0  |  2

اجرای خوب ِ ایده های بد، کسب و کار را نابود می کند

اجرای خوب ِ ایده های بد، کسب و کار را نابود می کند

کارآفرینان و سرمایه گذاران اخیراً با شکست های زیادی مواجه می شوند زیرا ایده هایی را به اجرا در می آورند که مبتنی بر درک درست نیازهای مخاطبان نیست و در نتیجه مشتریان توجه کافی به ایده ها، محصولات و خدمات پیشنهادی آنها ندارند. اگر قبل از اجرا، با تمرکز به دنبال مدل کسب و کار و ارزش پیشنهادی درست باشیم، می توانیم جلوی این شکست ها را بگیریم. ارزش های پیشنهادی درست، مدل کسب و کار درست، و همچنین اجرای بی عیب و نقص آنها، همگی برای موفقیت لازم هستند. با این حال قبل از تمرکز بر اجرا، باید دو مورد اول را رعایت کنید. نتیجه مهم این است که، اجرای خیلی خوب یک ایده ی بد، نتیجه خوبی ندارد. باید تفاوت بین «جستجو» و «اجرا» را درک کنیم، زیرا این دو مرحله به مهارت و نگرش خیلی متفاوتی نیاز دارند. 

مرحله ی «جستجو»: 

«جستجو» یعنی تولید مدارک و شواهدی از بازار، مبنی بر اینکه ایده ی شما موثر است. به راحتی می توان عاشق یک ایده شد، آن را اصلاح کرد، و یک طرح کسب و کار طولانی نوشت و سپس آن را اجرا نمود. مسئله ای که وجود دارد این است که اصلاح یک ایده و تفکر دقیق در مورد آن باعث نمی شود انجام آن ایده کار درستی باشد. وقتی مرحله ی جستجو را نادیده می گیرید، ممکن است یک کار اشتباه را به خوبی اجرا کنید. اگر تمام انرژی خود را صرف اجرای یک ایده ی اثبات نشده بنمایید، این کار «مقیاس بندی زودرس» نامیده می شود و می تواند باعث نابودی کسب و کارتان گردد. سرمایه گذاری در مرحله ی «جستجو»، به شما کمک می کند ریسک شکست را به طور قابل توجهی کاهش دهید. یعنی شما باید به طور مستمر نمونه های اولیه طراحی کنید، آنها را با آزمایش هایی تست نمایید، تجربه کسب کنید و بر اساس آنها مجددا نمونه ها را طراحی نمایید. وقتی بتوانید به حد کافی شواهد و مدارک برای موثر بودن ایده ی خود پیدا کنید از این حلقه خارج می شوید. 

هدف: یافتن شواهدی است که نشان دهد یک ایده می تواند موثر باشد. 

روش: کاوش، آزمایش، یادگیری، و تکامل (این مراحل تکرار می شوند)

مهارت ها: توانایی برخورد با ابهام، همدلی با مشتری و مهارت های شنیداری، تشخیص الگو.

مرحله ی «اجرا»: 

وقتی بتوانید شواهد سه چیز را نشان دهید، مرحله ی «اجرا» را آغاز می کنید. اول اینکه باید نشان دهید در حال بررسی چیزی هستید که مشتریان به آن اهمیت قائل هستند. دوم اینکه نشان دهید ارزش های پیشنهادی شما کاربران یا مشتریان را جذب می کنند. سوم اینکه نشان دهید مدل کسب و کار شما مقیاس پذیر و سودآور است. 

«اجرا» یعنی تبدیل ایده ها به یک کسب و کار واقعی. به عبارت دیگر، شما به طور جدی در بخش بازاریابی سرمایه گذاری می کنید تا مشتری پیدا کنید و برای خدمت به آنها زیرساخت ایجاد نمایید. طی مرحله ی مقیاس بندی، ارزش های پیشنهادی و مدل کسب و کار شما تغییر قابل توجهی نخواهند داشت. 

هدف: تبدیل یک ایده ی تست شده به یک کسب و کار عملیاتی و رشد. 

روش: برنامه ریزی، پیاده سازی، و مدیریت (به طور متوالی). 

مهارت ها: برنامه ریزی، رهبری، مدیریت پروژه، توانایی مقیاس بندی.

تحقیقات محصول و فناوری سنتی (R&D)، «جستجو» محسوب نمی شوند

شرکت ها پول زیادی صرف تحقیقات فناوری و محصول می کنند. با این حال مقدار کمی از این سرمایه گذاری به «جستجو» اختصاص داده شده است. تعداد کمی از شرکت ها دارای فرایندها و بودجه ی طراحی، تست، و تکامل مدل های کسب و کار و ارزش های پیشنهادی هستند. 

اگر چشمگیرترین تکنولوژی ها و محصولات، فاقد ارزش پیشنهادی موردنظر مشتریان (که در یک مدل کسب و کار مقیاس پذیر و سودآور قرار دارد) باشند با شکست مواجه خواهند شد. چرا نباید بخشی از بودجه ی تحقیق و توسعه (R&D) به مرحله ی «جستجو» اختصاص یابد؟!

برگرفته از سایت blog.strategyzer.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com