0  |  2

راهکارهایی برای وفادارسازی مشتریان

راهکارهایی برای وفادارسازی مشتریان

برنامه های ایجاد وفاداری مشتری برای هر کسب و کاری که می خواهد از موفقیت طولانی مدت و موقعیت تجاری قوی در بازار هدف خود برخوردار شود، ضروری است.

در ادامه سه راهکار پيشنهادی ما را برای تبديل مشتريان به مشتريان وفادار بخوانيد: 

1.نظرات مشتريان را جويا شويد:

دیگر دوره کانال های ارتباطی یک طرفه در بازاریابی و تبلیغات، به پایان رسیده است. امروز این مشتری است که صحبت می کند و برند ها باید با دقت گوش دهند.

یکی از بهترین روش ها برای نشان دادن اینکه شما به نظرات مشتریان خود اهمیت می دهید و مشتريان برای شما مهم هستند، جویا شدن نظر آنها و گنجاندن ایده های آنها در محصولات و خدمات تان است.

وقتی از مشتری نظر خواهی می کنيد یا تجربیات خريد آنها را به اشتراک می گذارید، این احساس را برای مشتری ایجاد می کند که نظر او مهم است، او را ترغیب می کنيد تا تجربیات خود درباره خريد از شما را با دیگران به اشتراک بگذارد.

اگر آنها ببینند که شما از ایده ها، نظرات یا پیشنهادهای آنها برای بهبود برند خود استفاده می کنید، نه تنها وفاداری آنها را کسب خواهید کرد، بلکه آنها را به قوی ترین مدافعان تجاری خود تبدیل مي کنيد .حتی مشتریانی که به شما بازخورد منفی می دهند می توانند به مشتريان طرفدار تبدیل شوند به شرطی که بتوانید ناامیدی یا شکایات آنها را به سرعت برطرف کنید.

2- شخصی سازی تبليغات:

معمولا مشتريان انتظار دارند پیام ها و محتوای تبليغات و بازاريابی برندها شخصی سازی شده باشند كه مستقیماً نیازهای آنها را برآورده سازند.

نمونه اي از شخصي سازی تبليغات، کمپيني است که برند محبوب کوکاکولا در سال 2014 انجام داد و تا سال 2018 آن را تکميل کرد و ادامه داد. نام اين اين کمپين تبليغاتی کمپین "Share a Coke"  بود در آن نام تجاری برجسته خود را با یکی از 250 نام محبوب آمریکایی بر روی برچسب بطری های 20 اونسی جایگزین کرد.

مصرف کنندگان تشویق می شدند بطری هایی که نام خود يا نام دوستان آنها را دارد پیدا کنند وآنها را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارند، سپس درمورد تجربیات خود با استفاده از هشتگ #ShareaCoke توییت بزنند.

اسم شما روی بطری نوشابه است،  این يک تبليغ شخصی سازی شده است! اين کمپين مستقيما مشتريان را دعوت به عکس العمل نشان دادن در شبکه هاي اجتماعي مي کرد. دليل موفقيت اين کمپين اين بود که مصرف کنندگان احساس می کردند که سبک زندگی آنها در مرکز توجه اين برند است، نه اینکه احساس کنند به عنوان ابزارهای تبلیغاتی شرکت فعالیت می کنند.

مصرف کنندگان فقط در سال اول بیش از 500000 عکس را از طریق هشتگ #ShareaCoke  به اشتراک گذاشتند.  کوکاکولا در همان سال تقریباً 25 میلیون دنبال کننده جدید فیس بوک به دست آورد.

دقت کنيد که استراتژی «شخصي سازی تبليغات» فقط مختص برندهای بزرگ و جهانی نيست کسب و کار شما در هر سطح و اندازه ای که باشد حتی اگر يک کسب و کار خانگی يا اينستاگرامی هستيد مي توانيد اين استراتژی را به کار بگيريد. هدف اين است که خواست مشتريان را بدانيد. آنها از شخصي سازی شدن تبليغات لذت مي برند و به آن عکس العمل مثبت نشان مي دهند. مشتريان دوست ندارند ابزار تبليغات شما باشند اما اگر تبليغ شما به گونه ای باشد که تجربه خوبي براي آنها ايجاد کند از آن استقبال می کنند. پس از اين تجربه های موفق بازاريابی جهانی ايده بگيريد با کمک خلاقيت خود و با بومی سازی آنها از آن برای رسيدن به نتايج مورد نظر خود بهره ببريد.

سه راهکار برای تبدیل مشتری به مشتری وفادار

3- اهداف خيرخواهانه:

یکی از راه های ايجاد وفاداری در مشتريان همسویی کسب و کار شما با یک هدف خیرخواهانه است. برخي برندها درصدي از فروش خود را صرف امور خيريه مانند تهيه و ارسال محصولات براي نيازمندان مي کنند. اینکه مشتری بداند تصمیم خرید او بر زندگی فرد نیازمند تأثیر می گذارد دلیل محکمی است که مشتری برند شما را انتخاب کند.

هدف ما از يادآوری اين استراتژی اين نيست که ظاهرسازی کنيد هدف اين است که به ياد داشته باشيد شما و کسب و کارتان عضوی از جامعه هستيد و می توانيد در کنار اهداف تجاری خود منشاء اثر باشيد.

نویسنده: سکينه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com