0  |  3

تسليم شدن دشمن خلاقيت است

تسليم شدن دشمن خلاقيت است

چه چيزي تعيين مي‌كند كه ايده‌هاي ما واقعا خلاقانه هستند يا نه؟ معمولا يك عامل جلوي خلاقانه بودن ايده‌هاي ما را مي‌گيرد و آن هم اين است كه ما مزاياي پشتكار داشتن را ناديده مي‌گيريم.

افراد همواره تعداد ايده‌هايي را كه مي‌توانند در زمان حل يك چالش خلاقانه مطرح كنند ناديده مي‌گيرند.

ايده‌هايي كه هنگام پشتكار براي حل يك چالش، مطرح مي‌شوند نسبت به ايده‌هاي اوليه بسيار خلاقانه‌تر هستند.

يكي از دلايل اينكه ما پشتكار را دست كم مي‌گيريم اين است كه چالش‌هاي خلاقانه دشوار به نظر مي‌رسند. افراد معمولا احساس غرور دارند و در مورد نحوه‌ي پيدا كردن راه‌حل مطمئن نيستند، يا فقط يك ايده را مدنظر قرار مي‌دهند و مجبور مي‌شوند كه دوباره از صفر شروع كنند.

سخت‌كوشي و عدم‌پيشرفت در يك كار غيرخلاقانه مثل يك مسئله‌ي پيشرفته‌ي فيزيك، ممكن است به خوبي بيانگر اين باشد كه بايد اين كار را متوقف كرد. ولي ايده‌هاي خلاقانه زمان‌بر هستند و معمولا بعد از يك دوره تفكر عميق در مورد مسئله توليد مي‌شوند و روش‌هاي مختلفي را براي قالب‌بندي مسئله در نظر مي‌گيرند و به دنبال راه‌حل‌هاي احتمالي مختلفي مي‌باشند. وقتي چالش‌هاي خلاقانه رفته رفته مشكل به نظر مي‌رسند، اكثر افراد انتظاراتي كه در مورد مزاياي پشتكار داشتند را پايين آورده و در نتيجه، توانايي خود براي توليد ايده را دست كم مي‌گيرند.

ما بايد ارزش زيادي براي پشتكار قائل باشيم، چون باورهاي ما به طور موثري رفتارهاي ما را تنظيم مي‌كنند. اگر قبول نداشته باشيد كه پشتكار خيلي براي خلاقيت لازم و ارزشمند است، در مواجهه با چالش‌هاي خلاقانه‌ي خود پشتكار كمتري خواهيد داشت.

تحقيقات نشان مي‌دهند كه كارگران معمولا مزاياي پشتكار داشتن براي خلاقيت را دست كم مي‌گيرند. به عبارت ديگر، برخي كارگران ممكن است پتانسيل خلاقي داشته باشند كه وقتي تصميم مي‌گيرند در مواجهه با يك چالش استقامت نداشته باشند، اين پتانسيل خلاق آنها دست‌نخورده باقي مي‌ماند. براي اجتناب از اين امر، دو توصيه به شما مي‌كنيم:

1 . اولين حس خود در مورد متوقف كردن كار را ناديده بگيريد. وقتي روي يك چالش خلاقانه‌ِ‌ي دشوار كار مي‌كنيد احتمالا لحظاتي برايتان پيش خواهد آمد كه در آن مشكل گير كرده و ايده‌هاي بيشتري به ذهنتان نمي‌رسد. ابتدا تصميم خواهيد گرفت كه آن چالش را رها كرده و زمان خود را صرف چالش ديگري بكنيد. اين تصميم خود را موقتا ناديده بگيريد، به خصوص اگر هنوز در مراحل اوليه‌ي كار هستيد. سعي كنيد فقط چند ايده‌ي ديگر توليد كنيد يا فقط چند گزينه‌ي جايگزين ديگر را در نظر بگيريد. گاهي ممكن است بفهميد كه ايده‌ي خلاقانه‌ي بعدي شما بهتر از آن چيزي بود كه تصور مي‌كرديد.

2 . يادتان باشد كه مشكلات خلاقانه معمولا دشوار هستند. در اين مشكلات اكثرا با عقب‌نشيني، شكست، و احساس "گير كردن" مواجه مي‌شويد. اگر اين احساس‌ها باعث مي‌شوند فكر كنيد كه شما فرد خلاقي نيستيد يا نمي‌توانيد ايده‌هاي خوبي مطرح كنيد، آنها را سركوب نماييد. اگر بخواهيد پتانسيل خلاق خود را شكوفا كنيد كمي طول مي‌كشد، و اگر مي‌خواهيد يك چالش را از ابتدا تا انتها به خوبي بررسي و حل كنيد بايد پشتكار داشته باشيد.

 

برگرفته از سايت hbr.org

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com