2  |  5

فرایند تبدیل به کسب و کاری بین المللی

فرایند تبدیل به کسب و کاری بین المللی

امروزه با توجه به گسترش ارتباطات و افزایش میزان استفاده از اینترنت، اصطلاح دهکده جهانی بیش از بیش مطرح است.

بازار امروز، بازار به شدت رقابتی محسوب می‌شود. بسیاری از کسب و کارهای پر سود امروزی به دنبال بازارهای جدید و به تبع آن به جست وجوی مشتریان جدید هستند، لذا رشد کسب و کارهای بین المللی، شرکت‌های چند ملیتی و ... رو به افزایش است.

وقتی شما به عنوان رهبر یک کسب و کار تصمیم به فعالیت در عرصه جهانی می‌گیرید، به ترتیب فرایند زیر را انجام دهید:

۱.بررسی محیط بین المللی:

توجه داشته‌باشید شما در بازار محلی و حتی کشوری مشغول به فعالیت نیستید، شما در بازار جهانی با استانداردها و شرایط مربوط به خود، تقاضاهای متنوع و ... مواجه خواهید بود.

الف)شناسایی نظام بین المللی:

شاید در یک کسب و کار محلی نسبت به قوانین و مقررات صنعت خود آشنایی داشته باشید، اما توجه کنید در بازار جهانی با کشورهایی مواجه هستید که هر کدام قوانین و مقررات مربوط به خود را دارند.

۱.موانع و محدودیت ها: تعرفه‌ها و سهمیه‌های مربوط به واردات کالا که تحت عنوان حقوق گمرکی یا سود بازرگانی مطرح می باشد و دولتمردان هر کشوری در راستای افزایش درآمد و حمایت از صنایع داخلی خود توجه زیادی به این موارد دارند.

تحریم برخی از کالاها در کشورها همواره مطرح است. برای مثال در کشور ایران ورود هرگونه کالا از بعضی کشورها ممنوع اعلام گشته‌است.

۲.سازمان ها و اتحادیه‌های موجود: سازمان‌ها و اتحادیه‌هایی که با هدف افزایش معاملات بازرگانی مشغول به فعالیت هستند. برای مثال سازمان انتکاد که بیش از ۱۹۲ کشور عضو آن هستند در ایجاد تعرفه ترجیحی برای کشورهای درحال توسعه تلاش می‌کند.

بازاریابی بین الملل

ب) محیط اقتصادی:

در این قسمت باید به بررسی چگونگی توزیع درآمد در جوامع و ساختار صنعتی کشورها پرداخت.

ساختار صنعتی کشورها، نحوه فعالیت شما و حتی نحوه تجارت شما و تا حدودی آمیخته بازاریابی کسب و کار شما را آشکار می‌کند.

ساختار صنعتی کشورها به چهار دسته تقسیم می‌شود:

۱.ساختار زیستی: شغل بیشتر افراد در این کشورها کشاورزی بوده و نحوه معاملات آن‌ها به شکل پایاپای و تهاتری صورت می‌گیرد. به طور کل این کشورها از پول چندان استفاده نمی‌کنند و امکانات بسیار کمی برای صادرات وجود دارد.

۲.ساختار صادر کننده مواد خام: بخش عمده صادرات این کشورها را فروش مواد خام تشکیل می‌دهد. این کشورها بازار بسیار خوبی را برای ماشین آلات تهیه می‌کنند.

۳.ساختار در حال صنعتی شدن: در این کشورها طبقه جدید ثروتمند و متوسط در حال شکل گیری‌ست. تولیدات صنعتی این کشورها رو به افزایش است. کشورما ایران، هند و برزیل در این دسته جای می‌گیرند.

۴.ساختار صنعتی: کشورها در این گروه مواد خام، محصولات نیمه ساخته و واسطه‌ای را خریداری کرده و به مبادله محصولات می‌پردازند.

ج) محیط سیاسی:

وضعیت سیاسی کشورها و نحوه معاملات بسیار اهمیت دارد. فرض کنید شما به مبادله کالا در کشوری می پردازید و بعد از ارسال کالا، پول شما بلوکه می‌شود.

بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و مطرح در بسیاری از کشورها با وجود بازار مناسب و تقاضا فعالیت نمی‌کنند چرا که امنیت سیاسی اهمیت بسیار زیادی دارد.

بازاریابی بین الملل

۲. تصمیم درباره ورود به بازار جهانی:

کسب و کارها به دلایل مختلفی تصمیم به ورود به بازار جهانی و عرصه بین المللی می‌گیرند. برای مثال:

  • سودآوری بیشتر بازارهای خارجی
  • کاهش تقاضا در کشور خود
  • افزایش تقاضا و تناسب تقاضای خارجی با محصولات
  • توانایی تولید انبوه و کاهش هزینه‌ها

کافی‌ست شما دلیل خود را برای ورود به بازار خارجی بدانید و فعالیت خود را بین المللی کنید.

۳. تصمیم درباره انتخاب بازار خارجی:

در خصوص انتخاب بازار خارجی شما نیار به ارزیابی و پیش بینی میزان سودآوری، بازگشت سرمایه، میزان فروش و میزان تقاضا و ... دارید. شما نیاز به اطلاعات زیادی در خصوص بازار انتخابی خود دارد.
شناسایی ریسک‌ و تهدیدات نیز امری مهم محسوب می‌شود.

۴.تصمیم درباره نحوه ورود به بازار بین المللی:

برای ورود به بازار بین المللی می‌توان از سه طریق صادرات، سرمایه گذاری مشترک و سرمایه گذاری مستقیم استفاده کرد. به ترتیب میزان ریسک هر یک افزایش می‌یابد.

۱.صادرات:

 صادرات به شکل مسقیم یا غیر مستقیم انجام می‌شود. در صادرات غیر مستقیم کسب و کار مازاد محصولات خود را از طریق واسطه هایی نظیر بازرگانان داخلی، نمایندگان صادراتی، سازمان‌های تعاونی صادراتی به فروش می رساند.

در صادرات مستقیم، کسب و کار با تشویق خریداران خارجی اقدام به صادرات می‌کند. کسب و کار با ایجا بخش صادراتی در کشور می‌توانند کنترل خود را بر روی واحد صادراتی افزایش دهند. استفاده از فروشندگان سیار در کشور انتخاب شده، تاسیس دفتر فروش در خارج از کشور و استفاده از نمایندگان توزیع و فروش از جمله راه‌هایی ست که در این روش مورد استفاده قرار می گیرد.

۲.سرمایه گذاری مشترک:

در این روش شما می‌توانید برای کاهش ریسک خود و افزایش کنترل با بازار خارجی به صورت مشارکتی فعالیت داشته باشید.

بسیاری از کسب و کارها تحت عنوان واگذاری دانش فنی خود در تولید محصول با بازار خارجی شراکت می‌کنند. قرارداد همکاری در مدیریت روش دیگری‌ست که دانش مدیریت به اشتراک گذاشته می‌شود و در ازای آن سهمی از شرکت نصیب کسب و کار می‌شود.

۳.سرمایه گذاری مستقیم:

شما می‌تواند برای افزایش کنترل بر روی کسب و کارتان به شخصه به خرید شرکت دیگر، تولید یا مونتاژ در کشور دیگری بپردازید. فراموش نکنید این روش پر ریسک بوده و نیازبه بررسی امنیت سیاسی، اقتصادی و بررسی شرایط فرهنگی کشور خارجی دارد. بسیاری از کسب و کارها در این روش پر ریسک به موفقیت‌های بزرگی دست‌ یافته و بسیاری دیگر در این راه کسب و کار خود را ازدست داده‌‌اند.

۵.تصمیم درباره برنامه بازاریابی:

به یاد داشته باشید شما می‌توانید در انتخاب برنامه بازاریابی خود به دو شکل عمل کنید. بازاریابی همگانی یا بازاریابی انتخابی و موردی؟

در برنامه بازاریابی همگانی از اصول بازاریابی یکسانی در همه محیط ها بدون توجه به وضعیت متفاوت تقاضاهای موجود استفاده می‌شود. اما در بازاریابی انتخابی به وجود تفاوت در نیازها، تقاضاها و ... توجه می‌شود.

نویسنده: ملیکا نصیر ( کارشناسی ارشد بازاریابی )

برای مطالعه بیشتر:

مقایسه بازار محلی با بازار جهانی

چگونه می‌توانیم از نوآوری جهانی برای رشد کسب‌و‌کارمان استفاده کنیم؟

رشد جهانی سرمایه‌گذاری دیجیتال

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com