0  |  1

7 دستاورد تحول دیجیتال بعد از پاندمی کرونا

7 دستاورد تحول دیجیتال بعد از پاندمی کرونا

تحول دیجیتالی معمولا با توجه به انتظارات مشتری ایجاد می شود. تحول دیجیتال راه حلی منطقی و ضروری برای برآورده کردن نیازهای مشتری در جامعه ی جدید جهانی است. این مسئله با تغییر مسیر کسب و کارها در طول دوران شیوع کرونا در جامعه‌ی جهانی آشکار شده است، به نحوی که مدل‌ها و فرآیندهای کسب‌‌و‌کار در جهت پاسخگویی به تغییرات ناگهانی و خواسته‌های جدید افراد، تغییر شکل دادند، حتی در نتیجه‌ی این تغییر، صنایع مختلفی نیز پدید آمدند.

با توجه به نتایج تحقیقات در حوزه دگرگونی دیجیتال، مشخص شده که بیشترین فناوری هایی که در طی دو سال گذشته در مورد آن ها در جوامع صحبت شده است، هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و واقعیت مجازی است.

در ادامه به برخی از تحولات دیجیتالی که در آینده به اوج شکوفایی خود خواهند رسید اشاره می‌شود:

1- بلاک‌چین

این فناوری سالهاست که در بازار به حیات خود ادامه می دهد، و در حال حاضر در صنایع مختلف در حال استفاده است. البته می توان انتظار داشت که کسب و کارهای بیشتری نیز به آن بپیوندند، و به همین دلیل شاهد هجوم بیشتری از افراد به سمت یادگیری بلاک چین خواهید بود زیرا کسب و کارها در حال ورود به مرحله رشد این صنعت هستند.

2- حفاظت و امنیت داده‌ها

طبق آمار، تا ژانویه ی سال 2021، حدود 4.66 میلیارد کاربراینترنت در سراسر جهان وجود داشته است، همچنین این تعداد در ژانویه 2022، به 4.95 میلیارد نفر افزایش یافته است، با حسابی س انگشتی متوجه   که 6 درصد افزایش در طول یکسال اتفاق افتاده است، این امر چه تاثیری بر کسب و کارهای آنلاین گذاشته و خواهد گذاشت؟

روند افزایشی کاربران آنلاین، به معنای تقاضای بالاتر برای حفاظت و امنیت داده هاست. صاحبان کسب و کارهای آنلاین، در وهله ی اول، باید به این موضوع رسیدگی کنند. البته سال به سال افراد نسبت به امنیت داده های خود آگاه تر می شوند.

به عنوان مثال، شبکه اجتماعیی مانند فیسبوک، هرازگاهی، با مسائل مربوط به نقض امنیت کاربران مواجه می شود. یک اشتباه امنیتی از یک شرکت بزرگ، بسیار بزرگتر از یک شرکت کوچک به حساب می آید زیرا شرکت هایی مانند فیسبوک، تقاضای بیشتری را از سوی کاربران آنلاین برای امنیت و حفاظت از داده ها، ایجاد می کنند. اما اطلاعات مشتری فقط نیمی از معادله است. همانطور که شما از یک کسب و کار انتظار دارید تا اطلاعات شما را به عنوان مشتری حفظ کند، خودتان نیز باید از داده های تان محافظت کنید.

به عنوان صاحب یک کسب و کار، اطمینان حاصل کنید که داده های کسب و کارتان امن است. از محافظت از رمز عبورها گرفته تا نرم افزارهای قابل اعتماد مبتنی بر فضای ابری و کانال های پرداخت که می توانید به آن ها اعتماد کنید.

3- محل کار ترکیبی

همه گیری کرونا ثابت کرد که ایجاد یک محل کار مجازی امکان پذیر است. البته این موضوع را نیز نشان داد که راه اندازی سیستم کار از خانه، برای همه ی افراد ایده آل نیست! بنابراین راه حل، ایجاد یک فضای کسب و کار ترکیبی است. با اینکه شیوع کرونا به شدت کاهش یافته است، اما اغلب شرکت‌ها در طی یکسال اخیر، نه فقط به دلایل بهداشتی، بلکه به دلیل بالا رفتن کارایی کارمندان و کاهش هزینه های منابع، با محیط کار ترکیبی سازگار شدند.

و البته این مسئله به این معنی است که توجه بیشتری به سلامت روان کارمندان و کارگران می شود، و از افراد نیز این توجه مطالبه می شود، زیرا کارمندان با تغییر مداوم محل کار بین خانه و شرکت دست و پنجه نرم می کنند.

4- هوش مصنوعی

راه حل های تجاری، امروز، بیشتر از طریق هوش مصنوعی ارائه می شوند. در واقع با تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که فناوری تغییر دهنده ی بازی جهانی، که در سال 2021 بیش از همه مورد گفت و گو و توجه قرار گرفته است، هوش مصنوعی بوده است. هوش مصنوعی بهتر و پیشرفته تر به معنای تبلیغات مرتبط و هدفمندتر، تجربه ی بهتر پشتیبانی مشتری و نیروی کار با کارایی بهتر است و در نهایت همه‌ی اینها به درآمد بالقوه‌ی بیشتر منجر می‌شود.

بنابراین اگر کسب و کار شما هنوز روی هوش مصنوعی یا راه‌ حل‌های تجاری مبتنی بر هوش مصنوعی سرمایه گذاری نکرده است، امسال زمان خوبی برای شروع این بخش است. هوش مصنوعی به اتوماسیون قوی تر نیز منجر می شود.

5- اتوماسیون

هوش مصنوعی و اتوماسیون تقریبا دوشادوش یکدیگر حرکت می کنند. اتوماسیون بر پایه ی هوش مصنوعی توانایی ایجاد راه حل برای کسب و کارها، تجزیه و تحلیل و حفاظت از داده ها، امنیت و الگوریتم های جست و جو را ارائه می کند. مسلما به مرور زمان تعداد افراد کمتری در کسب و کارها مشغول به کار خواهند شد زیرا اکثر کارها به صورت خودکار انجام می شود، و البته این امر به ایجاد نیروی کار کارآمدتر و محل کارهای ترکیبی کمک شایانی می کند. سوق دادن افراد به سمت خود اشتغالی نیز از پیامدهای مثبت اتوماسیون محسوب می شود.

6- فناوری 5G

در مورد این فناوری، نظرات و عقاید مختلف مثبت و منفی وجود دارد، اما در هر صورت، به مرور زمان اطلاعات و آگاهی های جمعی از این فناوری بیشتر خواهد شد، تئوری های توطئه مسلما برای همیشه از بین نمی روند اما مردم به چیستی آن ها بیشتر پی خواهند برد... هرچه مردم در مورد این فناوری بیشتر بیاموزند، بیشتر از آن استقبال خواهند کرد.
در سطح جهانی، شبکه ها و دستگاه های بیشتری در حال حاضر به سمت این فناوری حرکت می کنند تا تقاضای بیشتری برای اتصال سریعتر ایجاد شود. اما 5G چیزی بیشتر از اتصال سریع تر به اینترنت محسوب می شود. این فناوری به دلیل تاخیر کم، صنعت را تغییر خواهد داد، نه فقط تلفن های همراه را! 5G تغییر دهنده ی اصلی در توسعه ی موبایل و ماشین ها محسوب می شود.

دستاوردهای تحول دیجیتال7- بانکداری دیجیتال

امری بدیهی است که بانکداری سنتی باید تغییر کند و تغییر نیز کرده است زیرا در غیر اینصورت از راه حل های بانکداری دیجیتال و بلاک چین عقب خواهند ماند.

مسلما سال 2022 زمان موفقیت‌های بیشتری در زمینه تحول دیجیتال است:

- کانال های پرداخت آنلاین

- درخواست و تاییدیه های وام آنلاین

- تراکنش های پرداخت بدون وجه نقدی

- شناسایی شخصی آنلاین

- برنامه های بانکداری آنلاین سریعتر و کاربرپسند

اگرچه در طی دو سال گذشته به دلیل همه گیری کرونا این موارد را شاهد بودیم، امسال بانک ها مجبورند بیشتر روی راه حل های بانکداری آنلاین سرمایه گذاری کنند.

تحولات دیجیتال به نوعی از یکدیگر تغذیه می کنند، زیرا یکی بر دیگری تاثیر می گذارد. این تغییرات می توانند یک کسب و کار را به سمت جلو سوق داده یا آنها را پایین بکشند. این روندها مدهای یک فصل یا یک سال نیستند بلکه کسب و کارها در عصر طلایی نوآوری باید مدر تلاش برای استفاده از آنها و ایجاد نوآوری باشند تا پیشرفت کنند.

مترجم: عاطفه جولانی (کارشناس ارشد)

برگرفته از سایت: www.entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com