0  |  1

چهارمین شماره ماهنامه «دانش بنیان» منتشر شد

چهارمین شماره ماهنامه «دانش بنیان» منتشر شد

ماهنامه «دانش بنیان» در چهارمین شماره خود به اهمیت اقتصاد دانش بنیان در نوسازی و پیشرفت بخش های مختلف کشور پرداخته است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چهارمین شماره ماهنامه «دانش بنیان» در آستانه فصل بهار، از ضرورت نوشدگی و نوسازی با بهره مندی از علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان نوشته است.

تکلیف چیست؟
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در شماره چهارم ماهنامه «دانش بنیان» یادداشتی آورده است با تیتر: «نو شدن به مثابه تکلیف». در بخشی از این یادداشت آمده است: «باید که بکوشیم تا از قافله بهاری جا نمانیم و در زمستان تنبلی و رخوت جا خوش نکنیم... اصلا تکلیف ما مگر چیزی جز همین نو شدن مدام است؟ نخبگی و دانشمندی نیز ملازم همین نو شدن و بریدن از کهنگی هاست.»

چگونه جهان می توان گرفت؟
بهار که می آید، همه چیز را دستخوش تغییر می کند؛ همچون آفتاب که نورش را از فرودست و فرادست دریغ ندارد. «اقتصاد دانش بنیان» هم داشته های بسیار به همراه دارد و موسم اش که می وزد، همه را نصیب می دهد. پرویز کرمی سردبیر ماهنامه «دانش بنیان» در یادداشت اش برای این شماره، از حضرت حافظ وام گرفته و معنای «آری به اتفاق جهان می توان گرفت» را با ترویج فرهنگ اقتصاد دانش بنیان، هماهنگی داده است. در بخشی از یادداشت او می خوانیم: «اقتصاد دانش بنیان هم به کسب ثروت می انجامد اما ثروتی حلال و بی ضرر. نه فقط ایران که جهان نیاز به نو شدن دارد و محتاج آن است تا تلقی اش را از دنیا و ثروت و اقتصاد و پیشرفت نو کند و بهاری تازه را سر بیندازد. ما باید نو شویم و نو بمانیم و طرح های نو درافکنیم... آری به اتفاق جهان می توان گرفت.»

مزیت اقتصاد ایران در چه چیزهایی است؟
رسول بیدرام هم در ادامه یادداشت های اش زیر نام «اقتصاد خلاق راهی به سوی توسعه اقتصاد بدون نفت»، از مزیت اقتصاد ایران در هنر و میراث فرهنگی نوشته است. محمدمهدی پاک پرور هم درباره همگرایی نهادی به منظور حمایت از شرکت های دانش بنیان و سیدعلیرضا آذرسا نیز درباره رویکردها و اقدامات برای تجاری سازی فناوری در قالب یادداشت، نکته هایی را طرح کرده اند. همچنین 12 بازار بزرگ دانش بنیان توسط سیدامین مقدم حسینی، تشریح شده است.

چرا برندهای ایرانی شکست می خورند؟
اما چهارمین «دانش بنیان»، فرصتی برای درنگ یافته است تا کالبدشکافی شکست برندهای قدیمی ایرانی را همچون شماره های قبل، پیگیری کند. ایوب فرامرزی سرپرست گروه پژوهشی آمارهای اقتصادی در پژوهشکده آمار در گفت وگویی، مطرح کرده است که «با واگذاری این شرکت ها و سازمان ها به بخش خصوصی و حمایت های اولیه و موقتی دولت از آنها، امکان احیای آنها وجود دارد.»

مالزی چطور مالزی شد؟
حالا که کشور مالزی یکی از کشورهای تقریبا خوب و نسبت موفق اقتصادی در نگاه ما ایرانی ها شده است، باید از زاویه های مختلف به روند فعالیت های این کشور نگاه کرد. در شماره چهارم «دانش بنیان» چگونگی تبدیل این کشور به دهمین اقتصاد آسیا، با تیتر «از استعمار تا توسعه» بررسی شده است و می توان از تجارب مطروحه در این گزارش، بهره مند شد.

زیربنای صنعتی کردن کشور چیست؟
محسن خلیلی یکی از برجسته ترین فعالان صنعتی اخلاقمند و ارزش مدار تاریخ معاصر ایران، با ماهنامه «دانش بنیان» به گفت وگو نشسته و تجربیات بکر و الماس گونه ای را بر ملا کرده است. «درسی بزرگ در دوران نهضت ملی شدن صنعت نفت آموختم و آن این است که مردم گرسنه و دچار فقر فرهنگی و غیرمتشکل و پراکنده، قابل اتکا نیستند و نمی توان با آنان جریانی پایدار برای توسعه و پیشرفت کشور شکل داد و کشور را ساخت. بر این اساس، صنعتی کردن کشور و کارآفرینی را که زیربنای آن آموزش و توسعه فرهنگی است، مکتب و مرام خود قرار دادم.» اینها، بخشی هایی از صحبت های خلیلی؛ کارآفرین موفق و باتجربه ایرانی است.

فناوری به کار سینما می آید؟
محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم موفق «ایستاده در غبار» هم از نگاه فنی و فناوری به سینما نگاه کرده است. «سینما دارد به سمت یک واقع گرایی عریان می رود. حتی یک دلزدگی از تکنولوژی هم در درونش هست. اما یک چیزی را نمی شود نادیده گرفت و آن این است که حداقل های تکنولوژیکی باید وجود داشته باشد که آن را هم سینمای ما ندارد.»

معاونت علمی چه کرده است؟
علاوه بر مطالب متنوع در بخش های مختلف این شماره ماهنامه «دانش بنیان»، گزارش عملکرد دوساله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به بهانه نوروز 1395 منتشر شده است و شما می توانید با بهره مندی از نرم افزار کدخوان در تلفن های هوشمندتان پنجره ای برای فعالیت های این معاونت در مسیر اقتصاد دانش بنیان باز کنید و مانند همیشه در این نشریه دانش بنیان فیلم های مختلفی را نیز تماشا کنید.

از شرکت های موفق کپی برداری کنیم؟
محمود مهرداد شکریه برگزیده جایزه علامه طباطبایی و دبیر ستاد جدیدالتاسیس توسعه فناوری مواد و ساخته پیشرفته معاونت علمی، در یادداشتی، «ایجاد استراتژی کلان بومی» را برای تحقق اقتصاد دانش بنیان بررسی کرده است. در بخشی از این متن می خوانیم: «قطعا یک کپی برداری ساده از ایده شرکت های تخصصی و فوق تخصصی دانش بنیان بین المللی و پیاده سازی آن در ایران بدون در نظر گرفتن فضای حاکم بر صنعت، دانشگاه و اقتصاد کشورمان و همچنین جایگاه سیاسی ایران در جهان راهکار صحیحی جهت بهره بردن از مزایای شرکت ها و اقتصاد دانش بنیان نخواهد بود. چرا که در ایران چالش های فراروی این مفهوم بومی است و لذا به راهکارهای بومی با نگاهی جهانی برای رفع آنها نیاز داریم.»

علاوه بر مطالبی که اشارتی در بالا به آنها شد، یادداشت ها، گزارش ها و اخبار زیادی در آخرین شماره ماهنامه «دانش بنیان» در سال 1394، می توان یافت که خستگی های روزهای پرمشغله اسفند را دمی هر چند کوتاه، از ذهن و تن مخاطبان، به در خواهد کرد.
چهارمین شماره ماهنامه «دانش بنیان» به صاحب امتیازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در 132 صفحه، ویژه اسفندماه 1394 منتشر شده است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com