1  |  3

از «هوش اجتماعی» برای موفقیت در کسب و کار کمک بگیر!

از «هوش اجتماعی» برای موفقیت در کسب و کار کمک بگیر!

هوش اجتماعی یکی از انواع هوش است که بسیاری از محققین آن را زیرمجموعه «هوش هیجانی» دانسته اند. خبر خوب اینکه هوش اجتماعی را مثل هوش هیجانی می توان پرورش داد.

در ادامه این مطلب با من همراه باشید تا با هم نشانه‌های هوش اجتماعی را بررسی کنیم و ببینیم برای افزایش آن چه کارهایی می توان انجام داد.

ویژگی‌های افرادی که «هوش اجتماعی» بالایی دارند:

۱. اظهار قدردانی:

گاهی اوقات عادت های خوبی که منجر به موفقیت می شوند از چیزهای به ظاهر ساده ای شروع می شوند که ممکن است در زندگی روزمره آنها را نادیده بگیریم. مثل عادت به قدردانی کردن بجا از افراد. همه آدم‌ها دوست دارند بابت ویژگی های خوب شان دیده شوند و قدردانی کردن به افراد حس خوبی می دهد.

قدردانی کردن جزء عادت افرادی است که از هوش اجتماعی بالایی برخوردارند. بنابراین شما هم می توانید برای پرورش هوش اجتماعی خود این کار را به فهرست مواردی که باید مورد توجه قرار دهید اضافه کنید.

مهم است که بدانید اگر قدردانی خود را در انتهای دیدار انجام دهید بیشتر در ذهن مخاطب خواهد ماند مثلا اگر می خواهید از طرف مقابل خود برای حضور در جلسه تشکر کنید این کار را در پایان ملاقات خود انجام دهید.

۲.نگاه «برد برد»:

سعی کنید در جلسات کاری با دید «برد – برد» مذاکره کنید در این صورت همکاران و طرف مقابل شما دیدگاه حمایتی شما را متوجه خواهند شد و با شما صمیمی تر می شوند.  

۳.آگاهی از فرهنگ های مختلف:

اگر شرایط کسب و کار شما به گونه ای است که با افراد از فرهنگ های مختلف سروکار دارید به عنوان نمونه اگر در کار صادرات و واردات باشید باید آداب و رسوم و تشریفات فرهنگ های مختلف را بررسی کنید داشتن اطلاع در این مورد یکی از نشانه های بالا بودن هوش اجتماعی است.

بیشتر بخوانید: چگونه متناسب با فرهنگ شرکت خود، بهترین کارمندان را استخدام کنیم؟ 

از «هوش اجتماعی» برای موفقیت در کسب و کار کمک بگیر!

۳.دانستن تاریخ های مهم زندگی کارمندان شرکت:

صاحبان کسب و کار و کارآفرینانی که دارای هوش اجتماعی بالایی هستند، از اهمیت توجه کافی و به موقع به نیروی انسانی آگاهند. به عنوان نمونه برخی کسب و کارها در تاریخ تولد پرسنل به آنها هدیه تولد می دهند. برای این کار می توان پکیجی از محصولات شرکت را در نظر گرفت یا یک پکیج هدیه مشابه برای همه پرسنل در نظر گرفت.

۴.پذیرش اشتباهات:

کارکنانی که از هوش اجتماعی بالایی برخوردارند هنگامی که به آنها انتقاد می شود و این انتقاد به جاست وقت خود و کسب و کار را برای به کرسی نشاندن نظرات خود تلف نمی کنند. به پذیرفتن انتقادات علاقه نشان می دهند و این کار را به سرعت انجام می دهند.

  «کارکنانی که از هوش اجتماعی بالایی برخوردارند به پذیرفتن انتقادات علاقه نشان می دهند و این کار را به سرعت انجام می دهند»  

۵.تحت کنترل داشتن مکالمات درونی خود:

بسیاری از افراد به سرزنش کردن خود عادت دارند. سعی کنید برای خود یک حامی باشید. از خودتان بابت موفقیت های خود سپاسگزاری کنید به خصوص موفقیت های کوچکی که دیگران آنها را نمی بینند. این مسئله درباره شروع تغییر عادت ها برای پرورش هوش اجتماعی بسیار کمک کننده و موثر است. 

۶.توجه به روابط پایدار و بلندمدت:

وقتی با همکاران و پرسنل خود اختلاف عقیده دارید به این فکر کنید که شما برای حفظ کسب و کار خود به ایجاد روابط پایدار و بلند مدت با همکاران احتیاج دارید بنابراین اگر در جلسه ای اختلاف عقیده دارید به یاد داشته باشید حفظ ارتباط مهم تر از پیروزی در یک جلسه است.

در خاتمه به یاد داشته باشید که برای بالا بردن هوش اجتماعی هیچ وقت دیر نیست تنها نکته این است که همیشه باید در حال تمرین باشیم و منتظر نتایج کوتاه مدت و سریع نباشیم...

در مطالب بعدی با ادامه راهکارهای «هوش اجتماعی» با ما همراه باشید.

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com