0  |  1

چگونه کسب‌وکارتان را تاب آور کنید؟

چگونه کسب‌وکارتان را تاب آور کنید؟

تغییرات آب و هوایی همواره یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که افراد و تمام گونه‌های گیاهی و جانوری تاکنون با آن روبه رو بوده‌اند. کره زمین در خطر است و هرکس به سهم خود باید برای تبدیل آن به جایی بهتر برای زندگی تلاش کند. اقدامات تداوم پذیری کسب‌و‌کارها تنها به نفع کره زمین نیست؛ بلکه می‌توانند برای شهرت برند و استراتژی کسب‌و‌کار نیز معجزه کنند.

اما چگونه می‌توانید به تاب آوری کسب‌و‌کارتان کمک کنید:

۱.اعتقاد و باور به نام تجاری شرکت:

شاید بدیهی به نظر برسد ولی اگر خودتان به نام تجاری و تعهد آن به تاب آوری باور نداشته باشید، چگونه می توانید انتظار داشته باشید که مردم آن را باور کنند؟ اینکه ادعا کنید کسب وکارتان تداوم پذیر است کار راحتی است اما این ادعا تنها زمانی تایید می‌شود که بتوانید در عمل آن را نشان دهید. برنامه‌ای مفصل در مورد چگونگی تاب آوری کسب‌وکارتان تهیه کنید و آن را دنبال کنید.

تنها به این کار بسنده نکنید. همیشه در جستجوی روش‌های جدیدی برای تفکر خارج از چارچوب باشید و اقدامات خود را برای تداوم پذیری بهبود بخشید. هنگامی که مخاطبان‌تان می‌بینند که زمان و انرژی خود را صرف چنین اقداماتی می‌کنید، آنها با نشان دادن وفاداری‌شان به برند شما، اقدامات‌تان را پاسخ می‌دهند.

۲.استفاده مجدد و بازیافت:

بکارگیری فرایند «بازیافت» در هر شغلی الزامی است، اما برای استفاده مجدد از اقلام یا جلوگیری از ارسال آن‌ها به محل‌های دفن زباله چقدر خلاق هستید؟

بازیافت کاغذ و قلم خیلی خوب است، اما نظرتان درباره مبله کردن دفترکار با مبلمان دست دوم چیست؟

آیا بطری‌های آب کارکنان‌تان، قابلیت استفاده مجدد را دارد؟

آیا در محل کارتان استفاده از کارد و چنگال پلاستیکی و یکبار مصرف ممنوع شده است؟

آیا لامپ‌های فلورسنت را با روشنایی LED جایگزین شده است؟

حتی بسته‌بندی محصولاتی که تولید می‌کنید و فرایند استخدام کارکنان‌تان هم باید مورد توجه قرار گیرد. از خود بپرسید که برندتان چگونه تداوم پذیری را ارتقا می‌بخشد و از چه مواد قابل بازیافتی در فرآیند تولید استفاده می‌کنید؟

این‌ها مواردی هستند که می‌توان هفته‌ها و ماه‌ها درباره آنها فکر و برنامه‌ریزی کرد. بنابراین با یک طرح و برنامه منطقی می‌توانید تضمین کنید که در کسب‌وکارتان شما، اتلاف در فرایند تولید تقریبا نزدیک به صفر است. 

  «همیشه فرصت برای پیشرفت هست. همان تغییری باشید که می‌خواهید ببینید.»  

۳.توجه به مزایای دورکاری:

وقتی کارمندان هر روز به محل کار خود می‌روند، در تمام سفرهای‌شان اثر محیطی قابل توجهی از خود به جای می‌گذارند. شما می‌توانید با پیشنهاد گزینه کار از خانه (دورکاری)، به کاهش تولید کربن ایجاد شده توسط رفت و آمد روزانه کارکنان کمک کنید. اکنون فناوری لازم برای تحقق بخشیدن به این موضوع وجود دارد، پس چرا از آن استفاده نکنیم؟

امروزه کسب‌وکارها درحال حذف الزام حضور فیزیکی کارکنان در دفتر کار هستند و به این ترتیب در مصرف انرژی برای رفت و آمدها و اقدامات غیرضروری صرفه‌جویی می‌کنند.

از اینکه کارمند دورکار هستید، احساس گناه می کنید؟

۴. دریافت گواهینامه B Corp:

شاید بهتر باشد برای ارزیابی اقداماتی که در زمینه تداوم پذیری انجام می‌دهید از حضور یک مشاور و متخصص این حوزه در هیئت مدیره شرکت استفاده کنید. شما می‌توانید به کسب‌و‌کار B Corp تبدیل شوید. این نوع از کسب‌وکارها از استانداردهای‌ خاصی پیروی می‌کنند و به آن‌ها گواهینامه B Corp تعلق می‌گیرد. از جمله استانداردهای شرکت‌های دارای گواهینامه B Corp عبارت است از؛ تایید عملکرد اجتماعی و محیطی شرکت، تأثیر آن بر کارگران و مشتریان و شفافیت عمومی است.

با تبدیل شدن به کسب‌و‌کار B Corp ،در واقع در یک سازمان غیرانتفایی جهانی ثبت نام می‌کنید که عملکرد اجتماعی و زیست محیطی شما را هر دو سال یکبار ارزیابی می‌کند. دانش و بازخورد B Corp در ترازکردن حاشیه سود کسب‌و‌کارتان، در کنار رویکرد شما به تاب آوری، بسیار ارزشمند خواهد بود. آن‌ها همچنین به شما مشاوره و دسترسی آسان به شبکه‌ای از شرکت‌هایی که هدف‌شان تبدیل جهان به مکانی بهتر است، ارائه می‌دهند.

۵ راه برای اینکه کسب‌وکارتان را تداوم پذیرتر کنید۵. تعیین اهداف مشخص و ضرب الاجل‌ها:

این سیاره خاکی محل زندگی همه ماست و برای ما قابل احترام است. اگر کسب و‌کاری تاب آور و تداوم پذیر نباشد، خبر بدی برای کره زمین است. تاب آوری باید بخش مکمل کسب‌و‌کار شما باشد به‌گونه‌ای که این دو از هم جدا نشوند. برای این منظور، باید همچنان به عنوان یک برند اهداف و ضرب الاجل‌هایی برای دستیابی به تداوم پذیری تعیین کنید. پس از اتمام این کار، دوباره به چگونگی عملکرد خود نگاه کنید و فکر کنید چگونه کسب‌و‌کارتان می‌تواند تداوم پذیرتر شود. همیشه فرصت برای پیشرفت هست. به قول «مهاتما گاندی»: «همان تغییری باشید که می‌خواهید ببینید.»

بسته آموزشی: چگونه مدل کسب‌و‌کاری بدون تاریخ انقضا طراحی کنیم؟

مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

برگرفته از سایت: entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com