0  |  3

دانستنی های ساخت و انتشار پادکست به زبان ساده

دانستنی های ساخت و انتشار پادکست به زبان ساده

پادکست ها راهی عالی برای ایجاد ارتباط واقعی با مخاطبان هستند. پادکست ها به جای ارتباطی که از طریق شبکه های اجتماعی برقرار می کنید، به شما امکان می دهند مخاطبان خود را با محتوای منحصر به فرد و طولانی تر درگیر کنید. استفاده از محتوای پادکست ها برای افراد راحت تر است افراد می توانند هنگام رانندگی، کار یا در حین انجام کارهای خانه پادکست گوش دهند.

 و جذابیت پادکست این است که فرصت های کشف نشده زیادی در این صنعت وجود دارد یعنی هنوز اشباع نشده است.

چرا می خواهید پادکست بسازید؟

آیا شما فریلنسر هستید؟ صاحب یک کسب و کار هستید؟ یا مدیر بازاریابی؟ در این صورت، ممکن است بخواهید پادکست را به عنوان روشی عالی برای ایجاد محتوای ارزشمند و سرگرم کننده در اختیار مشتریان و مخاطبان خود قرار دهید.

یا به پادکست به عنوان یک سرگرمی نگاه می کنید؟ اگر این طور است پس می تواند به این معنی باشد که در اوقات فراغت خود پادکست می سازید و موضوع آن چیزی خواهد بود که شما علاقمند به آن هستید.

آیا برای شروع پادکست به مخاطب نیاز دارم؟

این یک سوال متداول  و یک سوال خوب قبل از شروع کار است.

برخی از افراد همان ابتدای شروع تولید و انتشار پادکست به دلیل شناخته شده بودن کسب و کار یا برندشان مخاطبانی دارند .

اگر قبلاً مخاطبان دیگری غیر از پادکست خود جذب کرده اید، فرصت خوبی برای ریختن پایه های مجموعه پادکست شماست. البته فرض بر این است که پادکست شما با مخاطبان فعلی تان مرتبط است.

حال اگر مخاطبی نداشته باشم چه می شود؟

به مخاطبان بالقوه خود انگیزه گوش دادن بدهید تا مخاطبان وفاداری پیدا کنید:

آیا شما اطلاعاتی را ارائه می دهید که به مخاطب کمک می کند و مشکلی از مشکلات او حل می کند؟

آیا پادکست شما مصاحبه ای سرگرم کننده با افراد مورد علاقه مخاطبان است؟

اگر محتوای پادکست شما برای مخاطبان جذاب یا مفید باشد نه تنها به آنها انگیزه و دلیلی برای گوش دادن داده اید، بلکه به آنها دلیلی دادید که برای اطلاعات بیشتر بازگردند و شماره های بعدی پادکست را پیگیری کنند.  

  «اگر محتوای پادکست شما برای مخاطبان جذاب یا مفید باشد نه تنها به آنها انگیزه و دلیلی برای گوش دادن دادید، بلکه به آنها دلیلی دادید که برای اطلاعات بیشتر بازگردند و شماره های بعدی پادکست را پیگیری کنند.»  

موضوع پادکست را انتخاب کنید:

در طی مراحل برنامه ریزی، برای اینکه موضوع محتوای پادکست را تعیین کنید میتوانید خواسته و نیاز مخاطبان را بررسی کنید .

برای دانستن خواسته و نیاز مخاطبان کمی درباره آنها اطلاعات کسب کنید مثلا اطلاعاتی از ویژگی های جمعیت شناختی و موقعیت مکانی گرفته تا پادکست های دیگری که مخاطبان آنها را دوست دارند و به آنها گوش می دهند.

برای انتخاب موضوع یک شرط مهم این است که موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقمندید باید موضوعی باشد که شما از تحقیق و بحث و بررسی منظم آن هیجان زده می شوید و لذت می برید. وقتی ایده ای در مورد موضوع پادکست پیدا کردید، زمان تحقیق در بازار فرا رسیده است.

می توانید موضوع مورد نظر خود را در برنامه های ارائه پادکست ها مثل castbox و ... سرچ کنید تا ببینید پادکست هایی در آن سبک و موضوع وجود دارند یا خیر. اگر در موضوعات مشابه موضوع شما قبلا پادکست هایی منتشر شده به چند قسمت گوش دهید تا ببینید چه کاری انجام می دهند و به فکر بهبود روش ها باشید.

برنامه ریزی قسمت ها یا شماره های پادکست:  

پس از مشخص کردن نوع محتوایی که می خواهید در پادکست خود قرار دهید، وقت آن است که برخی از سوالات متداول در مورد قسمت ها یا شماره های پادکست را از خود بپرسید تا برنامه ریزی مشخصی داشته باشید. این سوالات مهم در ادامه آمده اند.

قالب پادکست خود را انتخاب کنید:

نکته مهم این است که فرمی را انتخاب کنید که متناسب با محتوای پادکست شما باشد و چیزی که با آن راحت باشید:

برای انتخاب قالب مناسب در نظر بگیرید که عاشق بداهه گویی هستید یا دوست دارید همه چیز برنامه ریزی داشته باشد؟

وقتی صحبت از قالب های پادکست می شود، یک پاسخ واحد وجود ندارد. بنابراین، بیایید در مورد رایج ترین قالب ها صحبت کنیم:

پادکست های مصاحبه:

این پادکست ها دارای یک میزبان هستند که در یک صنعت یا رشته خاص با افراد مصاحبه می کند مثل پادکست های با محتوای انگیزشی که مصاحبه با افراد موفق و روانشناسان و مشاوران انجام می دهد یا پادکست های موفقیت در کسب و کار که با کارآفرینان مختلف مصاحبه می کند تا مخاطب تجربه های ارزشمند افراد را کسب کند.

پادکست های سریالی:

پادکست های سریالی برای هر فصل یک موضوع واحد دارند. مثل پادکست های مهارت های زندگی که یک فصل درباره تصممی گیری صحبت می کند و فصل دیگر درباره مهارت های کار تیمی.

پادکست خلاصه اخبارو گزارش ها:

 مثل پادکست هایی درباره پیش بینی های اقتصادی رشد قیمت طلا، نفت و تاثیر آن بر سرمایه گذاری های افراد.

پادکست های آموزشی:

بر آموزش مخاطبان شان تمرکز دارند. مثل پادکست های «تد».

دانستنی های ساخت و انتشار پادکست به زبان ساده

پادکست داستان نویسی:

 این پادکست ها شبیه درام های رادیویی هستند و اغلب فیلمنامه ای هستند و نمونه های زیادی از آن تولید شده.

هر پادکست باید ویرایش شود حتی اگر پادکست شما یک مصاحبه است قسمت های پر سر و صدا و سوالات خسته کننده و قسمت هایی که ارزش زیادی برای شنونده ندارند را حذف کنید به یاد داشته باشید. اگر محتوای جذاب و با کیفیت تولید می کنید، اطمینان داشته باشید که مردم به گوش دادن ادامه می دهند.

هر قسمت پادکست باید چند دقیقه باشد؟

طولانی بودن یا کوتاه بودن پادکست فقط به محتوا بستگی دارد. نیازی نیست سعی کنید مطالب خوب را کاهش دهید تا تایم مشخصی داشته باشد.

چه مدت طول می کشد تا پیامی که می خواهید به مخاطب انتقال دهید درک شود؟ اگر از بیشتر شنوندگان پادکست بپرسید، یک قسمت «کوتاه» احتمالاً زیر 15 دقیقه خواهد بود و یک اپیزود «طولانی» احتمالاً بیش از یک ساعت خواهد بود.

افراد بسیاری معتقدند بهترین تایم برای طول یک پادکست 20 دقیقه است. اما به نظر می رسد 20 الی 45 دقیقه زمان خوب و قابل قبولی است.

زیاد نگران این ارقام نباشید، در نهایت مدت زمان یا طول هر قسمت از پادکست توسط دو چیز تعیین می شود:

  • مطالب شما
  • مخاطبان شما

اگر 50 دقیقه محتوای ارزشمند و مرتبط دارید، چرا باید آن را به 20 دقیقه کاهش دهید؟  به همین ترتیب، اگر هر آنچه را که باید بگویید در عرض 10 دقیقه می توان گفت، چرا آن را 30 دقیقه ادامه می دهید؟ اگر مصاحبه می کنید و این یک مکالمه فوق العاده به مدت 2 ساعت ادامه دارد می توانید آن را دو قسمت کنید.

با گذشت زمان، شنوندگان به شما خواهند گفت که فکر می کنند اپیزودهای شما خیلی کوتاه هستند یا خیلی طولانی. سعی کنید سالانه یک بار از مخاطبان خود نظر سنجی کنید تا داده هایی از این قبیل را جمع آوری کنید و می توانید ادامه فعالیت خود را متناسب با آن تنظیم کنید.

در نهایت باید بدانید طول زمان پادکست در واقع یک فاکتور «منحصر به فرد» است یعنی زمان مناسب پادکست برای هر فرد با توجه به نوع مطلب و شخصیت فرد متفاوت است، قسمت های کوتاه 4 دقیقه ای می توانند متناسب سلیقه و انتخاب نوع خاصی از شنوندگان باشند و مصاحبه های عمیق 3 ساعته ممکن است برای دیگری مناسب باشد. 

چند وقت یک بار باید قسمت های جدید پادکست را منتشر کنم؟

این یکی دیگر از سوالات مهم «نحوه شروع پادکست» است. پاسخ این است:

بهترین برنامه معمولاً مرتب ترین برنامه ای است که می توانید به طور منظم به آن پایبند باشید.

بنابراین، اگر فقط یک بار در ماه می توانید مدیریت کنید، خوب است. اگر می توانید هر 2 هفته یکبار مدیریت کنید، حتی بهتر. اگر می توانید هفتگی مدیریت کنید، پس عالی است.

پادکست می تواند یک کار تمام وقت یا کاری باشد که در کنار شغل اصلی خود انجام می دهید. اگر مورد دوم باشد، می توانید برنامه آرام تری برای انتشار داشته باشید.

اگر هر روز یک شماره جدید منتشر کنید، در نهایت، شنوندگان وفادار شما شنیدن پادکست شما را در برنامه روزانه خود قرار می دهند یک برنامه هفتگی به شما امکان می دهد ارتباط عمیق تری با شنوندگان خود برقرار کنید اما با یک انتشار دو هفته ای یا ماهانه هنوز هم می توانید مخاطبان خود را داشته باشید .

برای تعیین فواصل زمانی انتشار شماره جدید پادکست خود به یاد داشته باشید که اگر هر ماه یک اپیزود عالی ارائه دهید بهتر از این است که هر هفته یک پادکست متوسط منتشر کنید.

گزینه دیگر انتشار پادکست بصورت فصلی است:

وقتی پادکست فصلی را شروع می کنید، هر فصل معمولاً یک موضوع دارد. می توانید قسمت هایی را براساس یک موضوع تولید کنید، سپس استراحت کنید. بعد از یک یا دو ماه، یک فصل جدید با موضوع دیگر را شروع کنید و مراحل را تکرار ‌کنید.

پادکست فصلی مزایای زیادی دارد با این وجود ایراد آن این است که ممکن است در طول تعطیلات خود علاقه مخاطبان خود را از دست بدهید. هرچند، تجربه نشان داده اگر آنها را برای این کار آماده کنید و توضیح دهید که چه موقع برمی‌گردید احتمالا آنها شماره های بعدی پادکست را پیگیری خواهند کرد.

هنگامی که قالب پادکست‌، طول تقریبی نمایش و برنامه انتشار را دارید‌، آماده سرمایه گذاری در تجهیزات پادکست هستید.

آیا برای شروع ضبط پادکست حتما باید تجهیزات و نرم افزار حرفه ای داشته باشید؟

پادکست ها مانع کمی برای ورود دارند. اگر می خواهید پادکست را شروع کنید، شروع کار با کمی هزینه اضافی یا تجربه نسبتاً آسان است. می توانید فقط با یک گوشی هوشمند و یک هدفون و یک نرم افزار ضبط پادکست را شروع کنید. به یاد داشته باشید، محتوای شما مهم ترین قسمت کار شما است.

هیچ کس دوست ندارد به پادکستی گوش دهد که کیفیت صدای آن پایین است. اما اگر محتوای پادکست شما عالی باشد مردم کیفیت صدای کمتر از حد مطلوب را تحمل خواهند کرد.

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

درباره کلاب هاوس بخوانید:

مزایا و معایب استفاده از کلاب هاوس (Clubhouse) چیست؟

کلاب هاوس (Clubhouse)؛سکوی پرتابی برای کسب‌و‌کارها

درآمدزایی و توسعه کسب‌و‌کار از طریق کلاب هاوس (Clubhouse)

درباره کلاب هاوس بیشتر بدانید: دلیل جذابیت کلاب هاوس چیست؟

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com