0  |  0

خودروسازان، پذیرش دانش‌بنیان ندارند

خودروسازان، پذیرش دانش‌بنیان ندارند

تحول در صنعت خودرو با استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها، نیازمند تغییر و تحول در سیاست‌های صنعتی حوزه خودرو است که عموماً از سوی بخش‌های مختلف دولتی اتخاذ می‌شود. به این دلیل اگر شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌عنوان شرکت‌های فعال در حوزه فناوری و یادگیری فناوری تعریف کنیم باید گفت که صنعت خودروی کشور در حال حاضر، امکانِ پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان را ندارد. بر این اساس اگر به یک دهه گذشته نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم به لحاظ اقتصادی به نفع خودروساز نبوده که به سمت افزایش داخلی‌سازی، استفاده از قطعات جدید یا به کارگیری فناوری در صنعت خودرو حرکت کند که این امر ناشی از بی‌ثباتی سیاست‌های صنعتی در حوزه خودرو است و باعث شده اکوسیستم صنعت خودرو، ظرفیت جذب و هضم شرکت‌های دانش‌بنیان را درون خود نداشته باشد. اکوسیستم صنعت خودرو متأثر از سیاست‌های دولتی است که از آنها به‌عنوان سیاست‌های صنعت خودرو نام برده می‌شود و مهم‌ترین آنها طی چند دهه گذشته ناظر بر سیاست تعرفه واردات قطعات، سیاست تعرفه واردات خودرو، سیاست قیمت‌گذاری، سیاست استاندارد‌های خودرو و بعضاً حمایت‌های مالی بوده است که اگر این سیاست‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهیم، مجموع آنها باعث می‌شود تا خودروسازان تمایلی به توسعه داخلی‌سازی، افزایش تیراژ تولید و ارتقای فناوری در این صنعت نداشته باشند. با توجه به شعار سال، یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که باید در سال جدید برای صنعت خودروی کشور رخ دهد تا بستر استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در این صنعت فراهم شود، تغییر و تحول در سیاست‌های صنعتی است و تا زمانی که سیاست‌های صنعت خودرو تغییر نکند، صرفاً بیان تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان کمکی به تحول در صنعت خودرو نخواهد کرد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: روزنامه ایران
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com