0  |  5

3 رکن اصلی تحول دیجیتال

3 رکن اصلی تحول دیجیتال

 تغییر می تواند سخت باشد، به خصوص برای شرکت هایی که سالها قبل تاسیس شده اند و با پیروی از مدل ها و فرآیندهای تجاری خاص، موفقیت های مختلفی را طی سال ها به دست آوردند. واقعیت این است که شرکت ها در مسیر به روز شدن و بهبود شیوه های عملکردشان کند عمل می کنند. این امر باعث می شود توان باقی ماندن در بازار رقابتی امروز را نداشته باشند. حتی امروزه بسیاری از کسب و کارها سرسختانه در برابر تغییر مقاومت می کنند.

در حال حاضر تغییر پارادایمی عظیم در حال وقوع است که نوآوری را بر دنیای تجارت تحمیل می کند؛ بی آنکه از آمادگی کسب و کارها برای پذیرش این نوآوری آگاه باشد یا خیر. آن چیزی نیست جز تحول دیجیتال!

اعتقاد بر این است که با تحول دیجیتال همه چیز بهتر خواهد شد.

اکنون این سوال مطرح می شود که شرکت ها چگونه و از کجا، تجربه ی تحول دیجیتال را آغاز می کنند؟ البته هر شرکتی متفاوت از دیگری است و مجموعه ای از چالش های منحصر به خود را دارد؛ اما در این جا سه ستون اصلی تحول دیجیتال معرفی می شود که هر شرکتی با هر توان و ابعادی می تواند بلافاصله از آن برای شروع این تجربه استفاده کند:

سه ستون اصلی تحول دیجیتال:

1. مدیریت ارتباط با مشتری: (CRM)

امروزه اکثر شرکت ها در اغلب کشورهای توسعه یافته از این فناوری برای مدیریت نحوه ی حفظ و تقویت روابط کارمندان با مشتریان فعلی (و آینده) استفاده می کنند. ایدئولوژی این مسئله بر این امر استوار است که اگر شرکت ها بتوانند نحوه ی برقراری ارتباط اولیه و حفظ ارتباط با مشتریان خود را بهبود بخشند، منجر به بالا رفتن سود آنها خواهد شد.

در پشت صحنه ی هر تجارتی با رشد سرسام آور، به احتمال زیاد CRM وجود دارد که آن ها را قادر می سازد تا به افزایش مقیاس بپردازند.

شاید قدرتمندترین جنبه ی فناوری CRM توانایی آن در متمرکز کردن اطلاعات باشد، که به هر شخصی در هر بخشی از یک شرکت، در زمان نیاز، اجازه ی دسترسی به اطلاعات مشتریان را می دهد. به ویژه، شرکت ها می توانند از این فناوری برای مشاهده ی سریع تعامل مشتری، فرصت های فروش، مسائل مربوط به خدمات مشتری و بسیاری موارد دیگر، استفاده کنند.

مسئله ی داده های متمرکز شده ی مشتریان، که به راحتی در دسترس و قابل استفاده برای شرکت هاست، تضمین می کند که صاحبان مشاغل می توانند تصویر کاملی از نحوه ی عملکرد را ببینند، که این امر برای کلیه بخش های فعال یک شرکت، از بخش عملیاتی گرفته تا منابع انسانی، ارزشمند است. به این ترتیب تمام کارکنان از لحاظ دسترسی به منابع در یک سطح قرار می گیرند و مشتریان خدمات شخصی مورد نظر خود را به موقع دریافت می کنند.

سه رکن اصلی تحول دیجیتال

2. نرم افزارهای همکاری و تشریک مساعی:

نرم افزار همکاری یکی دیگر از تغییر دهندگان بازی است که باعث می شود ضرورت تحول دیجیتال در دنیای کسب و کارهای امروز حس شود. به عنوان مثال در گذشته نه چندان دور، کارمندان اغلب مجبور بودند مشارکت های خود را که با کاستی های ذاتی در برقراری ارتباط همراه بود، از طریق ایمیل یا پست صوتی انجام دهند. نمی توان ناکارآمدی های بیشمار ناشی از کارمندانی را نادیده گرفت که برای همکاری در یک پروژه مجبور به سفر در سراسر کشور بوده اند. در عوض، نرم افزار همکاری به کارمندان یک شرکت اجازه می دهد تا اسناد را به اشتراک گذاشته و در هر لحظه و از هر نقطه ی دنیا با یکدیگر همکاری کنند.

نرم افزار Slack نمونه ای از یک برنامه همکاری است که با روشی بصری و کارآمد، ارتباطات سازمانی و تلاش های مشترک را منسجم می کند. برای درک بهتر، به جای اینکه مکالمه های ایمیلی مانند زنجیره های درهم ریخته شود، هر پروژه دارای یک کانال اختصاصی است که ارتباطات در آن سازمان یافته شده و هر شخص می تواند نقش خود را به راحتی ایفا کند. از طریق این کانال دیجیتالی، مکالمات اولویت بندی می شوند و در زمان واقعی و به راحتی قابلیت اجرایی پیدا می کنند. نرم افزار همکاری در واقع برنامه ای برای افزایش بهره وری است.

3. نرم افزارهای مدیریت پروژه:

نرم افزارهای مدیریت وظایف و مدیریت پروژه اساس یک تحول دیجیتال مناسب هستند. این سیستم ها به همکاران و مدیران اجازه می دهند تا بتوانند هر مرحله از پیشرفت پروژه ها را مشاهده کنند. این مسئله به راحتی می تواند موجب ارتقای کارایی و تولید محصولات نهایی با کیفیت شود. علاوه بر این، نرم افزار مدیریت پروژه این قابلیت را دارد که به مشتریان اجازه دسترسی به نحوه ی عملکرد کارمندان بر روی پروژه های آن ها را بدهد، که مسلما باعث افزایش توان پاسخگویی و شفافیت بی سابقه ای در نحوه ی عملکرد خواهد شد.

هم چنین تیم ها را قادر می سازند تا کارهای خود را به موقع به پایان برسانند. کاربران نرم افزار مدیریت وظایف اغلب چنین اظهار داشته اند که توانسته اند با حذف نارکارآمدی ها و موانع موجود در مسیر که به طور سنتی تلاش های مشترک را دچار مشکل می کرده اند، ابعاد جدیدی از امکانات را در مسیر کاری خود ایجاد کنند.

آبراهام مازلو، روانشناس تاثیر گذار در زمینه ی موفقیت، این مسئله را به بهترین نحو بیان کرده است: «در هر لحظه دو گزینه پیش روی شماست: قدم به جلو به سوی رشد، یا گامی به سوی امنیت». در دنیای بازاریابی اینترنتی در طی دهه اخیر، شرکت ها در واقع از اولین نسل نرم افزارهای مبتکرانه و راه حل های مبتنی بر وب، برای دستیابی به یک انقلاب دیجیتالی در کسب و کار استفاده کرده اند.

رهبران کسب و کارهایی که پذیرای تحول دیجیتال هستند، در حال قدم برداشتن در این اکوسیستم مدرن بوده و در مسیر پیشرفت به سمت هم افزایی و بهره وری سازمانی بی سابقه ای قرار گرفته اند.

مترجم: عاطفه جولانی (کارشناس ارشد)

برگرفته از سایت www.forbes.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com