0  |  2

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت کشاورزی و تقویت زنجیره تامین

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت کشاورزی و تقویت زنجیره تامین

دنیای مدرن، انبوهی از تحولات فناوری را با خود به همراه آورده است. هریک از این تحولات، به نوبه ی خود، منجر به نتایج جدید و گاهی اوقات گیج کننده ای می شود، به گونه ای که پس از ادغام با فرآیندهای روزمره تجاری، نتایجی باور نکردنی را به ارمغان می آورند. علاوه بر این، توسعه پدیده ای به نام هوش مصنوعی (AI)  سبب پیشرفت سیستم های رایانه ای شده است. به گونه ای که می توان کارهایی را که معمولا نیازمند هوش انسانی هستند، به صورت خودکار انجام داد.

این واقعیتی غیر قابل انکار است که برای موفقیت هر چرخه ی تولید، برقراری زنجیره ی تامین قوی، پیش نیاز اصلی محسوب می شود. با این حال، در دنیای امروز، پیچیدگی های ناشی از این سیستم ها، به طور چشمگیری در حال افزایش استو از این رو استفاده از توانایی های هوش مصنوعی در زنجیره های تامین امری ضروری است.

مطالعه ی اخیر توسط مک کنزی حاکی از آن است که با استفاده از هوش مصنوعی در سیستم های زنجیره ی تامین، درآمدها 53درصد افزایش یافته و هزینه ها 61 درصد کاهش داشته است.

صنعت کشاورزی حتی با وجود شیوع جهانی ویروس کرونا، که به بن بستی برای اغلب فعالیت های اقتصادی تبدیل شده است، توانسته همچنان به رشد خود ادامه دهد. سهم این صنعت در اقتصاد کشوری مانند هند بسیار چشمگیر است. بیش از 58 درصد خانواده های روستایی به صنعت کشاورزی به عنوان راه اصلی تامین معیشت وابسته هستند و صادرات حاصل از این بخش، 10درصد کل صادرات کشور را تشکیل می دهد. با در نظر گرفتن این جزئیات، می توان چنین استنباط کرد که وجود یک سیستم زنجیره ی تامین قدرتمند به لحاظ تکنولوژیکی، که علاوه بر بی نقص بودن، پایدار نیز باشد، برای رشد کشاورزی در کشور هند ضروری است.

در ادامه به معرفی چند روش پرداخته شده که هوش مصنوعی از طریق آن ها، کانالهای توزیع، فرآیندها، کشاورزی و خرده فروشی و بخش های دیگر را تقویت می کند.

1- مدیریت تامین کنندگان

کیفیت، در ارائه ی محصولات صنعت کشاورزی، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. به عنوان تلاشی برای ارائه ی محصولات درجه یک به مصرف کنندگان، مدیریت تامین کنندگان با کارایی بالا، ضروری است. برنامه هایی که بر اساس هوش مصنوعی تدوین می شوند، قابیلت هایی را در اختیار افراد قرار می دهد تا تمام اطلاعات تامین کنندگان را در یک سیستم عامل یکپارچه، به صورت دیجیتالی ثبت کنند، مانند ثبت نام، ارزیابی، تایید تامین کننده، رتبه بندی تامین کنندگان، ریسک پذیری و انطباق و هم چنین تجزیه و تحلیل داده ها.

2- کشاورزی هوشمند

مشارکت ماشین های هوشمند در این زمینه، منجر به تولید تراشه ها و حسگرهایی در بحث اینترنت اشیا می شود، که توانایی ارائه داده های ورودی به موقع را برای اپراتورهای کشاورزی دارند، که به آن ها امکان می دهد در مدیریت، کنترل و نظارت بر تولید مسلط شوند. مدیریت آب، خاک و گیاهان، برخی از عملکردهایی است که تحت محیط کشاورزی هوشمند انجام می شود. در طی این فرآیندها، سنسورهای که با باتری کار می کنند، برنامه ریزی شده اند تا اندازه گیری های مختلفی را به صورت دیجیتالی انجام و ثبت کنند، از دوربین های کوچک برای نظارت بر سلامت گیاهان استفاده می شود.

کشاورزی هوشمند

3- حمل و نقل اتوماتیک

محصولات کشاورزی بادوام نیستند بلکه چرخه ی عمر بسیار کوتاهی دارند، بنابراین ضروری است که با استفاده از کانال های حمل و نقل که با ویژگی هایی مانند کمینه ی خطر و زمان تحویل به موقع همراه هستند، از سلامت نهایی محصولات اطمینان حاصل کنید.

 یکپارچه سازی نرم افزارهای کشاورزی مبتنی بر هوش مصنوعی، موجب شده است حمل و نقل این محصولات حساس، بدون استرس و حتی با رضایت بیشتر مصرف کنندگان انجام گیرد. این امر با نصب فناوری های پیشرفته مانند سنسور ها و دستگاه های GPS که اطلاعاتی را در مورد زمان سفر ارائه می دهند و در ردیابی لحظه ای محموله کمک می کنند، حاصل می شود.

4- خرده فروشی هوشمند

ادغام شدن هوش مصنوعی با بخش خرده فروشی در جهت افزایش تجربه ی خرید مواد غذایی، مفید واقع شده است. تحت مفهوم خرده فروشی هوشمند، مشتریان می توانند با کمک یک برنامه مبتنی بر هوش مصنوعی نصب شده بر روی تلفن همراه خود، به صورت مداوم خرید کنند، که به آن ها امکان می دهد که به آسانی از طریق سیستم های ابری پرداخت های خود را انجام دهند و در نتیجه از حالت های متداول خرید مثل اسکن بارکد و پرداخت در صندوق فروشگاه اجتناب کنند.

با توجه به شیوع بیماری کرونا، این نوع فناوری ها مزیت های بزرگی محسوب می شوند، زیرا ایده ی فاصله گذاری اجتماعی را تسهیل می کنند. در نهایت، این امر حتی به تامین کنندگان و کشاورزان کمک می کند تا الگوهای خرید مصرف کنندگان را بهتر درک کنند و فعالیت های خود را بر این اساس برنامه ریزی کنند.

5- قابلیت ردیابی مواد غذایی

قابلیت ردیابی و ایمنی مواد غذایی بیش از هر زمان دیگر، اهمیت پیدا کرده است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سالیانه 600 میلیون نفر بر اثر مصرف مواد غذایی آلوده بیمار می شوند، که منجر به مرگ 420 هزار نفر در سال می شود. شیوع جهانی بیماری، آلودگی مواد غذایی را افزایش داده و منجر به بیماری های ناشی از غذا و وحشت در بین مصرف کنندگان شده است.

تجهیزات کشاورزی هوشمند، به همراه سیستم های هوش مصنوعی و فناوری حسگرها برای درک نیازهایی که به منظور تحقق اهداف کشاورزی، ضرورت دارند، قابل استفاده هستند. علاوه بر این، هوش مصنوعی امکان کنترل از راه دور شرایط را برای اطمینان از ایمنی و کیفیت بهتر محصول نهایی فراهم می کند. همچنین، در سمت مصرف کننده، می توان با درک بهتری از نحوه ی حرکت مواد غذایی از مزرعه تا خانه، محصولات تازه را ردیابی کرد.

در نتیجه، بسیاری از شرکت های نوپا در کشاورزی، فعالیت های مجهز به هوش مصنوعی را برای افزایش کارایی تولید محصولات کشاورزی در پیش می گیرند. استفاده از تاکتیک های مبتنی بر هوش مصنوعی، می تواند بیماری ها یا تغییرات آب و هوایی را سریعتر شناسایی کرده و به آن پاسخ دهند. مشاغل کشاورزی به منظور به حداقل رساندن نتایج نامطلوب، با بهره گیری از هوش مصنوعی در حال پردازش داده های کشاورزی هستند.

مترجم: عاطفه جولانی (کارشناس ارشد)

برگرفته از سایت: www.entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com