0  |  0

فرصتی برای دانش‌بنیان ها؛ گواهی صرفه‌جویی انرژی

فرصتی برای دانش‌بنیان ها؛ گواهی صرفه‌جویی انرژی

مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: نخستین اقدامی که می‌توان برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان انجام داد، موضوع مربوط به گواهی صرفه جویی انرژی است که به عنوان ابزاری جدید با همکاری سازمان مدیریت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی شده و در بورس انرژی ایران عملیاتی می‌ شود.

علی نقوی به کمک بازار سرمایه در تحقق شعار «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» اشاره کرد و افزود: در بازار سرمایه می توان چند اقدام انجام داد تا از طریق آنها هر چه زودتر شاهد تحقق این شعار در اقتصاد کشور باشیم.

وی با بیان اینکه موضوع نخست، مساله مربوط به پذیرش شرکت های دانش بنیان است که از قبل نیز انجام می شده است، اظهار داشت: تابلویی در بازار فرابورس برای شرکت های دانش بنیان وجود دارد که می توانند اختراعات و حقوق مالکیت دارایی فکری خود را در آن بازار عرضه و تامین مالی کنند و در این میان سهام شرکت های خود را در بازار سهام مورد پذیرش قرار می دهند.

نقوی معتقد است از جمله کمک هایی که بازار سرمایه در این زمینه می تواند داشته باشد، تسهیل در مسیر پذیرش شرکت ها است.

مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران اظهار داشت: گام دیگر مربوط به صندوق های جسورانه است که در چند سال گذشته توانستند جایگاه قابل توجهی را به خود اختصاص دهند و فعالیت خوبی را در بازار سرمایه داشته باشند.

وی خاطرنشان‌ کرد: صدور مجوز صندوق های جسورانه در سال ۱۴۰۱ می تواند توسعه پیدا کنند، به نحوی که صندوق ها در چارچوب تامین مالی پروژه های دانش بنیان کمک کننده خواهند بود. همچنین پلت‌فرم‌های تامین مالی جمعی که از بازار سرمایه مجوز فعالیت می‌گیرند، می توانند ابزار خوبی برای تامین مالی ‌پروژه های دانش بنیان باشند که تاکنون نیز اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده‌اند.

نقوی تاکید کرد: بحث مربوط به تامین مالی پروژه شرکت های دانش بنیان را می توان از طریق سایر روش های تامین مالی حاضر در بازار سرمایه پیگیری کرد تا فعالیت شرکت های دانش بنیان شفاف شود و زمینه بهبود وضعیت آنها را فراهم کند.

کمک بورس های کالایی در تحقق شعار سال ۱۴۰۱

وی به کمک بورس های کالایی در تحقق شعار سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: درخصوص بورس های کالایی کاری که می توان انجام داد، عرضه کالاها و محصولات شرکت های دانش بنیان در آنها است.

نقوی ادامه‌داد: در صورتی که محصولات آنها در چارچوب معیارهای پذیرش بورس‌های کالایی از جمله بورس انرژی ‌و بورس کالا باشد، این کالاها قادر به عرضه در رینگ های داخلی و صادراتی بورس‌های یاد شده خواهد بود و فعالیت آنها از طریق این کانال شفاف می شود.

به گفته مدیر عامل بورس انرژی ایران، پس از عرضه کالاهای مربوط به شرکت های دانش بنیان در بورس های کالایی می توان به سمت تامین مالی این شرکت ها حرکت کرد.

راه‌های کمک بورس انرژی به شرکت‌های دانش‌بنیان

وی با تاکید بر اینکه بورس انرژی به صورت خاص می تواند از طریق چند اقدام کمک کننده به شرکت های دانش بنیان باشد، افزود: نخستین اقدامی را که می توان در این زمینه انجام داد، موضوع مربوط به گواهی صرفه جویی انرژی است که این ابزار به عنوان ابزاری جدید با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی شده است.

نقوی خاطرنشان‌کرد: اگر شرکت‌های دانش بنیان قادر به طراحی و پیاده سازی فناوری‌هایی باشند که مصرف انرژی را در بخش های مختلف کشور کم کنند، می‌توانند براساس آیین نامه بازار بهینه سازی مصرف انرژی، میزان انرژی صرفه جویی شده را در چارچوب گواهی صرفه جویی انرژی در بازار به فروش برسانند.

مدیرعامل بورس انرژی اظهار داشت: یکی از معضلات کشور، مصرف بسیار بالای انرژی بالاتر از الگوهای استاندارد است که در این زمینه شرکت های دانش بنیان می توانند کمک موثری را در حوزه بازار برق، مصرف سوخت کشور و حامل های انرژی داشته باشند.

وی ادامه داد: در آینده کمک شرکت های دانش بنیان می تواند در حوزه آب هم اتفاق بیفتد، در بورس انرژی از این موضوع استقبال می کنیم و آمادگی همکاری را با شرکت های دانش بنیان خواهیم داشت.

نقوی به دیگر کمک بازار سرمایه به شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و افزود: نکته دیگر که می تواند در بازار سرمایه و در حوزه شرکت های دانش بنیان رخ دهد و بحث آن اکنون در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد، توسعه زیرساخت های بازار سرمایه مبتنی بر فناوری اطلاعات است که شرکت های دانش بنیان در این زمینه می توانند کمک زیادی را به بازار سرمایه داشته باشند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: سنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com