0  |  1

متناسب با فرهنگ سازمان‌تان کارمند انتخاب کنید

متناسب با فرهنگ سازمان‌تان کارمند انتخاب کنید

رهبران باهوش چهار سوال را در جلسه مصاحبه‌ از متقاضیان می‌پرسند تا در سازمان‌شان تناسب فرهنگی ایجاد کنند. این سوالات بدون شك سوالات مهمی هستند كه وقتی می‌خواهید از بین متقاضیان استخدام كسی را انتخاب كنید از آنها می‌پرسید.

هنگام استخدام کارمندان جدید از خودتان بپرسید: آیا متقاضیان حاضرند خود را با تیم فعلی در سازمان تطبیق دهند؟ آیا آنها در محیط كاری شما پیشرفت خواهند كرد؟ و آیا ارزش‌های اصلی سازمان شما را در خود دارند؟

پرسیدن سوالات هوشمندانه در مصاحبه‌ها، روش مطمئنی است تا بتوانید با تمركز تصمیم بگیرید، آیا متقاضی موردنظر فرد مناسبی است یا نه. بعضی از این سوالات عبارتند از:

1 . شما كدام سازمان را (غیر از این شركت) تحسین می‌كنید؟ چرا؟

تناسب فرهنگی، یك خیابان دوطرفه است. فرد متقاضی باید با ماموریت شركت شما همسو شود، ولی شما هم باید با خواسته‌ها، اهداف و چشم‌انداز حرفه‌ای بلندمدت او تطبیق پیدا كنید. این رابطه دوطرفه است.

این سوال به شما به عنوان کارفرما كمك می‌كند ارزش‌های فرد متقاضی را درک کنید. وقتی به دنبال یك تناسب سودمند متقابل هستید این امر خیلی مهم‌تر می‌شود.

2 . شما تحت چه شرایطی كار خود را به بهترین نحو انجام می‌دهید؟

 شما كسی را به خاطر كار متوسط استخدام نمی‌كنید. بلكه هدف‌تان از آوردن اعضای جدید به تیم این است كه مشاركت ارزشمندی در تیم داشته باشند و كار شگفت‌انگیزی انجام دهند. ولی برای اینكه این انتظارتان برآورده شود باید محیط كار را به گونه‌ای آماده كنید كه اعضای جدید بتوانند به بهترین نحو كار كنند.

این سوال نیز از آن دسته سوالاتی است كه به ارزش‌ها توجه دارد و تشخیص می‌دهد كه یك متقاضی برای اینكه واقعا موفق شود به چه چیزی نیاز دارد. شاید این فرد بهترین كار خود را تحت‌فشار انجام می‌دهد و حتما باید برای او مهلت تعیین كرد. شاید او به فضای بیشتری برای تنفس و خلاقیت نیاز دارد. شاید دوست دارد سرش را پایین انداخته و بیشتر كارهای خود را به تنهایی انجام دهد، یا شاید به شدت متكی بر كار تیمی است.

تمام متقاضیان با هم فرق دارند. بنابراین این سوال به شما كمك خواهد كرد متقاضیانی را انتخاب كنید كه سعی می‌كنند در محل كارشان رشد كنند.

3 . دركدام محیط كاری واقعا احساس ناراحتی دارید؟ می‌توانید چنین محیطی را توصیف كنید؟

با این سوال می‌توانید بفهمید كه محیط كاری ایده‌آل از نظر فرد متقاضی چگونه است. این سوال روش خوبی است تا بفهمید كه شركت شما برای فرد متقاضی مثل یك رویاست یا یك كابوس.

4 .از بین فیلم‌ها،‌ برنامه‌های تلویزیونی یا كتاب‌ها، چه كسی را به عنوان بهترین سرگرمی در نظر دارید؟

با سوال در مورد فیلم‌ها، كتاب‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی موردعلاقه، می‌توانید اطلاعات زیادی در مورد شخصیت فرد متقاضی به دست آورید و علایق او در خارج از محیط كار را بهتر درك كنید و بفهمید او با چه نوع افرادی بهتر می‌تواند كار كند.

وقتی می‌خواهید فرد جدیدی را استخدام كنید، عامل تناسب فرهنگی بسیار مهم است. ولی متاسفانه این عامل چیزی نیست كه به راحتی بتوان از روی رزومه یا یك برنامه‌ی كاربردی به آن پی برد.

لازم نیست كه كارمندان بهترین دوستان ما باشند، ولی باید درك و احترام متقابل وجود داشته باشد.

برگرفته از سایت inc.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com