0  |  6

چگونه برند شخصی خودمان را بسازیم؟

چگونه برند شخصی خودمان را بسازیم؟

برندسازی شخصی تنها مختص کارآفرینان و صاحبان مشاغل نیست. شما فارغ از اینکه در چه جایگاه شغلی، تحصیلی و ... قرار دارید هر روز و هر لحظه بدون اینکه به آن فکر کنید در حال ساخت و تثبیت «برند شخصی» خود هستید.

حتی اگر خانم خانه دار هستید و احساس می کنید که از دنیای کسب و کار فاصله دارید باید بدانید که « برند شخصی» مختص خود را دارید. چرا که برند شخصی در درجه نخست همان «برداشت و ذهنیت افراد از شماست». جف بزوس کارآفرین جهانی و مالک سایت آمازون می گوید: «برند شخصی آن چیزی است که وقتی در اتاق نیستید، دیگران درباره شما می گویند.»

 در این میان برخی افراد آگاهانه و زیرکانه جریان «برندسازی شخصی خود» را جهت می دهند تا بتوانند از آن به نفع کسب و کار خود بهره برداری کنند.

اگر می خواهید بدانید برند شخصی شما در چه وضعیتی قرار دارد کافی است چشمان خود را ببندید و خود را از دید دیگران ببینید. به این فکر کنید که دیگران شما را چطور می بینند؟ امیدوارم در جواب این سوال به پاسخ های امیدوار کننده ای برسید مثلا اینکه مطمئن هستید دیگران شما را به عنوان فردی «وقت شناس» می شناسند. البته پاسخ این سوال ها هر چه باشد جای نگرانی نیست چرا که شما می توانید جریان ساخت، ترمیم و توسعه آگاهانه برند شخصی خود را از امرور آغاز کنید.

پاسخ های شما به پرسش بالا مسیر شما را برای بهبود و توسعه برند شخصی‌تان مشخص می‌کند علاوه بر این با پاسخ به این پرسش‌ها متوجه می شوید که آیا «برند شخصی» شما نیاز به ترمیم و بازسازی دارد یا خیر.

البته اگر شما کسب‌و‌کار خاصی دارید‌،  به برندسازی شخصی خود برای اهداف کسب‌و‌کاری فکر می‌کنید، فرایند ساخت و استفاده از برند شخصی برای شما پیچیده‌تر از دیگران است و نیاز به کمک حرفه‌ای دارید.
پرسنال برندینگ

«پرسنال برندینگ» یا «برندسازی شخصی» را می توان به ساختمان مجلل و باشکوهی تشبیه کرد که ساخت آن از کنار هم قرار گرفتن آجرها و مصالح کوچک و به ظاهر بی اهمیت و البته با صرف زمان بسیار آغاز شده است. بنابراین باید متوجه باشید هر بار که در دایرکت پیج کسب و کاری اینستاگرام‌تان در حال پاسخگویی به یک مشتری هستید، هر بار که در جلسه کاری شرکت می کنید همزمان در حال ساخت و به نمایش گذاشتن «برند شخصی» خود هستید.  

شاید برای‌تان این سوال پیش بیاید که حالا که با مفهوم برند شخصی آشنا شدم و تمایل دارم این موضوع را به شیوه حرفه ای پیگیری کنم از کجا شروع کنم؟

وقتی درباره برندسازی شخصی شروع به مطالعه تخصصی می کنید متون و سخنرانان و نویسندگان مختلف به شما می گویند برای ساخت برند شخصی باید شروع به ایجاد و گسترش روابط کنید.

اما بیایید کمی واقع بینانه تر و عملیاتی‌تر به موضوع نگاه کنیم‌، شما در هر مرحله از کسب و کار خود که باشید در هر صورت زمان و بخشی از عمر خود را در این مسیر بوده اید حالا کم یا زیاد فرقی نمی کند. مهم این است که تاکنون و پیش از این روابطی را شکل داده‌اید، سوابقی دارید و طبق تعریف جف بزوس هم اکنون دارای برند شخصی هستید. بنابراین درست‌ترین کار برای شروع ابتدا اصلاح ارتباطات و رویه‌های موجودتان سپس گسترش آگاهانه ارتباطات برای ترمیم‌، بهبود و توسعه برند شخصی‌تان است.

برندشخصی با پوشیدن لباس مارک ساخته نمی شود‌. برند شخصی تنها پوشیدن لباس فرم اداری نیست. البته که در محیط کسب و کار ظاهر و پوشش متناسب شما بسیار مهم است. اما برند شخصی چیزی فراتر از اینهاست.

  «برند شخصی آن چیزی است که وقتی در اتاق نیستید، دیگران درباره شما می گویند»  

اگر با خواندن این مطلب تنها یک نکته را دریابید، بسیار آموخته اید و آن نکته این است: آنچه برند شخصی را می سازد منش و رویه‌های شما است در طول زمان.

پس ملزومات ساخت برند شخصی دو چیز است:

1- منش و رویه های شما 

2- صرف زمان.

شما می توانید امروز و هم اکنون برای اصلاح برند شخصی که تاکنون داشتید و برای بهتر کردن آن در آینده تصمیم بگیرید. اما باید بدانید که این یک تصمیم و اتفاق بلندمدت است...

در بخش‌های بعدی مطلب پرسنال برندینگ با ما همراه باشید.   

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com