دبیر ستاد فناوری های نرم وتوسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری با اشاره به برنامههای این معاونت برای ایجاد خانههای خلاق و نوآوری، گفت: در حوزه تولید محتوا و آموزش مناسب کودک، یادگیری و اموزش و اسباب بازی و گیم، حمایت از ۳ خانه خلاق ونواوری در دستور کار قرار داد است.
پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری در سومین نشست فعالان فضای مجازی حوزه کودک و نوجوان گفت: در حال حاضر کودکان به علت آسیب پذیر بودن و نداشتن توانایی لازم در برخورد و تشخیص انواع محتوا، نیازمند توجه ارکان و لایههای مختلف از جمله جامعه، والدین و حکمرانی هستند، همچنین با توجه به اینکه در کشور ما حدود 20 درصد از افراد جامعه را کودکان تشکیل می دهند، موضوع صیانت از کودکان در فضای مجازی حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد.
کرمی ادامه داد: خوشبختانه با تصویب سند راهبردی صیانت از کودکان و نوجوانان و توجه این سند به موضوعات آموزشی، تربیتی، فنی و حقوقی، در حوزه حمایت از تولید محتوا، سرویسهای ایمن و ابزارهای مورد نیاز برای مراقبت، اقداماتی خوبی صورت گرفته است. بدون شک اجرای این سند باعث میشود با دستورسازی، تقسیم کار مناسبی میان دستگاهها در امور صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی صورت بگیرد، وظایف هر دستگاه در این حوزه مشخص شود، موازی کاری صورت نگیرد و دستگاهها با همافزایی به مقابله با آسیبهای این فضا بپردازند.
تولید محتوای غنی برای مصونسازی
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه، تولید محتوای غنی و فاخر را از اقدامات مهم در تحقق مصونسازی دانست و بیان کرد: یکی از اقدامات مهم در امر مصون سازی، تولید محتوای غنی و فاخر است، محتوایی که شکوفایی خلاقیت کودکان را در پی داشته باشد، مورد پسند این قشر باشد و کودک با امید و انگیزه آن را دنبال کند.
دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری در ادامه با اشاره به اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه نهادسازی می تواند به تولید چنین محتواهایی کمک کند، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از منظر مسئولیت اجتماعی و ملی در آماده سازی و پرورش کودکان اقداماتی صورت داده و در کنار آن به این حوزه به عنوان بازاری برای اشتغالزایی شرکتهای دانش بنیان و خلاق نیز نگاه میکند.
حمایت از شرکتهای خلاق برای رشد اشتغالزایی
وی با تاکید بر اینکه با حمایت شرکتهای خلاق و پلتفرمها در این حوزه ضمن اشتغالزایی میتوانیم به تحقق حکمرانی خوب در فضای مجازی نیز کمک کنیم، گفت: در سند راهبردی صیانت از کودکان در فضای مجازی میان نهادهای حاکمیتی نوعی تقسیم کار ملی صورت گرفته است و ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تکالیفی را برعهده داریم.
حمایت از 3 خانه خلاق در حوزه کودک
کرمی با اشاره به برنامههای معاونت علمی برای ایجاد پلتفرم خانههای خلاق و نوآوری گفت: در این پلتفرم نقش منتورینگ و شبکه سازی و ایجاد تسهیلات در قالب صندوقهای جسورانه تعریف شده است و ما در حوزه تولید محتوا و آموزش مناسب کودک، یادگیری و اسباب بازی و گیم، حمایت از ۳ خانه خلاق را در دستور کار قرار میدهیم.
وی تاکید کرد: در این راستا با نظارت و رگولاتوری مرکز ملی فضای مجازی، بخشی از کمکها و حمایتهای مربوط به ایجاد خانه خلاق را به خانههای خلاق حوزه آموزش و محتوای کودکان و نوجوانان فضای مجازی اختصاص خواهیم داد.
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه متقاضیان باید برای اطلاع از جزئیات بیشتر به سایت زیست بوم خانه خلاق ونواوری مراجعه کنند، تاکید کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به هیچ عنوان دنبال ایجاد ساختاردولتی نیست و ذیل قانون تأسیس شرکتهای دانش بنیان و شرکتهای خلاق، برای حمایت و ارائه تسهیلات به بخش خصوصی و ایجاد ساختارهای نو توسط بخش خصوصی اقدام میکند.
توسعه و ترویج فضای مجازی مناسب کودک و نوجوان
«برگزاری رویدادها و جشنوارهها در موضوعات پویانمایی، بازیهای رایانه ای، سرگرمی، آموزش و یادگیری الکترونیک»، «حمایت از ایجاد پلتفرمهای آموزشی و سرگرمی به منظور تولید محتوای فاخر آموزش»،«همسو کردن رویدادها و جشنواره های حوزه کودک و نوجوان»، «همراهی نظام آموزش و پرورش در بهره برداری از محتواهای تولید شده» و«ایجاد مراکز ملی تولید محتوا در حوزه کودک و نوجوان با استفاده از هوش مصنوعی و نوآوریهای اجتماعی» از دیگر پیشنهاداتی بود که توسط پرویز کرمی در این نشست ارائه شد.
سومین نشست فعالان فضای مجازی حوزه کودک و نوجوان با حضور سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی با موضوع «توسعه و ترویج فضای مجازی مناسب کودک و نوجوان» اسم حسینی متولی برگزاری نشست و روسای جمعی از شرکت های خلاق حوزه کودک ونوجوان به صورت آنلاین و نشست حضوری به همت مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.