0  |  10

برای نجات کسب و کارتان، به این اصول توجه کنید!

برای نجات کسب و کارتان، به این اصول توجه کنید!

یکی از نکات جالب در مورد فوتبال حرفه‌ای این است که تیم‌هایی که از بیشترین محبوبیت در رسانه‌ها برخوردار هستند، عموماً تیم‌هایی نیستند که پیوسته پیروز می شوند.

درعوض تیم‌هایی که پیروز می‌شوند به طور مداوم روی اصول تمرکز می‌کنند. آنها شکست می‌خورند ، مقابله می‌کنند و تصمیم‌گیری هوشمندانه ای دارند. آنها تصمیمات خود را اجرا کرده و سازگار با محیط پویا عمل می‌کنند.

اما در سمتی دیگر تیم‌هایی وجود دارد که خارج از زمان بازی مملو از تجملات هستند، رقم های گران قیمتی اعلام میکنند و غالبا با شکست مواجه می‌شوند.

همین الگوهای در مورد بازاریابی صادق است. بسیاری از رهبران کسب و کار دچار سندرم «شی براق روشن» هستند. در حقیقت آن‌ها اعتیاد به سخن گفتن بدون عمل دارند، آن‌ها از ایده‌های‌شان صحبت می‌کنند ولیکن در راستای اجرای آن گامی برنمی‌دارند.

کسب و کارهای پیروز به طور مداوم خود را نمایش نمی دهند. بازاریابی آن‌ها به شکل هوشمندانه انجام می‌گیرد و اجرا می‌شود. آنها همیشه هیجان انگیز نیستند، اما برنده می‌شوند.

در ادامه به بیان چند اصل مهم و کلیدی برای بازاریابی کسب و کارتان می‌پردازیم:

بازار هدف کامل مشخص و واضح:

اگر کسب و کار شما در تلاش است تا از حالت انقباضی خود خارج شود، از این اصل شروع کنید.

بسیاری از کسب و کارها در مرحله اولیه گیر کرده‌اند زیرا در بازار هدف کاملاً صحیحی را برای خود مشخص نکرده‌اند. آن‌ها سعی می‌کنند همه چیز را برای همه مشتریان عرضه کنند و در نتیجه، این کسب و کارها برای هیچ کس جذاب نیستند.

انتخاب یک صنعت خاص راهی عالی برای تحقق این هدف است، اما این تنها راه نیست. شما می توانید بر روی یک بازار خاص متمرکز شوید و دریک بازار کوچک، رهبر بازار شوید.

شما همچنین می‌توانید بر روی یک منطقه جغرافیایی خاص تمرکز کنید. نتیجه نهایی این است که تا زمانی که شما یک بازار هدف واضح را مشخص نکردید، نمی‌توانید در مبارزه رقابتی پیروز شوید.

بازاریابی

انتخاب یک پیام ساده وبه یاد ماندنی:

قدم بعدی تهیه یک پیام جذاب است. اکثر کسب و کارها به ویژه کارآفرینان با این کار مخالفت می‌کنند چراکه معنقدند در دنیای رقابتی امروز رساندن یک پیام در میان این انفجار اطلاعاتی امری بسیار دشوار است. هرچه تجارت پیچیده تر باشد، این مسئله چالش‌برانگیز‌تر می‌شود.

متخصصان زیاد و برجسته‌ای در این حوزه وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کند اما هیچ کس بهتر از شما نمی‌داند که چه پیامی برای مشتریان‌تان دارید!

برای نوشتن پیام کسب و کارتان می‌توانید از توصیه زیر کمک بگیرید:

  «من به [شخص] کمک می کنم تا [کاری را انجام دهد] تا [اتفاقات خوب رخ دهد و یا اتفاق بد رخ ندهد]»  

 به عنوان مثال، به عنوان وکیل مهاجرت، پیام شما می تواند این باشد؛ من به مهاجران کمک می کنم که تابعیت خود را به‌دست آورند تا آنها بتوانند رویاهای خود را با اطمینان دنبال کنند.

 برای یک برنامه CPA، این پیام می‌تواند موثر باشد، من به بازنشستگان کمک می‌کنم تا از ثروت خود محافظت کنند تا آنها بتوانند میراث بیشتری برای فرزندان و نوه های خود به جا بگذارند.

 پیام اصلی برنامه‌ بودجه ریزی ممکن است چیزی شبیه به این باشد، برنامه ما به متخصصان جوان کنترل بیشتری روی پول خود می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا با اطمینان و وضوح تصمیم های مالی بگیرند.

به مثال‌ها دوباره نگاهی بیندازید، وجه مشترک آن‌‌‌‌‌‌ها سادگی‌شان می‌باشد. پیام کسب و کارتان را ساده بیان کنید.

افزایش، حفظ و نگهداری مشتریان:

تا زمانی که اگاهی مشتریان کسب و کارتان به میزان مناسبی نرسیده‌است، باید نسبت به رشد مخاطبان خود و میزان درگیری آن‌ها توجه داشته باشید. بسته به ویژگی‌های کسب و کار و صنعت ، این  امر می‌تواند شامل صحبت کردن با مشتریان، حمایت از رویدادها، تبلیغات آنلاین، پادکست و موارد دیگر باشد.

از هر روشی که استفاده می‌کنید، مهم این است که در هر زمان ممکنی اطلاعات مخاطبانتان  را ضبط کنید.

سپس، یک خبرنامه ایمیل ساده راهی عالی برای درگیر نگه داشتن مخاطبان خود با کسب و کار شماست.

رسانه‌های اجتماعی کانال بسیار موثری برای تحقق این هدف است.

مراجعه و تکرار خرید:

ارجاع و تکرار خرید معمولاً بهترین و مقرون به صرفه ترین کانال‌ها برای رشد کسب و کار هستند.

رهبران کسب و کار نسببت به این موضوع آگاه هستند، و در تلاش هستند تا تکرار خرید فعالانه‌ای را ایجاد کنند.

 ارتباطات مداوم از طریق ایمیل، رسانه های اجتماعی و حتی ایمیل مستقیم راه‌های خوبی برای حفظ آگاهی بیشتر ذهن مخاطبان شماست.

 اما در اینجا متوقف نشود. کسب و کارهای باهوش برای ایجاد انگیزه در تکرار خرید مشتریان در صدد هستند تا با ارایه جوایز، برنامه‌های وفاداری و پیشنهادات هدفمند، مشوق هایی را ایجاد می کنند.

بازاریابی

تلاش برای فروش و درآمد زایی:

همانطور که در صدد یافتن مشتریات خود هستید، تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل یا به عبارتی تبدیل تقاضای بالقوه به تقاضای بالفعل نیز امری مهم محسوب می‌شود.

این موضوع  در نوع کسب و کار شما و صنعتی که در آن فعالیت دارید بسیار متفاوت است.

در ادامه به بیان روش‌هایی برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل می‌پردازیم:

در وب سایت خود آهن‌ربا داشته باشید:

یک منبع رایگان ارائه دهید؛ می‌تواند یک کتاب الکترونیکی، کاغذ سفید، ارزیابی رایگان و ... باشد، که مورد توجه مشتریان شماست. آن‌ها را رایگان ارایه کنید اما اطلاعات تماس مشتریان‌تان را ضبط کنید. سپس، یک توالی پیگیری ساده که ترکیبی از ایمیل‌های خودکار و پیگیری‌های شخصی‌ست، ایجاد کنید.

رویداد حضوری یا وبینار برگزار کنید:

رویدادها یک روش عالی برای وادار کردن مشتریان است. هنگامی که مشتری یا مشتری احتمالی مدت زمان قابل توجهی را صرف همکاری با شما کرد، احتمال بیشتری دارد که اقدامی کند. رویدادهای حضوری تاثیر قدرتمندی دارند، اما زمان بیشتری نیز دارند و اجرای آن دشوار است. وبینارها آسان تر هستند، اما حفظ توجه شخص به یک قالب وبینار بسیار دشوار است.

اگر می‌خواهید در کسب وکارتان موفق باشید و مانند یک تیم فوتبال طرفداران دایمی برای خود داشته باشید به اصول بازاریابی توجه کنید. اصول بازاریابی نجات دهنده شما و کسب و کارتان هستند.

مترجم: ملیکا نصیر ( کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی‌)

برای مطالعه بیشتر:

رعایت اصول اخلاقی در بازاریابی و تبلیغات

مروری بر مدل stp و بازاریابی هدفمند

قیمت، مهم‌ترین متغیر آمیخته بازاریابی

نگاهی بر آمیخته بازاریابی فروشگاه زنجیره‌ای

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com