0  |  5

کرونا «تحول دیجیتال» را برای کسب‌وکارها تسریع می‌کند

کرونا «تحول دیجیتال» را برای کسب‌وکارها تسریع می‌کند

در اواخر سال 2018 بود که مقاله گزارشگر حوزه فناوری توجه مرا به خود جلب کرد، «همه شرکت‌ها اکنون یک شرکت فناوری هستند». در آن زمان، احساس می کردم این تیتر خبری اعتقاد دیرینه مرا مطرح کرده است. چون اگرهر شرکتی واقعاً یک شرکت فناوری است، پس آموزش‌های فعلی ما به نیروی کارمان متاسفانه بیهوده است. درآینده نزدیک ما نیازمند نیروی کار سازگار با تحولات دیجیتال هستیم.

این مقاله در طول ۱۸ ماه بسرعت مورد تایید قرار گرفت و هم اکنون حرکتی جهشی و همه گیری دارد.

‌پیش از انتشار ویروس کرونا در سراسر جهان، در مورد نفوذ باورنکردنی فن آوری به صنایع سنتی، تولید و کشاورزی بحث می‌کردیم. شرکت‌های پستی مانند UPS و FedEx ظاهرا علاوه بر ارایه خدمات، در کارهای پیچیده فناورانه نیز حضور داشتند. چنین شرایطی را خرده فروشان، سیستم‌های موسیقی و ... نیز تجربه کردند.

در واقع نرم افزارها در حال خوردن دنیا هستند. اکنون با شیوع گسترده COVID-19، تحول دیجیتالی در سراسر جهان سرعت گرفته است.

تقریباً هر شرکتی توانسته است یک آینده کاری از راه دور را بپذیرد. مدارس مجبور شدند به آموزش از راه دور روی آورند. تجارت آنلاین و تحولات دیجیتال برای میلیون‌ها انسان خانه نشین در سراسر جهان به صورت یک راه نجات درآمد. کسب‌وکارها در هر شکل و اندازه‌ای یک‌باره تلاش‌های فناورانه بیشتری را در این جوش و خروش کرونایی تجربه کردند. افرادی که برای سرمایه‌گذاری در فنآوری دیر اقدام کردند، اکنون لازم است تصمیمات سختی برای عبور از این سراشیبی یا به‌طور کلی تعطیل کردن کسب‌و‌کار خود بگیرند.

این امر به ویژه در مورد کسب‌و‌کارهای کوچک صادق است. یک گزارش در ماه می تخمین زده بود كه ۷۶ درصد از مشاغل كوچك به فناوری دیجیتالی اعتماد بیشتری خواهند داشت. اولین تجربه کاری من این را تایید می‌کند. من در یک شرکت مشاوره در زمینه توسعه نرم افزار کار می‌کنم. هزاران شرکت کوچک در تمامی صنایع مختلف با سرعتی چشم‌گیر به سوی فناوری‌های دیجیتال در حرکتند. برای اینکه بتوانند حتی یک پله رشد بیشتری از رقبا داشته باشند و در بازار خود اثرگذار باشند.

کرونا «تحول دیجیتال» را برای کسب و کارهای کوچک تسریع می کند

این رشد سریع حتی اگر بیماری ناشی از کووید ۱۹ کمرنگ یا متوقف شود، ادامه خواهد یافت. یک شرکت بهداشت و درمان که اخیراً همکاریش را با تیم ما آغاز کرده است، دستگاه فشارخون را به صورت دستبند می سازد. این دستگاه به برنامه تلفن همراه وصل می شود تا بتواند اطلاعات جدیدتر و قابلیت‌های حیاتی را در زمان تقویت سلامت افراد به راحتی ثبت و ذخیره کند. این محصول به اندازه چند دهه قدیمی است، اما در حال حاضر اهرم‌های فناورانه کارایی آن را افزایش دادند.

با پذیرش گسترده فناوری، مشکل نیروی کار ما اکنون بیشتر از قبل شده است. با روی کارآمدن فناوری‌های قابل اطمینان اجتماعی و اقتصادی، ما به اپراتورها و تکنسین‌هایی که به فناوری روز آشنا باشند، بیشتر نیازمندیم.

گزارشی در ماه اپریل پیش‌بینی کرده است که نیروی کار فناوری در سال ۲۰۲۰، رشد ۴ درصدی خواهد داشت.

برای بستن این شکاف، ما باید سرمایه‌گذاری بیشتری را برای آموزش استعدادها و ایجاد نیروی کار توانمند و مسلط به فناوری روز انجام دهیم. مهم تر از همه، کسب و کارهای آینده تنها نیازمند متخصصان علوم کامپیوتر نیستند. بازاریابان مسلط به فناوری، مدیران بانک اطلاعاتی، توسعه دهندگان بازی‌های رایانه‌ای، کارشناسان امنیت، مربیان، اپراتورهای خط مونتاژ و ... هستند.

برای حل مساله کمبود شغل و پرورش نیروی کار مورد نیاز برای واقعیتی که «هر شرکتی اکنون یک شرکت فناوری است» باید کارکنان فعلی را به نیروی کار مسلط به فناوری تبدیل کنیم. در زمانی که افراد از کار ناامید شده و آماده یادگیری مهارت‌های جدید هستند، می‌‌توانیم از این تمایل گسترده برای گذر از بحران و شروعی تازه استفاده کنیم.

این امر نه تنها به ایجاد شغل و به جهش اقتصادی کمک می‌کند بلکه باعث رقابت بیشتر در بین شرکت‌ها می‌شود.

بنابراین درحال حاضر، باید درک کنیم که نیازهای فناورانه ما نمی‌توانند صرفا با نیروی کار فعلی برآورده شوند. اکنون فرصتی است برای ما تا در شرکت‌ها، دانشکده‌ها، دبیرستان‌ها، شهرداری‌ها و ... به آموزش و توسعه فناوری بپردازیم.

بدین ترتیب نیروی کار قدیمی، می‌توانند مهارت‌های جدیدی بیاموزند، فرصت‌های کاری بیشتری کسب کنند و آینده مالی قوی‌تری ایجاد کنند.

نویسنده: Tracey Welson-Rossman

مترجم: شیدا انصاری

برگرفته از سایت www.forbes.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com