0  |  4

تحول دیجیتال چه مزایایی را برای کسب و کارها به همراه دارد؟

تحول دیجیتال چه مزایایی را برای کسب و کارها به همراه دارد؟

«تحول دیجیتال» اصطلاحی گمراه کننده است و اگر اطلاعات کاملی درباره آن نداشته باشید ممکن است در ابتدا تصور کنید منظور آن «توسعه تکنولوژی» است. اما اینطور نیست. منظور از تحول دیجیتال تغییر در فرهنگ سازمانی هر کسب و کار و استارتاپ به کمک فنآوری است.

اگر بخواهیم این مفهوم را شفاف کنیم باید بگوییم تحول دیجیتال یعنی تحول در روش و شیوه  اجرای کسب و کار و نه فقط ابزار آن. در واقع اگر شما در کسب و کار خود از فناوری های جدید استفاده کنید لزوما به این معنا نیست که تحول دیجیتال در کسب و کار شما رخ داده است.  گاهی اوقات دیده می شود مدیران کسب و کار، فناوری های جدید را ظاهرا وارد فرایند کسب و کار خود می کنند اما عملا کارها همچنان به شیوه گذشته انجام می شود.

کسب و کارها از تحول دیجیتال برای اصلاح فرآیندهای موجود، ترکیب ابتکارات جدید و طراحی مجدد تجارب مشتری برای پاسخگویی به دنیای پویای کسب و کار و تقاضای بازار استفاده می کنند. 

یکی از تعابیر خوب در مورد تحول دیجیتال چنین است: «کمک به حل مشکلات کسب و کار به کمک فناوری های پیشرفته». مثلا استفاده از ربات ها به جای انسان برای سرو غذا در رستوران ها یک نمونه از تحول دیجیتال است که در شرایط کرونا نیاز آن احساس شد.

پس تحول دیجیتال یعنی بهره برداری از فناوری های پیشرفته برای تغییر اساسی و انقلابی در نحوه انجام مشاغل، کسب و کارها و نحوه ارائه ارزش به مشتریان.

چرا کسب و کارها باید به تحول دیجیتال توجه کنند؟

دنیای کسب و کار در حال پیشرفت روز به روز و تکامل است. در این شرایط انتخاب با شماست تغییرات را بپذیرید و با آن همسو شوید یا شاهد شکست کسب و کار خود در این رقابت باشید. در آمارها و پیش بینی آمده است: «در سازمان های پیشرو، 25٪ از هزینه های کلی به تحول دیجیتال اختصاص خواهد یافت.»

از مزایای تحول دیجیتال در کسب و کار می توان به این موارد اشاره کرد:

 افزایش تجربه مشتری:

بسیاری از نوآوری ها در فناوری دیجیتال با هدف افزایش تعامل مشتری انجام می شود که به نوبه خود تجربه مشتری را بهبود می بخشد. 

غنی سازی داده ها: 

تحول دیجیتال دنیای کاملاً جدیدی از امکانات مرتبط با داده را باز می کند - چه از نظر روش جمع آوری و چه از نظر تجزیه و تحلیل مجموعه داده های پیچیده. نتیجه خالص درک بهتر از مشتریان، و بینش و پیش بینی های عمیق تر است.

چابکی را تشویق می کند:

توانایی عمل با چابکی قبل از رقبا یک مزیت واقعی است.

ایجاد وحدت می کند:

اجرای تحول دیجیتال اغلب به این معنی است که بخشهای مختلف و کارمندان باید از نزدیک با هم کار کنند. همه باید هدف مشترکی را دنبال کنند. این به نوبه خود می تواند به یک فرهنگ همکاری بیشتر کمک کند.

این جدول نشان می دهد چگونه تحول دیجیتال در استراتژی پیام رسانی شما می تواند تعامل مشتری را افزایش دهد و هزینه های شما را کاهش دهد:

مزایای تحول دیجیتال در کسب و کار

چه فناوری هایی به تحول دیجیتال در کسب و کار کمک می کنند؟ 

  • اینترنت نسل پنجم یا همان 5G
  • بلاک چین
  • اینترنت اشیاء
  • رایانش ابری،
  • اپلیکیشن‌های موبایل
  • رسانه‌های اجتماعی
  • واقعیت مجازی و افزوده
  • تحلیل‌گری داده،
  • و ...

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com