اولین ماراتن برنامهنویسی موبایل و وب در حوزهی گردشگری، با عنوان هاکاتریپ، طی سه روز از 25 تا 27 فروردین با حضور 15 تیم و بالغ بر 70 نفر توسط مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.این ماراتن با هدف پوشش خلاهای موجود در حوزهی گردشگری و سفر و با حمایت شرکت علیبابا دات آی آر (دارای سامانه شناخته شده اینترنتی خرید بلیط هواپیما) برگزار شد. تیمها و افرادی که سابقهی فعالیت تیمی و آشنایی قابل توجه با برنامهنویسی، ایدهپردازی و پیادهسازی آن را داشتند، در رویداد هاکاتریپ شرکت کردند که از بین، 5 تیم از شهرهایی غیر از تهران در رویداد مشارکت داشتند.
در این ماراتن، تیمها در رقابتی سخت و نفسگیر طی سه روز و زیر نظر مربیها (منتورها) بر روی پیادهسازی ایدههای خود کار کردند تا ایدهها به مرحلهی ارائه برسد. راهکارهای نوآورانه تیمها میبایست در قالب اپلیکیشنهای وب و موبایل به مرحلهی اجرا و ارائه درمیآمد.
جهت ارائه ایدهها، سه چالش در ابتدای رویداد مطرح شد: چالشهای اول و دوم، به ترتیب در ارتباط با طراحی پلتفرم یکپارچهی اماکن گردشگری داخلی و ایجاد سامانهی جامع اطلاعاتی برای گردشگران خارجی بودند؛ چالش سوم نیز با موضوع آزاد مطرح شد، مشروط بر اینکه دارای این سه ویژگی باشد: اولین نمونهی داخلی باشد، به طور مستقیم به صنعت گردشگری و سفر اشاره داشته باشد و نیز دارای ویژگی نوآوری باشد. در روز آخر رویداد هاکاتریپ، صاحبان ایده در زمان پنج دقیقهای راهکارهای نوآورانهی خود را ارائه و در مقابل داوران از آن دفاع نمودند. پس از پایان فرصت و به چالش کشیدن نمونههای تولید شده، داوران در نهایت با توجه به معیارهای مشخصی، تیمهای اول تا سوم رویداد هاکاتریپ را از میان شرکتکنندگان انتخاب کرده و به هر تیم جوایزی ارزنده اهدا شد.
تیمهای Almost a Bit از دانشکده علوم ریاضی دانشگاه شهید بهشتی (با ارائه راهکاری خلاقانه در ارائه مکانهای گردشگری بر اساس حالات روحی و روانی افراد و در قالب یک نرمافزار موبایل اندرویدی) و SBUter از دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی (با ارائه راهکاری نوآورانه در ارائه مکانهای گردشگری، تصمیمگیری با دوستان و تسهیل این تصمیمگیری و در قالب یک نرمافزار موبایل اندرویدی) و Eyes On از کارشناسان شرکت ایزایران (با ارائه راهکاری در زمینه رفع چالش اول) به ترتیب مقامهای اول، دوم و سوم رویداد هاکاتریپ را کسب کردند.