0  |  5

وقتی فناوری بلاکچین، سازوکار کسب‌وکارها را تغییر می‌دهد

وقتی فناوری بلاکچین، سازوکار کسب‌وکارها را تغییر می‌دهد

در بازه زمانی یک ساله، جستجوی کلمه کلیدی ««بلاکچین» در گوگل ۲۵۰٪ افزایش یافته است. نهادهای دولتی و خصوصی زیادی در دنیا «بلاکچین» را به نام شرکت خود اضافه کردند.

بلاکچین به زبان ساده

بلاک‌چین نوعی سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شوند و با استفاده از رمزنگاری امکان حذف و دستکاری اطلاعات ثبت شده تقریبا غیرممکن است. بلاکچین را می‌توان به‌عنوان یک دفتر کل در نظر گرفت.

این بدان معنی است که می‌توان دفتر را با اطلاعات جدید نوشت‌، اما اطلاعات قبلی‌ که در بلوک‌ها ذخیره شده‌اند‌، قابل ویرایش‌، تنظیم یا تغییر نیستند.

این کار با استفاده از رمزنگاری برای پیوند محتویات بلوک تازه اضافه شده به هر بلوک قبل از آن انجام می‌شود، به گونه‌ای که هرگونه تغییر در محتوای یک بلوک قبلی در زنجیره، داده‌ها را در کلیه بلوک‌ها پس از آن بی‌اعتبار می‌کند. بلاک چین از دو کلمه  بلوک و زنجیره تشکیل شده است. این فناوری در حقیقت زنجیره‌ای از بلوک‌هاست.

از بلاک‌چین می‌توان برای ذخیره اطلاعات دارایی کاربران بهره برد. بیت کوین اولین کاربرد این فناوری بود. اگر بلاکچین یک سیستم عامل باشد، بیت کوین نرم افزاری روی این سیستم عامل است. بلاکچین چگونه کار می‌کند؟

 اما از این سیستم برای هر فرایندی که نیاز به ثبت گزارش داشته باشد می‌توان استفاده کرد. برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

بلاکچین در کسب‌و‌کار:

قبل از ظهور بلاکچین، هیچ راهی برای تأمین اعتبار و حق مالکیت در یک دارایی دیجیتالی یا تأیید معامله به روشی عمومی وجود نداشت. بلاکچین اولین فناوری است که امکان انتقال مالکیت دیجیتالی را به‌روشی غیر‌متمرکز فراهم کرده است.

درحالی که مطمئناً فناوری و سیستم عامل‌های مربوط به اکوسیستم بلاکچین در‌حال تکامل هستند، برای پاسخ به این سؤال که کسب‌و‌کارها از به‌کارگیری آن چه سودی خواهند برد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سازوکار مبتنی بر تراکنش
  • مزیت امکان نظارت عمومی
  • مزیت حفظ سوابقی که امکان بازنویسی‌شان وجود ندارد
  • مزیت عدم تمرکز کاربر نهایی یا مشتری

با این فناوری می‌توان نوعی حاکمیت را در سیستم به‌وجود آورد که همه بتوانند نسبت به سهام‌شان و اختیاراتی که دارند در جلو بردن آن سیستم سهیم باشند.

سرنوشت کسب‌و‌کارها تا سال ۲۰۲۷

کاربرد بلاکچین در صنایع مختلف

بلاکچین در زنجیره تامین:

می‌توان به استفاده از بلاک‌چین در زنجیره تامین و حمل‌و‌نقل اشاره کرد. کارخانه‌جات و شرکت‌های تولیدکننده می‌توانند اطلاعات کالاها و حمل‌و‌نقل خود را از ابتدا تا رسیدن به‌دست مشتری روی پایگاه داده ثبت ‌کنند که این کار اصالت کالاها و کیفیت مواد اولیه را برای مشتری تضمین می‌کند.

بلاکچین در صنعت بیمه:

وقتی خودروهای خودران و سایر وسایل هوشمند، به‌روزرسانی‌های وضعیت خود را از طریق بلاک‌چین به تأمین‌کنندگان بیمه مخابره می‌کنند. هزینه‌های حق بیمه کاهش پیدا می‌کنند. زیرا نیاز به داده‌های ممیزی و تأیید مرتفع می‌شود.

بلاکچین در صنعت بهداشت و درمان:

سوابق پزشکی الکترونیکی ذخیره شده در بلاکچین از طریق زیست‌سنجی در دسترس قرار می‌گیرند و به روز می‌شوند. امکان دسترسی آزادانه به داده‌های مربوط به سوابق پزشکی بیماران و کاهش بار انتقال سوابق بین تأمین کنندگان مختلف فراهم می‌شود.

نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com