0  |  0

چقدر می‌توانید ریسک‌پذیر باشید؟

چقدر می‌توانید ریسک‌پذیر باشید؟

ریسک کردن در زندگی انسانی همواره مسئله‌ای کلیدی است که برای برخی بهترین‌ها و برای برخی دیگر بدترین‌ها را رقم می‌زند. یکی از مهم‌ترین شکل‌های ریسک کردن، ریسک در سرمایه‌گذاری است که در وسعت‌های متفاوت برای همه افراد پیش می‌آید. میزان ریسک‌پذیری افراد به عوامل متعددی بستگی دارد که به دو دسته مهم تقسیم می‌شوند؛ اول روحیات و خلقیات شخصی فرد و دوم شرایط اجتماعی و محیطی او...

در خصوص مورد اول روان‌شناسان مسائل زیادی را مطرح می‌کنند مثل تجربه ریسک کردن افراد، خاطره‌های کودکی، روحیات شخصی فرد و... که موجب می‌شود برخی افراد نسبت به خطرات ریسک خود بسیار خوشبین باشند و حتی بی‌گدار به آب بزنند یا برعکس برخی افراد خیلی محتاطانه عمل کنند و حتی در مواقعی که مسیر سرمایه‌گذاری کاملا واضح و مشخص است بازهم تن به خطر احتمالی ریسک ندهند. در این خصوص افراد باید با روان‌شناسان صحبت کنند و افراط یا تفریط در پذیرش ریسک را ریشه‌یابی و مرتفع کنند. 
در خصوص مسئله دوم که بیشتر متوجه شرایط اجتماعی، مالی و محیطی شما می‌شود اما قابلیت سنجش بیشتر و ایجاد تغییرات بهتری را دارید. اول از هر چیزی شما باید بدانید که تحمل چه میزان ریسک و نوسانات را در سرمایه‌گذاری‌هایتان دارید؟ پشتوانه مالی شما چقدر است و در صورتی که انتخاب‌تان اشتباه از آب دربیاید تا چه حد می‌توانید نتیجه کار خود را بپذیرید و به زندگی‌تان آسیبی نرسد؟ مثلا در خصوص فردی که می‌خواهد غیر‌از شغل اصلی خود در بازار بورس، طلا یا مسکن سرمایه‌گذاری کند بالطبع فقط باید مبلغ پس‌انداز خود را در این راه بگذارد نه هر میزان نقدینگی که در زندگی دارد، چرا که در صورت اشتباه یا نوسان بازار تمام سرمایه خود را از دست می‌دهد. گفتنی است وضعیت مالی افراد نیز در تعیین اهداف و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری‌های آنها بسیار تاثیرگذار است. بدیهی است که هدف سرمایه‌گذاری یک فرد میلیاردر با اهداف سرمایه‌گذاری یک زوج جوان که به تازگی ازدواج کرده‌اند، متفاوت خواهد بود. 

ریسک پذیری
همچنین سن و سال افراد یکی دیگر از شرایطی است که قدرت ریسک آنها را تغییر می‌دهد به‌گونه‌ای که اغلب افراد مسن‌تر محتاط‌تر هستند و کمتر به ریسک‌های سرمایه‌گذاری پاسخ مثبت می‌دهند، چرا که آنها به اصل سرمایه‌گذاری خود برای دریافت عایدی‌های مستمر ماهانه یا سالانه، برای گذران زندگی نیاز دارند و چندان علاقه‌ای برای سوداگری و آرزوهای دور و دراز ندارند اما یک فرد جوان راحت‌تر ریسک می‌کند و معتقد است که یا رویاهایش محقق می‌شود یا اگر نشود فرصت جبران مافات دارد و می‌تواند از صفر شروع کند. 
در مجموع کارشناسان معتقدند: «هر چه افق سرمایه‌گذاری شما محدودتر باشد باید بیشتر محافظه کار باشید.»
حال این سرمایه از منابع مالی گرفته تا سن و سال و شرایط روحی و جسمی و... همه را شامل می‌شود، پس در هنگام شروع سرمایه‌گذاری حتما تمام جوانب آن را در نظر بگیرید و با توجه به میزان سرمایه‌تان، ریسک کنید که آب رفته به این راحتی‌ها به جوی بازنمی‌گردد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: فرصت امروز
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com