0  |  5

3 راه برای محافظت از کسب و کار در دوران شیوع ویروس کرونا

3 راه برای محافظت از کسب و کار در دوران شیوع ویروس کرونا

«آیا شیوع ویروس کرونا باعث رکود اقتصادی در سطح جهان خواهد شد؟»

این پرسشی است که ممکن است در ذهن بسیاری از افراد باشد؟  اینکه آیا بیماری ناشی از COVID-19،در نهایت باعث رکود همه جانبه می‌شود یا خیر، مساله‌ای است که باید مورد توجه صاحبان کسب و کار و کارآفرینان محتاط باشد. آنها باید برای هرگونه تأثیر این بیماری بر کسب وکارشان آمادگی داشته باشد. این آمادگی شامل مراقبت از کسب وکار در حوزه تامین کنندگان،‌ مشتریان و شرایط داخلی سازمان است.

در ادامه سه راهکار مهمی که کسب و کارها همواره باید در دوران شیوع کرونا مورد توجه قرار دهند را مطرح می‌کنیم:

۱. ارتباط خود با تامین‌کنندگان را مدیریت کنید:

در حال حاضر به طور مشخص شیوع این بیماری بر زنجیره های عرضه جهانی تأثیر گذاشته است، به خصوص که بخش بزرگی از تولید در چین اتفاق می افتد. با کالاهایی که در کشتی های باری حمل می شوند، ممکن است ماه ها طول بکشد تا تاثیر واقعی شناخته شود، اما تأمین کنندگان شما (و تامین کنندگان آنها به نوبه خود) باید این ایده را داشته باشند که چگونه و از چه طریقی این ویروس می‌تواند کسب‌وکارتان را  تحت تاثیر قرار دهد.

بهترین راه این است که تلفن را بردارید و مستقیماً با تامین‌کنندگان خود در مورد نحوه جابجایی و حمل کالا صحبت کنید. به گونه‌ای که امکان انتشار این ویروس و پیامدهای ناشی از آن را به حداقل ممکن برسانید.

تامین‌کنندگان احتمالاً در حال حاضر مشغول یافتن راه حل هستند، اما به طور خودکار نمی دانند چه چیزی برای شما مهم‌تر است. شاید بهتر باشد تحویل همه محموله‌ها را به تأخیر بیاندازید و فرصت بهتری را برای دریافت فوری آنها  انتخاب کنید. یا اگر امکان دارد بخشی از سفارش خود که تحویل آن ضرورت دارد را دریافت و دریافت مابقی آن را به زمان دیگری موکول کنید.

به تامین کنندگان‌تان اجازه دهید، اولویت‌ها و راه‌حل‌های پیشنهادی‌تان را بدانند. صریح و شفاف صحبت کنید. بیشتر کسب‌وکارها از تماس و پیشنهاد شما برای همکاری در جهت یافتن بهترین راه‌حل‌ها استقبال می کنند.

۲.ارتباط خود با مشتریان را مدیریت کنید:

متاسفانه شیوع این بیماری می‌تواند مشتریان‌ شما را هم تحت تاثیر قرار دهد. بسته به موقعیت عرضه کالا و خدمات تامین کنندگان به شما، احتمال دارد قادر به تامین همه سفارش‌های مشتریان‌تان نباشد. یا مشتری شما ممکن است قادر به خرید آن میزان محصولی که در قرارداد قید کرده است، نباشد.

این وظیفه شماست که آنها را آگاه کنید و متوجه شوید چگونه می‌توانید به بهترین نحو مسائل موجود را آن طور که انتظار می‌رود، حل کنید.

با توجه به توان تولید و تحویل‌تان، تخفیف‌های موقتی را به مشتریان پیشنهاد دهید یا شرایط آسان‌تری را برای دستیابی به محصول فراهم کنید تا مشتریان‌تان از تصمیم خود برای خرید منصرف نشوند.

اما مراقب وضعیت نقدینگی خود باشید. ارایه تخفیف را به عنوان ابزاری برای مدیریت اوضاع و احتمالا بهبود جریان نقدینگی در نظر بگیرید نه یک راهکار جایگزین دایمی. فراموش نکنید،‌ مشکلات در جریانات نقدی قاتل اصلی استارتاپ‌ها هستند.

3 راه برای محافظت از کسب و کار در دوران شیوع ویروس کرونا

۳. از سازمان خود حمایت کنید:

در نهایت، هنگامی که درک کنید از نظر عرضه و تقاضا چه اولویت‌ها و انتظاراتی دارید، راحت‌تر می‌توانید بفهمید در سازمان خود باید چه کاری انجام دهید.

اگر در دوران شیوع ویروس کرونا اولویت شما این است که میزان تولید را به میزان قابل توجهی کاهش دهید، شاید بهتر باشد به کارمندان اجازه دهید دور کاری کنند یا به صورت پاره وقت در اداره حاضر شوند. حتی می‌توانید موقتاً دفتر کار خود را ببندید. این کار خطر قرارگیری کارمندان در معرض ویروس را کاهش می‌دهد.

اما مطمئن شوید که کارکنان را بدون پرداخت دستمزدشان به خانه نمی فرستید. چون بعضی از آنها عدم حضورشان در محل کار را دلیل عدم دریافت دستمزد تلقی می‌کنند و مجددا به محل کارشان باز می‌گردند.  موقتا باید گزینه اجازه کار در خانه را بیشتر از آنچه که قبلاً انجام داده اید، در نظر بگیرید. کار در منزل را به عنوان راهکار آزمایشی مورد بررسی قرار دهید. اگر نتایج خوبی به دنبال داشت آن را  به عنوان یک مزیت اختیاری در نظر بگیرید.

با استفاده از فناوری‌های مدرن، کار کردن از خانه و تنظیم کنفرانس ویدئویی در صورت لزوم بسیار ساده است. حتی در صورت بلا استفاده بودن دفترکار می‌توانید هزینه اجاره آن را پس انداز کنید.

چه رکود اتفاق بیفتد، چه نیفتد، بسیار محتمل است که کرونا ویروس کسب و کار شما را به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، اکنون وقت آن است که تلفن را بردارید و با تامین‌کنندگان و مشتریان خود صحبت کنید. بعد از آن درباره نحوه کارکردن در دوران شیوع با کارمندان‌تان صحبت کنید.

اکنون زمانی برای ترس و وحشت نیست بلکه زمانی برای مراقبت بیشتر و یافتن راهکارهای قابل اجرا است.

مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

برگرفته از سایت   entrepreneur.com

بیشتر بخوانید:

۵ راهکار برای حفظ مشتریان در دوران شیوع ویروس کرونا

از اینکه کارمند دورکار هستید، احساس گناه می کنید؟

چگونه با تیم‌های دورکار، همکاری موثر داشته باشیم؟

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
دیدگاه ها
علی

یکشنبه 25 اسفند 1398 ساعت 19:02

بسیار عالی و به موقع

درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com