0  |  0

خیز استارت‌آپ‌ها برای ایجاد فضای کاری مدرن

خیز استارت‌آپ‌ها برای ایجاد فضای کاری مدرن

استارت‌آپ‌ها در خدمت «مدیران و کارکنان» برای تغییر (بهبود) فضای کار قرار گرفته‌اند. سرمایه‌گذاری در حوزه «فناوری‌های تغییر مطلوب محیط‌کار» افزایش پیدا کرده است. این ورود به‌دلیل «تقاضای شرکت‌ها برای تجهیزات و امکانات متناسب با تغییر سبک کاری نیروها» رخ داده است. «اکونومیست» با معرفی استارت‌آپ‌های برتر این حوزه، از عطرهای مخصوص مدیران سختگیر و نرم‌افزارهای سنجش «انجام وظیفه» کارمندان نوشته است.
همیشه نوآوری از دل تحولات بزرگ، جرقه می‌زند. همه‌گیری کووید-۱۹ هم از این قاعده مستثنا نیست. در آمریکا و در فاصله ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۰، سهم تقاضاها برای حق ثبت‌های جدید مربوط به تکنولوژی‌های دورکاری به بیش از دو برابر رسیده است. فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی در ایده‌های اولیه و تحول‌بخش، وجود دارد. در همین راستا مجله اکونومیست تعدادی از استارت‌آپ‌های برتر در حوزه بهبود فضاهای کاری را معرفی کرده که تصمیم دارند فضای کاری مدرن را توسعه بدهند. این استارت‌آپ‌ها در حال حاضر در مرحله جذب سرمایه هستند و کارشناسان انتظار دارند که آینده روشنی پیش روی آنها باشد.
این روزها دفاتر کاری در حال تغییر هستند تا فضای بیشتری برای انجام کارهای گروهی و همکاری بهتر را فراهم کنند. میزهای کاری، اشتراکی می‌شوند و فضای فیزیکی کوچک‌تر می‌شود. کارمندان اغلب برای داشتن یک فضای امن و اختصاصی، باید از قبل آن را رزرو کنند. Towels on Deckchairs یک استارت‌آپ آلمانی است که از الگوریتم‌ها و قوانینی استفاده می‌کند تا بهترین میزهای کار را برای کارمندانش حفظ و ارائه کند. روبات‌های با فرکانس بالای آنها می‌توانند به محض باز شدن سیستم‌ها، جای مناسب را برای افراد رزرو کنند. در دفاتری که از سیستمی برای پیدا کردن و نگه داشتن جا استفاده می‌کنند، کارمندان به شکل فیزیکی فضا را برای مشتریان اشغال نگه می‌دارند.
Bottled Boss استارت‌آپی است که مجموعه‌ای از عطرها را برای کمک به مدیران سختگیر تولید می‌کند تا بتوانند از این طریق وجه انسانی‌شان را پررنگ‌تر نشان بدهند. عطر «همدلی» با نُت‌هایی از رایحه چوب سرو، اثر آرام‌بخشی دارند و صاحب آن را به شکلی غیرقابل انکار، با درک و دقیق نشان می‌دهد. عطر «آسیب‌پذیری» اما فقط باعث می‌شود اشک به چشمان‌تان بیاید و رئوف و مهربان‌تر به نظر برسید.
استارت‌آپ Class Pet از تکنولوژی ردیابی تماس استفاده می‌کند تا بررسی کند که آیا افراد به مبتلایان کووید نزدیک شده‌اند یا نه و در صورت مثبت بودن این موضوع، با هشدارهای مختلف از نزدیک شدن آنها به دفاتر کاری جلوگیری می‌کند. این اپلیکیشن همچنین به شرکت‌ها هم هشدارهای مشابه را می‌فرستد و همچنین پیگیری می‌کند که مدیران چقدر دیدار فیزیکی داشته‌اند و احتمال برخورد آنها با مبتلایان چقدر بوده است. ظاهرا قابلیت‌های این اپلیکیشن برای شایعه‌پراکنی هم مناسب است.
به‌طور کلی، در سال‌های اخیر کارمندان بیش از پیش زیر ذره‌بین قرار دارند؛ چه در دفاتر کاری و چه در خانه‌های‌شان. این درجه از نظارت باعث ایجاد شفافیت بیشتری شده است؛ تا جایی که قرار است در ماه آینده میلادی قانونی در نیویورک تصویب شود که بر اساس آن شرکت‌ها ملزم خواهند بود که به کارمندان‌شان بگویند چطور و به چه وسیله‌ای، فعالیت‌های آنها را تحت نظر می‌گیرند. Chaff استارت‌آپ جدیدی است که انتخاب‌های مختلف و متنوعی را در اختیار کارمندان قرار می‌دهد تا با این روند مبارزه کنند. مشتریان این شرکت می‌توانند فیدهای دوربین‌های تحت وب را دستکاری کنند تا فیلم‌هایی از پیش ضبط شده آنها را که به‌شدت مشغول کار هستند، نمایش بدهند. نرم‌افزار این شرکت، نشانگرها را با فواصل تصادفی حرکت می‌دهد تا نشان دهد کارمندان خواب‌شان نبرده است. البته این نرم‌افزار در چین در دسترس نیست.
Video Vici استارت‌آپی است که تجربه افراد از تماس ویدئویی را بهبود می‌دهد. این شرکت مجموعه‌ای از قابلیت‌ها را توسعه داده است که در تمام پلتفرم‌های اصلی ویدئو کنفرانس، قابل استفاده باشند؛ قابلیت‌هایی شامل شمارش معکوس نوبت دسترسی به میکروفن، محدود کردن زمانی که هر نفر می‌تواند پرحرفی کند، ساعتی که نشان می‌دهد چند نفر در زمانی مشخص، هیچ توجهی به شما نکرده‌اند و فیلترهایی که در زمان قرار گرفتن دوربین در زوایای نامناسب می‌توانند به افراد کمک کنند.
اپلیکیشن‌های زیادی از جمله Evernote،‌ Todoist و Focusmate وجود دارند که به کارمندان کمک می‌کنند تا بهره‌وری بیشتری داشته باشند. با این حال، اپلیکیشن Cull رویکرد تازه‌ای نسبت به این موضوع دارد و به شکلی بی‌ملاحظه شما را به انجام وظایف‌تان ملزم می‌کند. این اپلیکیشن از هوش مصنوعی کمک می‌گیرد تا پیش‌بینی کند که کدام یک از همکاران شما در سازمان یا شرکت، به زودی ارتقا پیدا خواهند کرد و مسوول شما خواهند بود. پیام‌های این افراد و اعلانات مربوط به آنها بر اساس اولویت جایگاه‌شان در اینباکس شما قرار خواهند گرفت. ارتباطات از سوی افراد دیگر به صورت خودکار و حتی پیش از آنکه آنها را ببینید، حذف خواهند شد.
رفت‌وآمد به دفاتر کاری معمولا زمان زیادی می‌برد، خسته‌کننده است و حتی می‌تواند خلاقیت و بهره‌وری کارمندان را کاهش بدهد. همین منطق برای زمانی که افرادبه منظور حاضر شدن برای کار از خانه صرف می‌کنند، هم صادق است. استارت‌آپ Bedesk هم با همین هدف شکل گرفته است. این شرکت مشغول ساخت مبلمانی متفاوت و منحصر به‌فرد است که به شما امکان خوابیدن و کار کردن از یک مکان را می‌دهند. مبلمان این شرکت که با الهام از تختخواب‌های بیمارستانی طراحی می‌شوند، به صورت خودکار زوایای خودشان را تنظیم می‌کنند تا امکان دراز کشیدن راحت در هنگام کار را فراهم ‌‌کنند. لوگوی شرکت شما هم می‌تواند روی تخته‌های بالای تختخواب‌ها حک شود. جالب اینجاست که هزار مشتری اول این شرکت، یک روتختی رایگان هدیه گرفته‌اند.
متاورس پدیده جدیدی است که به زودی تمام دنیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد و دیگر چاره‌ای برای پیوستن به آن وجود نخواهد داشت. Metamorph در واقع نوعی خریدار شخصی برای آواتار شماست که مشورت و راهنمایی‌های اختصاصی درباره این موضوع می‌دهد که دوقلوی دیجیتال شما باید چه شکلی باشد. طراحان حرفه‌ای آواتار مانند Ready Player Me در حال حاضر به شما امکان تغییر شکل ابروها، ضخیم‌تر کردن موها، انتخاب لباس‌های مجازی و حتی بحران میانسالی دیجیتالی را خواهد داد. میلیون‌ها نفر کارمند میانسال در آستانه انتخاب‌های جدی در این زمینه هستند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: دنیای اقتصاد
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com