. چند بار تا حالا به خاطر اینکه مجبور بودید کار کنید یا در ترافیک گیر کرده بودید، با تاخیر در مراسم تولد یکی از عزیزانتان شرکت کردید یا کلاً آن را از دست دادید؟

در کارآفرینی دیجیتال هم ممکن است این اتفاق رخ دهد اما احتمال وقوع آن کمتر است زیرا شما در صورت تمایل می‌توانید از خانه کار کنید. البته به این معنی نیست که دیگر برنامه‌ی از پیش تعیین شده‌ای ندارید و می‌توانید تمام روز خود را صرف بازی با کودکان تان کنید. اما کارآفرینی دیجیتال قطعاً آزادی عمل بیشتری مثل تنظیم برنامه‌هایت ان یا مشارکت در کارهای خانوادگی برای تان فراهم خواهد کرد.

2.ساعات انعطاف‌پذیرتر

در ابتدای راه‌اندازی کسب و کار به ویژه زمانی که کسب و کار را به تنهایی مدیریت می‌کنید برای به دست آوردن جایگاه خود در بازار باید به سختی کار کنید. البته سخت کار کردن به معنی کار کردن در کل شبانه روز نیست زیرا هیچ کس در تمام ساعات، بهره‌وری ندارد.

اگر کارآفرین دیجیتال باشید می‌توانید چارچوب زمانی را خودتان برنامه‌ریزی کنید. در نتیجه طی ساعاتی کار خواهید کرد که کارآمدتر هستید یا حتی یک قرار ملاقات را به دلیل وقوع اتفاقی پیش‌بینی نشده به تعویق می‌اندازید. اگر شما هر روز از 8 صبح تا 6 بعد از ظهر کار کنید، بسیار مشکل است که چنین انعطاف پذیری داشته باشید.

3.صرفه‌جویی در هزینه

با توجه به اینکه شما فقط به یک کامپیوتر با دسترسی به اینترنت برای راه‌اندازی کسب و کارتان نیاز دارید، هزینه‌های زیادی مثل هزینه‌های اجاره‌ی فضا، مالیات، هزینه‌های مصرفی و ... را پس انداز خواهید کرد. بدیهی است که مقدار هزینه صرف شده با توجه به مدل کسب وکار شما متفاوت خواهد بود، اما به طور قطع راه‌اندازی یک کسب وکار آنلاین نسبت به داشتن یک موسسه فیزیکی ارزان‌تر است.
دلیل برتری کارآفرینی دیجیتال چیست؟4.سهولت دسترسی به تعداد زیادی از مردم

با توجه به اینکه ما اجتماعی هستیم، بیش از ۴ میلیارد نفر در این سیاره به اینترنت دسترسی دارند که این رقم بیش از ۵۰ درصد از جمعیت جهان است.

این آمار به وضوح نشان می‌دهد که انجام کسب وکار آنلاین بهترین راه برای رسیدن به افراد بیشتر در سطح جهانی است. درحالی‌که در یک کسب وکار فیزیکی، عملیات شما محدود به موانع جغرافیایی و پویا است، با کارآفرینی دیجیتال و استراتژی بازاریابی تعریف شده، می‌توانید به بخش‌های مختلف کشور برسید و محصول‌تان را به نفرات بیشتری معرفی کنید.

5. مقیاس‌پذیری آسان

مقیاس‌پذیری کسب‌و‌کار به معنی افزایش حجم تولید و فروش، بدون افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه‌های ثابت به همان نسبت است. البته این موضوع هم به مدل کسب و کار شما بستگی دارد اما به طور کلی مقیاس سرمایه‌گذاری آنلاین راحت‌تر از فروشگاه فیزیکی است.

دوره‌های آموزشی آنلاین که محتوای آموزشی خود را برای مصرف آنلاین تهیه می‌کنند مثال‌های خوبی هستند. در این دوره‌ها پس از توسعه‌ی مواد اولیه و ارایه‌ی دسترسی آنلاین به تمام افراد اجازه می‌دهید تا درازای پرداخت هزینه از این دوره‌ها استفاده کنند. بدون اینکه مجبور باشید مجدداً این دوره‌ها را ضبط کنند. این دوره‌ها هرگز از بورس خارج نخواهند شد مگر اینکه خودتان آنها را حذف کنید. برخلاف کلاس‌های فیزیکی درس که مجبورید به محلی که دانش‌آموزان هستند بروید یا تعداد کلاس‌ها را محدود به محل زندگی‌تان کنید. با این مثال درک مفهوم مقیاس‌پذیری آسان‌تر است.

بهارناز بیدار (کارشناس ارشد کارآفرینی سازمانی)

برگرفته از سایت blog.hotmart.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com