0  |  4

10 توصیه کارآفرینان موفق برای تبدیل استارت‌آپ به کسب‌و‌کاری بزرگ

10 توصیه کارآفرینان موفق برای تبدیل استارت‌آپ به کسب‌و‌کاری بزرگ

راه‌اندازی کسب‌وکار یک چالش است و توسعه و ارتقای آن چالشی دیگر. در این مطلب قصد داریم به 10 توصیه کارآفرینان موفق برای ارتقای یک استارتاپ به کسب‌و‌کاری بزرگ اشاره کنیم.   

۱.به فوریت‌ها توجه کنید:

«گرانت کاردون»، متخصص فروش معتقد است: برای ارتقای کسب‌و‌کارتان باید به سه چیز توجه کنید:

 اول، در فرایند استخدام کارمندانی را برگزینید که بتوانید با اطمینان‌خاطر کارها را به آن‌ها بسپارید. اگر بخواهید همه کارها را خودتان انجام دهید هرگز نمی‌توانید کسب‌وکارتان را توسعه دهید.

دوم، میدان نبردتان را انتخاب کنید. وقت‌تان را صرف تصمیم‌گیری برای مواردی مثل بهترین رنگ برای لوگوی کسب‌وکار و ... نکنید. به دنبال دستیابی به مشتریان بیشتر باشید. شما می‌خواهید بزرگ شوید و سودآوری داشته باشید. پس تلاش کنید یک بازی جدی را آغاز کنید.

 سوم، به فوریت‌ها توجه کنید. برای اتمام کارها و اهداف‌تان زمان مشخصی را تعیین کنید. یکی از بزرگترین اشتباهات کسب‌وکارها این است که به فوریت کارها پی نبرده و انجام آنها را به تعویق می‌اندازند. فراموش نکنید که در یک دو مارتون قرار گرفتید و رقبای زیادی دارید. برنده شدن در مسابقات کوچک شما را برای مسابقات بزرگ‌تر آماده می‌کند. پس به ضرب العجل‌ها توجه کنید.

۲.مشکلات مشتریان را حل کنید:

«ملانی پرکینز»، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت "Canva" با ارزش بیش از یک میلیارد دلار، معتقد است: قدرت شما در ارائه ارزش واقعی به مشتریان‌تان است. حل کردن دردسر واقعی مشتری که با آن دست و پنجه نرم می‌کند بسیار آسان‌تر از راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار خواهد بود. کسب‌‌و‌کار کانوا مصداقی برای این مساله است. در سال 2013، در ماه اول راه‌اندازی کسب‌وکار، بیش از 50 هزار نفر برای استفاده از پلتفرم این شرکت ثبت نام کرده بودند. اما شش سال بعد، این شرکت رشدی بیش از 15 میلیون کاربر فعال ماهانه در 190 کشور جهان داشت.

۳ .روی فرایندهای کسب و کارتان تمرکز کنید:

«پچ بیکر»، بنیان‌گذار و مدیر عامل شرکت “Mobius Media Solutions” معتقد است: شاید بسیاری از مردم به شما بگویند بیشتر توجه‌ و تمرکزتان را روی بازارهای گوشه‌ای مثل صنعت بهداشت و درمان یا بازار املاک و مستغلات بگذارید. من مخالفم و معتقدم به جای تمرکز روی صنعتی خاص باید روی فرایندها تمرکز کرد. چک لیستی از کارهایی که باید انجام دهید را تهیه کنید.

وقتی از فرایندهای خاص برای یک صنعت استفاده می‌کنید، می‌توانید آن فرایند را در اختیار بقیه کارکنان هم قرار بدهید. به این ترتیب می‌توانید رشد کنید، چون تیم ‌شما در حال انجام کارهای مشابه و تکراری است پس فرصتی فراهم می‌شود تا اعضای تیم‌تان در کارشان متخصص شوند.

به همین ترتیب می‌‌آموزند که محصولات چندگانه‌ای را به افراد مشابه بفروشند. انقدر در فروش محصول به یک مشتری خاص خوب عمل کنید که بتوانید بقیه خدمات مربوط به آن را هم بفروشید.

۴. روی عملکرد،‌ باور و رهبری تمرکز کنید:

«براندون داوسون»؛ کارآفرین سریالی، یکی از بنیان‌گذاران و مدیر عامل شرکت “Cardone Ventures” معتقد است: ابتدا بهترین راه برای دستیابی به فرصت‌ها را مشخص کنید. سپس، عملیات خود را با فرایندهای قابل اندازه‌گیری و سیستمانیکی که همواره قابل تکرار هستند، تکمیل کنید. آنچه که سهم بیشتری در میزان اثرگذاری شما را شناخته و آن را به حداکثر برسانید.

شما به یک تیم عالی نیاز دارید. خود و دیگر اعضای تیم‌تان را به سمت سطوح جدیدی از نیازها سوق دهید.  باور خود را درباره اینکه چقدر بزرگ و تاثیر‌گذار هستید به چالش بکشید. این باور است که به شما و اعضای تیم‌تان کمک می‌کند سخت‌تر و هوشمندانه‌تر کار کنید.

اعتقاد و باور مانند یک کاتالیزور عمل می‌کند. باورها به اجرا و اقدام منجر می‌شوند. اقدام به نتایج می‌انجامد بنابراین هرچه باور عمیق‌تری داشته باشید دستاوردهای بیشتری خواهید داشت.

باورها «چاشنی اسرارآمیزی» هستند که به رشد شما کمک می‌کنند، البته شاید انتقال آنها به دیگران کار ساده‌ای نباشد. از این رو اطمینان حاصل کنید که کارکنان‌تان نسبت به باورهای شما تعهد داشته باشند. فرهنگ شما باید رشد فردی و شفافیت را هم شامل شود.

موفقیت‌های فردی اعضای تیم‌تان را با اهداف خودتان هم‌تراز و هم‌سو کنید. به آن‌ها بیاموزید باورهای محدودشان را بشکنند تا بتوانید باهم ماموریت‌های مشترک‌تان را به سرانجام برسانید.

  «محیط کاری ایجاد کنید،‌ که در آن کارکنان از کنار هم بودن لذت ببرند،‌ همدیگر را حمایت کنند، با هم رشد کنند و هیچکس تمایلی به ترک محل کارش نداشته باشد.»  

۵. خودتان را با افراد با تجربه محاصره کنید:

«جاش استینبرگر»، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت NextGen Restoration می‌گوید؛ تکنولوژی در سازمان جایگزین نقش‌هایی خواهد بود که ما اکنون برای آنها افراد را استخدام می‌کنیم. همچنین  فرایند رشد و توسعه را به شیوه‌های مختلفی سرعت خواهد بخشید. اما به طور کلی توسعه کسب و کار در سال ۲۰۱۹ تفاوت چشم‌گیری با ۵۰ سال پیش ندارد. بهترین توصیه من برای شما این است که خودتان را با افرادی که قبلا این کار را انجام دادند، محاصره کنید. آنها پیش‌تر در این موقعیت بودند،‌ اشتباه‌های احتمالی را مرتکب شدند و هزینه آن را پرداختند. شاید در ایتدا برای معاشرت و تعامل با آنها مجبور باشید قدری هزینه کنید اما دوستی‌ها و همکاری‌های مادام العمر ارزش این هزینه اولیه را دارد.

۶. فرهنگ سازمانی قابل پذیرش داشته باشید:

«پیتر هرناندز»  بنیانگذار و رئیس “Teles Properties” می‌گوید: فرهنگ عالی، رشد عالی ایجاد می‌کند. معجزه وقتی اتفاق می‌افتد که هرکس در حوزه کاری خودش قدرتمند شده باشد. به تیم خود اجازه آزمون و خطا بدهید و از نوآوری‌ها و همکاری‌ها در سازمان‌تان تجلیل کنید. وقتی رهبری از اعضای تیم برای مربیگری درخواست می‌کند،‌ این نوع پذیرش مسوولیت، همدلی و احترام ایجاد می‌کند.

موفقیت نیازمند پایداری فیزیکی و ذهنی،‌ هوش هیجانی و عادت‌های قدرتمندی است که به‌طور روزانه در کل سازمان تقویت می‌شوند. مشخص کنید که چرا به‌عنوان یک سازمان موجودیت دارید. سپس اهداف قابل اندازه‌گیری برای رسیدن به این منظور تعریف کنید. این چیزی است که باعث می‌شود به شدت روی کسب‌و‌کارتان تمرکز کنید. برای اینکه واقعا قدرت داشتن یک چشم‌انداز واحد را درک کنید،‌ آن را به یک عبارت یا اصطلاح مشترک در تیم تبدیل کنید.

۷. در فرایند فروش به تسلط و تبحر برسید:

«رادی مور» موسس و مدیر عامل شرکت “ROI Machines” معتقد است: اگر بتوانید مشتریان بالقوه نامحدودی ایجاد کنید که به کمک قیف فروش به مشتری بالفعل تبدیل شوند، ‌به سرعت می‌توانید کسب‌و‌کارتان را به طرز چشم‌گیری توسعه دهید. روی تیم، محصول اصلی، تجربه مشتریان، خدمات مشتریان و سیستم‌های داخلی تمرکز کنید. وقتی این پی‌ریزی‌های اولیه را داشته باشید سطح خود را برای پذیرش وظابف پیشرفته‌تر بالا می‌برید. به صورت افقی با پیشنهادهای بیشتر و به صورت عمودی با فروش بیشتر از طریق قاعده ۸۰/۲۰ کسب و کارتان را توسعه دهید.  

10 توصیه مهم برای تبدیل استارتات آپ به کسب و کاری بزرگ

۸. تمرکز، پاسخگویی و فرایندها را به عنوان سه اصل شناسایی کنید:

«شاران شریفاتا» مربی کارآفرینان برتر می‌گوید: من ارزش کسب‌و‌کار املاک و مستغلاتم را در طول ۵ سال ۱۰ برابر کردم،  پیش از آنکه آن را بفروشم. وقتی بعدها آن کسب و کار را بررسی کردم،‌از آن  ۳۷ درس آموختم که می‌شود آن را در سه کلمه خلاصه کرد: تمرکز واحد،‌ سرعت پاسخگویی،‌ فرایندهای اثربخشی که به نتایج خوب منجر شوند.

اکنون این سه مورد بخشی از فرمول‌های پایه‌ای برای توسعه کسب‌و‌کار است که من آن‌ها را به مدیران اجرایی که مربی‌شان هستم آموزش می‌دهم.

داشتن تمرکز واحد متحول‌کننده خواهد بود، چون شما و تیم‌تان را حول یک هدف بزرگ گرد‌هم می‌آورد.

سرعت پاسخگویی یعنی اهداف بزرگ‌تان را به اهداف کوچک تقسیم کنید که بتوانید با انجام فعالیت‌های روزانه، هفتگی و ماهیانه آن‌ها را به‌دست آورید. سپس میزان پیشرفت‌تان را بابت هر حرکت کوچکی که داشتید،‌ بررسی کنید. کارهای سخت و طاقت‌فرسا شما را خسته و بی‌حوصله خواهند کرد. سیستم‌ها می‌توانند باعث ایجاد فرآیندهای اثر بخش شوند. یک فرایند اثربخش، نتایج خوبی را به ارمغان خواهد آورد

۹. راهی پیدا کنید که درنهایت همه برنده باشند:

کریگ هندلی، یکی از بنیانگذاران ListenTrust  و نویسنده می‌گوید: مرکز تماس کسب‌و‌کار ما با یکی از شرکت‌های رقیب بر سر مشتریان مشترکش درحال رقابت بود. اما به‌جای اینکه به آنها به‌عنوان یک رقیب نگاه کنیم،‌ آن‌ها را مثل شریک‌مان در نظر گرفتیم. 

با هم روی این موضوع تمرکز کردیم که مشتری را در اولویت قرار دهیم. با انجام آنچه برای مشتری بهترین بود، توانستیم عملکرد بهتری داشته باشیم و به مشتریان خود ابزارهای گزارش‌گیری بهتری ارائه دهیم.  بنابراین هر دو شرکت درآمدزایی بیشتری را نسبت به وقتی که جداگانه کار می‌کردیم،‌ ایجاد کردیم.

ما ۹۹/۶ درصد رشد داشتیم و جایگاه ۲۷ را در فهرست ۵۰۰ شرکت به سرعت درحال رشد از آن خودمان کردیم. رسیدن ارزش شرکت از ۳ میلیون دلار به ۱۵ میلیون دلار برای ما و شریک جدیدمان واقعا عالی بود. همچنین ما توانستیم موفقیت بی‌نظیر شرکت را در بعضی بازارها برای مشتریان‌مان به نمایش بگذاریم.

۱۰. بزرگ فکر کنید:

 «کری شول» بنیانگذار کسب وکار مربی‌گری املاک و مستغلات HyperFast می‌گوید: چشم‌انداز بزرگی داشته باشید که مثل یک آهنربا عمل کند و اعضای تیم‌تان را به سوی نتایجی که می‌خواهید بدست آورید،‌ هدایت کند. بعد از آن بزرگ‌تر و بزرگتر فکر کنید. فرهنگ کسب‌و‌کارتان کلید کار شما خواهد بود. محیط کاری ایجاد کنید،‌ که در آن کارکنان از کنار هم بودن لذت ببرند،‌ همدیگر را حمایت کنند، با هم رشد کنند و هیچکس تمایلی به ترک محل کارش نداشته باشد. شاید لازم باشد در طول مسیر تصمیمات سختی بگیرید. با توجه به چشم‌اندازتان افراد را استخدام یا اخراج کنید.

من در آغاز کسب‌و‌کارم، صرفا با این هدف کارمند استخدام می‌کردم که کسب و کارم زنده بماند، یعنی استخدام در صورت نیاز. ولی بعدها آموختم با پیش‌بینی نیاز و استخدام بر‌اساس نیازهای پیش‌بینی شده می‌ةوانم گوی سبقت را از دیگر رقبا بربایم..

مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

برگرفته از سایت entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com