0  |  5

Uber Eats چگونه درآمدزایی می‌کند؟ (مروری بر مدل درآمدی Uber Eats)

Uber Eats چگونه درآمدزایی می‌کند؟ (مروری بر مدل درآمدی Uber Eats)

Uber Eats یک بازار سه جانبه است که راننده، صاحب رستوران و مشتری را به پلتفرم Uber Eats متصل می کند. این بازار سه طرفه حول سه بازیگر اصلی می‌چرخد: رستوران‌ها بابت سفارشات به Uber Eats کمیسیون می‌پردازند. مشتریان هزینه‌های تحویل ناچیز و در برخی مواقع‌، هزینه انصراف از سفارش را پرداخت می‌کنند. رانندگان هم از طریق تحویل مطمئن و به‌موقع سفارش درآمد کسب می‌کنند.

Uber  به‌عنوان بزرگترین شرکت حمل و نقل مسافر در جهان در سال 2014 با اعمال تغییراتی در مدل کسب و کار و تولد "Uber Eats" که در ابتدا “Uber Fresh” نامگذاری شده بود، توانست توجه همگان را به خود جلب کند.  

دریافت غذا از رستوران‌های محلی مورد علاقه، می‌تواند به آسانی درخواست تاکسی اینترنتی باشد. Uber به شدت درحال سرمایه گذاری روی مدل Uber Eats است. چرا که کسب و کارهایی نظیر تحویل سریع غذا در سراسر جهان به سرعت در حال رشد و افزایش است.

  • اما چرا Uber در حال ساخت بزرگترین پلتفرم تحویل غذا در جهان است؟
  • آیا ارزشش را دارد که Uber رانندگان خود را به ناوگان تحویل غذا تبدیل کند؟

در این مطلب، خواهید آموخت که چرا Uber به شدت بر اجرای بیزینس مدل Uber Eats،ارزش پیشنهادی، مولفه‌های عملکردی و آینده این کسب و کار تاکید می‌کند:

Uber Eats  کسب و کاری با بازار 3 جانبه:

۱.رستوران‌ها بابت سفارشات به Uber Eats کمیسیون می پردازند.

۲.مشتریان هزینه تحویل ناچیز و در بعضی مواقع، هزینه انصراف را پرداخت می کنند.

۳.رانندگان از طریق تحویل مطمئن و به موقع سفارش درآمد کسب می کنند.

مدل درآمدی Uber Eats

 Uber Eats  و ارزش پیشنهادی ۶ بخشی:

۱. تحویل سریع:  

Uber Eats تضمین می‌کند، سفارش غذا را ظرف 30 دقیقه در بیشتر شهرهایی که در حال حاضر با آنها کار می‌کند، تحویل دهد. Uber Eats در این باره می‌گوید: "ما نمی خواهیم غذای شما در نیمی از شهر بچرخد."

۲. چیزی به نام حداقل سفارش وجود ندارد:

مشتریان می توانند به جای وعده غذایی کامل، میان وعده مورد علاقه خود را سفارش دهند. هزینه تحویل استاندارد تضمین می کند که تمام سفارشات صرف نظر از ارزش قیمتی سفارش صورت می‌گیرد.

۳. پایگاه مشتریان موجود: 

 با ارزش ترین دارایی‌های هر کسب و کار مشتریان آن هستند. Uber تاکنون میلیون‌ها کاربر فعال در سراسر جهان داشته است که می توانند کاربران بالقوه Uber Eats نیز باشند.

۴. استفاده بهتر از منابع Uber:

Uber تاکنون در جاده‌ها از خودرو، راننده و سیستمی کارآمد برای مدیریت آنها برخوردار بوده است. گنجاندن Uber Eats در این مجموعه به افزایش بهره برداری از این منابع کمک خواهد کرد. به عنوان مثال ، راننده‌ای كه تازه سفرش را به پایان رسانده است، می تواند بلافاصله یک سفارش تحویل غذا را قبول کند.

۵. الگوریتم عالی و سطح بالا:

الگوریتم توسعه یافته توسط Uber کار بزرگی است که این شرکت برای سازماندهی منظم عوامل مهم سیستم تحویل غذای آنلاین، یعنی مدیریت سفارش، تخصیص سفارش و ارسال سفارش انجام می‌دهد.  

۶. حضور جهانی:

چقدر دشوار است که آنها بتوانند از نفوذ جهانی Uber برای مقیاس کردن کسب و کار Uber Eats استفاده کنند؟ البته دشوار نخواهد بود. در حالی که ممکن است Uber Eats در هر بازاری که نفوذ می کند با رقبای محلی روبرو شود، اما رقیبی با چنین دژ جهانی می تواند حتی نفس کشیدن را برای رقبای محلی سخت کند!

نحوه درآمدزایی Uber Eats:

مراحل زیر به‌طور کامل جریان درآمدی در اکوسیستم Uber Eats را شرح می‌دهد:

۱.دریافت هزینه بابت تحویل استاندارد یا بابت راحتی؟

 Uber Eats صرف نظر از ارزش مالی سفارش، صرفا هزینه تحویل را از مشتریان خود دریافت می کند. این هزینه‌ها بسته به بازاری که در آن فعالیت می کند، از 1 دلار تا 5 دلار متغیر است.

۲.دریافت سهم درآمدی از شرکای رستوران:

 Uber Eats بابت هر سفارشی که از طرف شرکای رستوران انجام شود، یک سهم 15 تا 40 درصدی را دریافت می کند. Uber Eats بسته به سن و بلوغ بازار درصد کمیسیون را تعیین می کند.

۳. دریافت هزینه بازاریابی و تبلیغات از شرکای رستوران:

 Uber Eats به شرکای رستوران خود در جذب مشتریان بیشتر و رسیدن به پایگاه مشتریان بزرگتر کمک می کند. به این ترتیب که کمپین‌های برندسازی، ‌پست‌های اجتماعی مرتبط و بازاریابی ایمیلی را به پایگه حمل و نقل اوبر ارایه می‌دهد/ پیشنهاد می دهد.

جریان پرداختی Uber Eats به شرکای بخش تحویل (رانندگان):

هزینه شرکای تحویل سفارش یا همان رانندگان عمدتا به سه بخش تقسیم می‌شوند که عبارت است از: هزینه دریافت سفارش، هزینه تحویل سفارش و هزینه مایل که به‌عنوان هزینه مسافت پیموده شده در نظر گرفته می‌شود.

ارقام دقیق این هزینه‌ها از هر منطقه به منطقه دیگر متفاوت است. مشتری می تواند در صورت تمایل به راننده انعام بدهد و 100٪ این انعام فقط به راننده اختصاص دادم می‌شود.

عوامل صرفه‌جویی در هزینه Uber Eats:

احتمالا این جمله را شنیدید: «هر سکه‌ای که پس‌انداز می‌شود، همان سکه‌ای است که تبدیل به درآمد می‌شود».Uber Eats با مدل کسب وکار منحصر به فرد و سه جانبه‌اش در بازار، از نظر رقابتی هم مقرون به صرفه‌تر و هم کارآمدتر از رقبایش است.

۱. هزینه کمتر جذب مشتری و هزینه‌‌های مشترک بازاریابی:

هزینه فعلی بازاریابی و تبلیغات متحمل شده توسط Uber Eats نسبتاً کمتر است زیرا بیشتر کاربران خود را از طریق تبلیغات متقابل در App Uber پیدا و جذب می کند.

۲. شبکه مشترک رانندگان و مسافران:

رانندگان و مسافران Uber به‌عنوان ناوگان تحویل به‌طور مضاعف عمل می‌کنند و این باعث می شود دردسر راه اندازی یک شبکه تحویل سفارش از ابتدا کاهش یابد.

۳. صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل و نقل و لجستیک:

تعریف درستی از واحد اقتصادی (درآمد مستقیم و هزینه‌های مربوط به هر واحد) در Uber Eats به ‌صرفه‌جویی بزرگی در هزینه‌های لجستیک آن کمک کرده است. زیرا چندین سفارش غذا که هم مسیر هستند را می‌تواند در یک نوبت تحویل ‌دهد.  

تعریف هر واحد اقتصادی در Uber Eats:

فرض کنید شما یک «پای سیب» از رستوران XYZ درخواست کردید. ارزش این سفارش برابر  50 دلار + 5 دلار هزینه تحویل آن است. سفارش توسط ME در درب منزل شما تحویل داده خواهد شد و ME هم اکنون 3 مایل با موقعیت مکانی شما فاصله دارد.

نحوه بازتاب واحد اقتصادی در Uber Eats به ترتیب زیر است:

مبلغ پرداخت شده توسط شما: 50 دلار + 5 دلار = 55 دلار

مبلغ دریافت شده توسط XYZرستوران:   ۵۰دلار - (30٪ کمیسیون سفارش) = 35 دلار

هزینه‌های تحویل: هزینه رفتن و گرفتن سفارش + هزینه تحویل + هزینه هر مایل = 4 $ + $ 2 + ($ 2 x 3) = ۱۲ $

درآمد خالص Uber Eats برابرست با:  (55 دلار - 35 دلار) - 12 دلار = 8 دلار

Uber Eats در آینده:

اوبر در حال حاضر 50٪ از جمعیت آمریكا را تحت پوشش قرار داده و تا پایان سال 2019 بیش از 70٪ این جمعیت را تحت پوشش خود قرار می‌دهد .Uber Eats 27.9٪ از سهم درآمدی برترین خدمات سفارش غذای آنلاین به ارزش حدودی ۲۰ میلیارد دلار در آمریكا برخوردار است.

Uber با رویکرد استثناییش، عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود در نوآوری و جذب بازارهای جدید نشان داده است. در بازاری که پیش‌تر پلتفرم‌های سفارش و تحویل غذای آنلاین فضای آن را پر کرده بودند، چگونه Uber توانست حضوری موفقیت آمیز داشته باشد؟ 

  «اما آیا «تحویل غذا» پایان بازی این شرکت بزرگ است یا در آینده شاهد منحنی «نوآوری پایدار» اوبر خواهیم بود که به سمت  نوآوری دیگری مثل  Uber Everything می‌چرخد؟ این سوالی است که تنها گذر زمان می‌تواند به آن پاسخ دهد!»  

مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

برگرفته از سایت fourweekmba.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com