0  |  0

از الفبای کارآفرینی تا قوانین دست و پا گیر تولید

از الفبای کارآفرینی تا قوانین دست و پا گیر تولید

کارآفرینی به فرآیند خلق ارزش جدید مادی یا معنوی از طریق یک تلاش متعهدانه با درنظرگرفتن ریسک های ناشی از آن اطلاق می شود، به عبارت دیگر، ویژگی تعیین کننده در کارآفرینی، انجام کارهای جدید و یا ابداع روش های نوین در امور جاری است.
کارآفرینی گذشته از مفهوم ایجاد کار و اشتغالزایی، دارای پیامدهای مثبت و مهم دیگری همانند بارورشدن خلاقیت‌ها، ترغیب به نوآوری و توسعه آن، افزایش اعتماد به نفس، ایجاد و توسعه تکنولوژی، تولید ثروت در جامعه و افزایش رفاه عمومی است و در صورتیکه فقط به جنبه اشتغال‌زایی آن توجعه شود، از سایر پیامدهای آن بی بهره خواهیم ماند.
بازگو کردن تجارب موفق کارآفرینی نیز، نوعی تلاش برای حفظ و نگهداری اطلاعات و مکتوب کردن داده ها، شواهد و تجربیات، به منظور استفاده سایر صاحبان صنایع و متولیان امور صنایع کوچک و متوسط کشور است، همچنین ثبت نتایج اثربخش و موفق حاصل از دریافت خدمات حمایتی سازمان و شرکت های تابعه توسط صنایع کوچک و متوسط، موجب توسعه بنگاه های تولیدی و تقویت و رشد فعالیت ها و خدمات حمایتی از این صنایع می گردد.
آنچه در ادامه می خوانید گفتگویی با سه تن از کارآفرینان موفق حوزه صنعت استان سمنان در خصوص بازگو نمودن تجربیات موفق کارآفرینی است
رییس هیئت مدیره گروه صنایع خودروسازی عقاب افشان سمنان معتقد است: کارآفرینی بدون کسب تجربه و دانشِ گذشتگان امکان­پذیر نیست، در این مسیر کسب اخلاق نیز نقش مهمی دارد.
عبدالله اکبری راد افزود: در گذشته والدین فرزندان خود را جهت فراگیری اصول کسب و کار برای فراگیری مکاسب به حوزه ­ها می فرستادند. آلمان، ژاپن و کره نیز پس از جنگ جهانی دوم با استفاده از همین تجربه و دانش دیگران به موفقیت نایل آمدند. خودِ من نیز قریب به سی سال است که بر اساس سه شاخص توکل، اعتماد و صبر، فضای کسب و کار خود را رونق بخشیده­ام.
وی تعامل و انتقادپذیری و صبر را از عوامل موفقیت یک کارآفرین دانست و گفت: یک کارآفرین می بایست دریابد که تقدیر سرنوشت ماست و تدبیر مدیریت ما، کارآفرین کسی است که هم نگاهی به گذشته داشته باشد و هم به آینده نظر افکند.
این کارآفرین موفق در حوزه صنعت خودروسازی در ادامه گفت: امروز گروه صنعتی خودروسازی عقاب افتخار تولید محصولاتی با بالاترین کیفیت و استانداردهای روز دنیا را دارد. لذا در راستای منویات مقام معظم رهبری و نیز با توجه به اصول اقتصاد محوری، کیفیت محصول و دانش محوری این گروه تولیدی فعالیت خود را آغاز کرد.
اکبری راد افزود: ظرفیت تولید این شرکت سالانه سه هزار دستگاه اتوبوس است و در حدود دو هزار نفر به طور مستقیم و 8 هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند. تنها شرکتی هستیم که علیرغم تحریم ­ها 54 درصد تولیداتمان با تکیه بر متخصصین داخلی وارد بازار مصرف می­ شود.
وی اضافه کرد: کشور ما نیاز به واردات اتوبوس ندارد و ما قادریم که نیاز کشور را در این خصوص با تکیه برتوان داخلی تأمین کنیم. سابقه فعالیت این شرکت به 75 سال قبل باز می­گردد و در حال حاضر این واحد صنعتی نسل سوم خود را در این عرصه تجربه می­ کند.
رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی عقاب سمنان با بیان اینکه 50 درصد پرسنل این شرکت را فارغ التحصیلان دانشگاهی به خود اختصاص داده است، تأکید کرد: در حوزه ارتباط با دانشگاه نیز ارتباط مستقیم با دانشگاه صنعتی شریف، پلی تکنیک و دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه سمنان را در کارنامه ارتباطی خود با دانشگاه داریم.
اکبری راد در خصوص سابقه کاری خود گفت: سابقه فعالیت من در تولید سابقه ­ای 25 ساله است اما ورود به عرصه کسب و کار را از دوران طفولیت تجربه کردم، تلفیق تجربه و تخصص عامل موفقیت این گروه تولیدی بوده است، امروزه دنیا با استفاده از تجربه و تخصص دیگران به عنوان یک فرصت در مسیر پیشرفت و توسعه گام بر می ­دارد.
وی تصریح کرد: تمرکز واحدهای تولیدی در شهرک­ های صنعتی، دسترسی آسان به صنایع مرتبط و غیرمرتبط و رویکرد مثبت مدیریت شرکت شهرک­های صنعتی پیامدهای ارزشمندی را به ارمغان آورده است، اتفاق نظر در تفکر مدیریتی استان نیز موجب شد تا بنده در این استان سرمایه­گذاری کنم، با تمام سختی­های موجود، کسب و کار در حال رونق گرفتن است، اما پیش از همه، باید قوانین دست و پا گیر را رفع کرد.
یکی دیگر از کارآفرینان موفق بخش صنعت استان سمنان نیز در خصوص تجربیات شخصی کارآفرینی خود می گوید: دغدغه اصلی من در ایام جوانی با آگاهی از توانایی و پتانسیل موجود، تولید و کار تولیدی بود و از این که همانند برخی افراد ­مشغولِ کار کردن برای این و آن باشم پرهیز می­ کردم.
مدیر عامل شرکت سیم و کابل مغان شاهرود افزود: ایده اصلی احداث این واحد تولیدی را در بازدید از یک کارگاه تولید سیم در ورامین گرفتم. پس از مطالعه و تحقیق درخواست صدور پروانه فعالیت دادم و 48 ساعت بعد درخواست بنده موافقت شد و با اخذ مجوز فعالیت بنده به طور رسمی آغاز شد.
غلامرضا ابراهیمیان ادامه داد: همیشه یک واحد تولیدی سیر صعودی ندارد و همواره با فراز و نشیب ­هایی رو به رو است، نمی ­توان این را شکست تلقی کرد، بلکه این تلاطم و شرایط سخت همواره پیش روی واحدهای تولیدی وجود داشته است که با تلاش می­بایست از این مرحله نیز عبور کرد.
وی با بیان اینکه نگاه مثبت به مقوله تولید و کارآفرینی از سوی مسئولین و فراهم آوردن زمینه لازم نقش مهمی را در رونق تولید و کاهش مشکلات پیش رو ایفا می­کند، تأکید کرد: همواره منابع انسانی رمز موفقیت یک واحد تولیدی بوده است. ما نیز از این قاعده مستثنا نبوده ­ایم. بنده موفقیت خود را مدیون همکارانی هستم که هم در داخل مجموعه و هم در خارج از مجموعه رشد و تعالی شرکت دغدغه اصلی آن ها بوده است، هیچ فردی به تنهایی نمی­تواند به موفقیت دست یابد.
مدیدعامل شرکت سیم و کابل مغان شاهرود ادامه داد: گاهی اوقات افراد جویای کار به بنده مراجعه می ­کنند که تصور می ­کنم اینان افرادی با استعداد و توانمند هستند اما اعتماد به نفس لازم را ندارند. این افراد اگر مورد حمایت قرار بگیرند بسیاری از مشکلات پیش روی آنان مرتفع خواهد شد.
ابراهیمیان با بیان اینکه شرکت سیم و کابل شاهرود در سال 1359 پروانه فعالیت گرفت و در سال 1361 شروع به فعالیت کرد و به تولید انبوه رسید، افزود: در این شرکت 700 نفر مشغول به فعالیت هستند. این شرکت در حال تولید انواع سیم و کابل ساختمانی، فشار قوی و ابزار دقیق برای صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، کابل­های غلاف سربی، کابل­های لاستیکی است که این تنوع محصول به صورت انحصاری است. محصولات این واحد تولیدی در حال حاضر به کشورهای افغانستان، عراق و در گذشته به قزاقستان، ترکمنستان و عمان صادر می ­شد.
وی تصریح کرد: نقش و حضور شرکت شهرک­ های صنعتی به عنوان مشوق کارآفرینی سودمند است، آنان می­توانند به عنوان تسهیلگر و مشوقی برای واحدهای تولیدی کوچک با محصولات خوب زمینه­های لازم را برای رشد و توسعه آنان فراهم کنند.
این کارآفرین موفق استان اضافه کرد: اجرای مطلوب قوانین مصوب در خصوص واحدهای تولیدی و کنترل نوسانات ارز نیز میتواند رافع برخی از مشکلات فراروی واحدهای تولیدی باشد، درگیری­های سیاسی و رکود حاضر در عرصه تولید و کسب و کار معضل بیکاری و تعطیلی واحدهای تولیدی را به همراه خواهد داشت.
ابراهیمیان در بخش دیگری از صحبت های خود اشاره کرد: بی شک تلفیق تفکر علمی با صنعت به حل مشکلات صنعت کمک بسیاری خواهد کرد. متأسفانه بنده تصور می­کنم محققان ما به یک سود آنی و حداقلی دلمشغول هستند در حالی که با صبر و تلاش می­توان گام­های بزرگی را برای نیل به موفقیت برداشت.
کارآفرین جوان کشور و مدیرعامل گروه صنعتی ژیوار گسترسازه آرکا در شهرک صنعتی ایوانکی شهرستان گرمسار نیز با اشاره ای به تجربیات خود در این حوزه گفت: کارآفرینی، کار پیچیده­ای نیست، فقط یک"یا علی" می­ خواهد.
سالار رسول زاده افزود: هنگامی که این شرکت شروع به فعالیت کرد در بازدید از شرکت­های مشابه در چین، آلمان و ترکیه این تصور ایجاد شد که فراهم آوردن این تکنولوژی در ایران میسر نیست، اما اندکی بعد دریافتیم که نیل به موفقیت کار دشواری نیست و امروز محصولات این واحد تولیدی قابلیت رقابت با محصولات مشابه خارجی را دارد.
وی با بیان اینکه تکنولوژی قابل حصول است و با مطالعه و تلاش می­توان به موفقیت نایل آمد، ادامه داد: خلاقیت و نیروی جوانی دو عامل مهم و اساسی در موفقیت جوان کارآفرین است، تلفیق این دو با هم و اگر استمرار داشته باشد بی شک در توسعه و موفقیت واحدهای تولیدی موثر خواهد بود.
این کارآفرین جوان اضافه کرد: توصیه ی من به کارآفرینان جوان، آشنایی با اسلوب و ساز و کار علم مدیریت بازرگانی است که در واقع رمز موفقیت این شرکت نیز آگاهی مدیران این واحد تولیدی از این مبانی بوده است، توصیه دیگر من به کارآفرینان داشتن اعتماد به نفس بالا و ریسک­پذیری است، در ایران زیرساخت­های مورد نیاز وجود دارد بنابراین با مطالعه و اخذ مشاوره از متخصصین می­توان به موفقیت دست یافت، یکی از عوامل مهم پیشرفت و موفقیت این واحد تولیدی، نوآوری در محصولات تولیدی است.
رسول زاده با اشاره به وجود شکست­های مختلف در دوران کارآفرینی گفت: این شکست ها، در واقع سعی و خطاهایی بود که با وجود پتانسیل لازم به موفقیت و توسعه روزافزون بدل گردید.
وی اضافه کرد: گروه صنعتی ژیوار گستر سازه آرکا در سال 1382 با وارد نمودن مواد اولیه­ی لمینت و پارکت فعالیت خود را آغاز کرد، این شرکت با تغییر سیاست خود در سال 1398 موفق به اخذ پروانه بهره­برداری گردید. ظرفیت تولید این شرکت در تولید MDF روزانه یک هزار ورق و در تولید پارکت لمینت دو هزار و 850 متر مربع (پارکت 12 میل با سایز بزرگ برای نخستین بار در ایران) است.
مدیرعامل گروه صنعتی ژیوار گسترسازه آرکا اذعان داشت: در حال حاضر در این واحد تولیدی 86 نفر مشغول به فعالیت هستند که این تعداد با توجه به طرح توسعه شرکت و احداث دو خط تولید جدید در زمینه نانوگلاس و MDF سوپرمات در سال آینده، به 125 نفر افزایش خواهد یافت.
رسول زاده خاطرنشان کرد: محصولات پارکت و لمینیت این شرکت در چهار کالکشن طراحی و تولید می­شود، در زمینه تولید MDF در تهیه و تدارک راه­اندازی خط تولید MDF­های دو رو براق با تکنولوژی نانوگلاس هستیم، در این شرکت، استانداردهای اجباری وجود ندارد اما موفق به دریافت نشان تشویقیِ استاندارد ایران شده­ایم. محصولات این شرکت به صورت نمایندگی در استان­های سراسر کشور توزیع می­گردد.
وی با اشاره به حمایت ها و نقش تأثیرگذار شرکت شهرک­های صنعتی استان در فراهم نمودن زیرساخت­های لازم و نیز تسهیلگری در اخذ مجوزهای لازم اشاره کرد و گفت: تأمین زیرساخت­های لازم و سرمایه مورد نیاز از اقدامات مهم و یکی از ملزومات مورد نیاز در حمایت از تولید کننده است که در تولید محصول با کیفیت تأثیر مستقیم دارد و این امر سبب حضور در بازارهای خارجی و رقابت با محصولات مشابه خارجی خواهد شد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com