0  |  0

سهم دانش بنیان‌ها از صندوق توسعه ملی افزایش می‌یابد

سهم دانش بنیان‌ها از صندوق توسعه ملی افزایش می‌یابد

دکتر علیرضا دلیری در نشست خبری تحت عنوان «خطوط اعتباری و جذب سرمایه برای شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها» گفت: یکی از مهمترین موضوعات اصلی در میان شرکت های دانش بنیان بحث مالی است که این نیاز باید برطرف شود.
وی افزود: شرکت های دانش بنیان طرح های قابل ارتقایی دارند و افراد علمی پشت پرده شرکت های دانش بنیان، نیازمند حمایت هستند و باید به آنها اعتماد شود تا بتوانند محصولی بر پایه دانش را وارد بازار کنند.
دلیری با تاکید بر اینکه ریسک حمایت از این شرکت ها قابل توجه نیست از این رو تدابیری در معاونت علمی برای حمایت از آنها در نظر گرفته شده است، گفت: تسهیلاتی برای تامین مالی شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده که از دولت یازدهم به شرکت ها ارائه شده است.
معاون توسعه، مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به فعالیت های معاونت علمی در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان طی ۱۰ ماه اخیر گفت: طی توافقاتی که با بانک های دولتی و خصوصی داشته ایم در این مدت دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت های دانش بنیان ایجاد شده است.
وی ادامه داد: این تسهیلات به صورت وام برای هزار و ۲۵۸ شرکت ارائه شده است.
دلیری با بیان اینکه طی این ۱۰ ماهه و از ابتدای سال جاری با ۲۲ بانک توافقاتی داشتیم تا تسهیلاتی به شرکت های دانش بنیان پرداخت کند، افزود: در حال حاضر فضایی به بانک ها حاکم شده که بخش هایی از تسهیلات خود را در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار دهند تا در نتیجه آن اقتصاد کشور متحول شود.
بانکها به شرکتهای دانش بنیان اعتماد کردند
وی با تاکید بر اینکه اکنون بانک ها به شرکت های دانش بنیان اعتماد می کنند، تصریح کرد: این فضای رقابتی بین بانک ها برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و فعالیت های بر پایه دانش ایجاد شده است که این نکته قابل توجهی به شمار می رود.
معاون توسعه، مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه راه نجات اقتصاد کشور توجه بر اقتصاد دانش بنیان است، گفت: طی ۱۰ ماه گذشته ۹۰ درصد تسهیلات پرداختی به شرکت های دانش بنیان توسط بانک ها بوده که ۸۳ درصد این حمایت ها از سوی بانک های خصوصی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: ۱۷ درصد حمایت هایی که از سوی بانک ها بوده توسط بانک های دولتی انجام گرفته و این نشان می دهد تعداد پروژه هایی که در بانک های خصوصی حمایت شده بیشتر است.
وی تصریح کرد: در معاونت علمی بستری در قالب فعالیت های سرمایه گذاری، ضمانت، تامین مالی از طریق وقف، بیمه، بورس، سرمایه گذاری های بین المللی و ... برای شرکت های دانش بنیان فراهم آمده است.
معاون توسعه، مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: مشکل اساسی شرکت ها این است که بوروکراسی ورود به بانک ها را مسلط نیستند، از این رو باید تیم تخصصی داشته باشند، سرمایه گذار جذب کنند تا بتوانند بازار را بشناسند و بر اساس آن به فعالیت های خود ادامه دهند.
دلیری در خصوص ارائه ضمانت نامه به شرکت های دانش بنیان گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰۰ ضمانت نامه از سوی صندوق های پژوهش و فناوری به شرکت ها ارائه شده است. علاوه بر این صندوق ها در صدد هستیم بانک ها را درگیر ضمانت نامه کنیم؛ به این معنا که ضمانتنامه به شرکت های دانش بنیان از سوی بانک ها ارائه شود.
وی در خصوص مبحث سرمایه گذاری برای حمایت از شرکت های دانش بنیان ادامه داد: در منابع ریالی صندوق توسعه ملی نیز صحبت هایی شده تا ۲۰ تا ۳۰ درصد کل منابع ریالی این صندوق را به دانش بنیان ها اختصاص دهیم.
سهم دانش بنیانها از صندوق توسعه ملی افزایش می یابد
معاون توسعه، مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در آخرین جلسه صندوق مصوب شده که در سال ۹۷ سهم دانش بنیان ها از منابع صندوق توسعه ملی فراتر رود و بتوانند به راحتی به فعالیت های دانش بنیانی خود ادامه دهند.
دلیری در خصوص سرمایه گذاری برای شرکت های دانش بنیان از سوی معاونت علمی اظهار کرد: کار سرمایه گذاری جدید آغاز شده و تاکنون حدود دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان منابع از طریق نهادهای مختلف تامین شده که هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان آن جذب سرمایه گذاری شده است.
وی با بیان اینکه سازمان اوقاف ۲۰ درصد منابع خود را به وقف علم و فناوری اختصاص داده است، گفت: ما در صدد هستیم به همه حوزه های تامین مالی ورود پیدا کنیم زیرا منابع کافی در کشور وجود دارد فقط این منابع باید به درستی مدیریت شود.
معاون توسعه، مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از این منابع وقف است که تاکنون توانسته به خوبی در حوزه فناوری سرمایه گذاری کند.
آمار تسهیلات ارائه شده به شرکت های دانش بنیان
دلیری در خصوص فعالیت بانک ها برای ارائه خدمات به شرکت های دانش بنیان گفت: پرداخت تسهیلات ماهیانه بانک ها از فروردین تا آذر ماه از مبلغ ۱۵۳ میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان در آبان ماه رسیده است.
وی ادامه داد: تعداد پروژه ها نیز از ۱۱۴ پروژه به ۱۴۹ پروژه رسیده و علیرغم اینکه تعداد پروژه ها افزایش چشمگیری نداشته ولی جمع مبلغ پرداختی از سوی معاونت نزدیک به سه برابر شده که نشان از کیفی تر شدن ورود بانک ها به حوزه حمایت از شرکت های دانش بنیان است.
وی افزود: جمعا در چند سال گذشته حدود بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت های دانش بنیان تسهیلات پرداخت شده است که حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از منابع معاونت و ۸۳۰ میلیارد تومان از منابع صندوق نوآوری و شکوفایی تامین شده است.
دلیری در خصوص استارت آپ ها گفت: معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به این موضوع تاکید دارد که نباید به استارت آپ ها اعطا شود زیرا این تیم ها می توانند با اخذ وام با شکست مواجه شوند.
وی ادامه داد: استارت آپ ها می توانند از طریق بازارهای سرمایه و صندوق های جسورانه حمایت شوند تا بتوانند محصولی بر پایه دانش را به بازار ارائه کنند.
معاون توسعه، مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص ارائه بیمه به شرکت های دانش بنیان اظهار کرد: این موضوع حوزه پیچیده ای دارد که صحبت هایی در این زمینه با بیمه مرکزی شده  ولی هنوز مدل خاصی برای ارائه بیمه به محصول و شرکت ها تدوین نشده است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری مهر
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com