0  |  8

چطور از ايده‌ی كسب و كار خود محافظت نماييم

چطور از ايده‌ی كسب و كار خود محافظت نماييم

چگونه می توانم از ایده ی کسب و کار خود محافظت کنم؟ چگونه می توانم برای کسب و کار خود سرمایه گذار پیدا کنم بدون اینکه ایده ام لو برود؟ اگر ایده‌ی مرا بدزدند چه میشود؟ در ادامه‌ی مطلب، حقایقی را در مورد محافظت از ایده‌ی كسب و كارتان مطرح می‌كنیم:

شما مالك ایده‌ی خود نیستید و نمی‌توانید آن را بفروشید.

ایده مثل یك نسیم تابستانی است، می‌توان از یک ایده خوب استفاده کرد اما نمی توان مالک یک ایده شد و یا حتی آن را از کس دیگری دزدید. ایده، مثل یك لطیفه‌ی خوب است. استفاده از لطیفه‌ی دیگران سرقت محسوب نمی‌شود. البته استثناهایی هم برای این قاعده وجود دارد. مثلا شما می‌توانید حق‌امتیاز یك اختراع، و كپی رایت یك كار جدید(موسیقی، فیلم، كتاب،‌ نرم‌افزار) را به دست آورید.

اولین دلیل برای اینكه نمی‌توانید یك ایده را بفروشید این است كه مالك آن نیستید. دومین دلیل این است كه نمی‌توانید كسی را پیدا كنید كه آن را بخرد. شما فقط می‌توانید با ایده‌ی خود یك كسب و كار ایجاد كنید، ارزش‌افزوده خلق نمایید، یك تیم جمع‌ كنید و كاری انجام دهید، تعهد مشتریان را به دست آورید، و به فروش زودهنگام دست یابید.

واقعا دلهره آور است ... نمی‌توانم كاری كنم؟ باید ایده‌ام را فاش كنم؟

اگر فكر می‌كنید می‌توانید ایده‌ی خود را بفروشید، دیگر ادامه‌ی این مطلب را نخوانید، چون این مطلب برای شما نیست. دارید وقت خود را هدر می‌دهید. ولی اگر می‌خواهید كار كنید تا ایده‌ی خود را اجرایی نمایید می‌توانید به سراغ ادامه‌ی مطلب بروید. من می‌خواهم به شما كمك كنم تا جایی كه می‌توانید از ایده‌تان محافظت كنید.

هیچ وقت ایده‌تان را شانسی و بدون برنامه‌ریزی فاش نكنید.

اولین كاری كه باید بكنید این است كه ساكت باشید. بررسی كنید ببینید با چه كسانی و تا چه حد می‌خواهید ایده‌‌ی خود را به اشتراك بگذارید. یادتان باشد اگر كسی ایده‌ی شما را شنید و قبل از شما آن را اجرا كرد دزد نیست.این افراد لیاقت برنده شدن را دارند. و شما هم اگر كاری جز صحبت كردن انجام ندهید سزاوار ضرر و زیان هستید.

دومین كاری كه باید بكنید این است كه بفهمید چه كسی نیاز به دانستن این راز دارد و به او بگویید. اگر می‌توانید ایده‌ی خود را به طور كامل به تنهایی اجرا كنید همین كار را بكنید. ولی اگر به تیم احتیاج دارید افراد تیم را با دقت انتخاب نمایید. قبل از اینكه كل ایده‌تان را با آنها در میان بگذارید، احساسات و علایق آنها را جویا شوید.

به چه كسی می‌توانید اعتماد كنید؟

اگر نتوانید در مورد ایده‌ی خود به كسی اعتماد نمایید نمی‌توانید تیم جمع كنید. یادتان باشد ایده به تنهایی هیچ ارزشی ندارد، بلكه كار و فعالیت شما و گاهی حتی تیم شماست که به آن معنا می بخشد.

مطمئن باشید كه سرمایه‌گذاران قانونی، ایده‌ی شما را نخواهند دزدید. ولی اگر ایده را در یك گروه 30 نفره (یا بیشتر) از سرمایه‌گذاران مطرح كنید، در این صورت اگر خلافی هم رخ دهد نمی‌توان كسی را متهم نمود. 

شما نمی توانید هم ایده ی خود را مخفی نگه دارید و هم به طور همزمان آن را اجرایی کنید، ولی می توانید هوشمندانه تصمیم بگیرید که تا چه حد در مورد ایده ی خود صحبت کنید.

آیا باید ایده‌ی خود را قانونی كنید؟

برخی از كارشناسان قانونی قبل از اینكه چیزی به آنها بگویید با اصرار از شما می‌خواهند اسناد محرمانه ای را امضا كنید. بهتر است این کار را انجام دهید و در صورت امكان آن را قانونی كنید،‌ ولی به این اسناد اعتماد نكنید و فكر نكنید كه مشکل شما را حل می کنند .

نتیجه‌ِ‌ی نهایی: در مورد ایده‌تان حرف نزنید، بلكه آن را اجرا كنید.

تمام روز نگران این نباشید كه چه كسی می‌خواهد ایده‌ام را بدزدد. خودتان پا پیش گذاشته و یك كسب و كار بسازید. هوشمندانه از ایده‌ی خود محافظت نمایید ولی بدانید كه اگر ریسك به اشتراك‌گذاری ایده‌تان را به جان نخرید، فرصت‌ها را از دست خواهید داد.

برگرفته از سایت articles.bplans.com 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com