0  |  1

آیا مزیت رقابتی‌ کسب‌و‌کارتان به‌اندازه کافی پرقدرت است؟

آیا مزیت رقابتی‌ کسب‌و‌کارتان به‌اندازه کافی پرقدرت است؟

مزیت رقابتی باید پدیده‌ای پایدار باشد، عاملی که به کسب‌وکارتان اجازه ‌دهد مدت زمان بیشتری باقی بماند. شاید فکر ‌کنید مزیت رقابتی به ‌این معناست است که محصولات و خدمات‌تان را با قیمت پایین‌تری به فروش برسانید. اما این مزیت رقابتی نیست، بلکه راه‌حلی موقت برای جذب مشتریان جدید است؛ قطعاً کسب‌وکارتان نمی‌تواند مدت زمان زیادی را با این روند قیمتی ادامه دهد.

با این حال، اگر در فرآیند تولید و مدیریت هزینه، نوآوری به خرج دهید، می‌توانید هزینه‌ای کمتر از رقبا داشته باشید، مشتریان بیشتری جذب کنید و سودآوری‌تان را ارتقا دهید. منظور ما هم از مزیت رقابتی همین است، عاملی که با بهره‌گیری از زیرساخت و فرایندها، بتواند شانس بقا را برای‌ کسب‌و‌کارتان افزایش دهد.

  «در دنیای رقابت، باید همیشه استراتژی‌ها و تاکتیک‌های متنوعی داشته باشید. اساساً هدف رقبا، کاهش مزیت رقابتی شماست.»  

استراتژی، تاکتیک‌ها و اقداماتی برای مزیت رقابتی:

به‌عنوان کارآفرین، باید علاوه برداشتن استراتژی‌هایی برای مواجهه با رقبا، تاکتیک‌هایی را مشخص کنید که اجرای استراتژی موردنظر را تضمین کند.

در واقع می‌توان نتیجه گرفت که: استراتژی برنامه‌ای از اقدامات برای دستیابی به مجموعه‌ای از اهداف در کسب‌وکار است. برای پیاده‌سازی استراتژی، باید تعریف روشنی از تاکتیک‌های‌مان داشته باشیم. برای مثال، اگر استراتژی ما ساختن روابط تجاری بلندمدت با مشتریان‌مان باشد، تاکتیک‌هایی که می‌توان برای اجرای آن‌ها استفاده کرد عبارت‌اند از: ‌ارائه خدمات اضافه بر سازمان به مشتریان وفادار، آموزش، قراردادهای بلندمدت با قیمت‌های پایین‌تر و ... هر کدام از تاکتیک‌ها دارای فعالیت‌های خاصی هستند که باید در دوره زمانی مشخصی تکمیل شوند و افرادی باید مسوولیت تکمیل این فعالیت‌‌ها را بپذیرند.

باید استراتژی‌هایی برای دستیابی به این مزیت رقابتی تدوین کنید. این استراتژی دارای تاکتیک‌هایی برای اجراسازی خواهد بود و هر تاکتیک شامل اقدامات و فعالیت‌هایی‌ست.

تعریف تاکتیک برای دستیابی به مزیت رقابتی:

هر کسب‌وکار ارزش خاصی را به مشتری ارایه می‌کند. نکته مهم این است که بسنجیم ارزشی که به مشتری ارائه می‌دهیم، نسبت به رقبا چگونه است. به‌عنوان‌مثال، تاکتیک‌های شما می‌تواند به شرح زیر باشد:

  • ارائه ارزشی با قیمت پایین‌تر
  • تحویل سریع‌تر
  • بهبود کیفیت
  • ارتقای خدمات

مزیت رقابتی

تعریف فعالیت برای هر تاکتیک به‌منظور کسب مزیت رقابتی:

برای هر تاکتیک، شما باید فعالیت‌هایی را تعریف کنید و از طریق آن‌ها، استراتژی‌های‌تان را اجرایی کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر فعالیت‌های تاکتیکی را سریع‌تر انجام دهیم، می‌توان به موارد زیر دست یافت:

  • تجزیه و تحلیل فرآیند تولید
  • تجزیه و تحلیل زنجیره تأمین
  • تجزیه و تحلیل کانال‌های توزیع
  • تشخیص فعالیت‌هایی که ارزش ایجاد نمی‌کنند

البته این فقط مثال است، در واقعیت این لیست بسیار طولانی‌تر و جامع‌تر خواهد بود.

بدانید که رقبای‌تان از چه طریقی مزیت رقابتی کسب می‌کنند:‌

هنگامی‌که برای ایجاد مزیت رقابتی گام برمی‌دارید، دانستن روند حرکتی رقبا نقطه عطفی در ساخت چنین مزیتی خواهد بود. کارآفرینان باید همیشه در صحنه رقابت حاضر باشند. سعی کنید به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  • رقبای اصلی‌تان چه کسانی هستند؟
  • چه ارزشی ارائه می‌دهند؟
  • رفتار آن‌ها چگونه است؟
  • چه کاری انجام می‌دهند؟
  • چگونه به پیشنهادات مشتریان می‌پردازند؟
  • چه کاستی‌هایی در کارشان وجود دارد؟
  • آیا می‌توانید شکاف حاصل از این کاستی‌ها را جبران کنید؟‌

این موضوع به شما کمک می‌کند تا بررسی کنید؛ «آیا مزیت رقابتی شما به اندازه کافی قدرتمند است تا بتواند بر رقبا غلبه کند و موجب استمرارتان شود؟»

در دنیای رقابت، باید همیشه استراتژی‌ها و تاکتیک‌های متنوعی داشته باشید زیرا اساساً هدف رقبا، کاهش مزیت رقابتی شما است. به همین دلیل، رقابت مستلزم تداوم سازگاری استراتژی‌ها، تاکتیک‌ها و فعالیت‌هایی است که شما برای اطمینان از مزیت رقابتی خود استفاده می‌کنید.

مطالب پیشنهادی مدیراینفو برای مطالعه بیشتر:

در طرح کسب‌و‌کارتان به مزیت رقابتی توجه کرده‌اید؟
چگونه کسب و کارتان به مزیت رقابتی پایدار و سودآوری می‌رسد؟
5 روش برای کسب مزیت رقابتی در کسب و کار

مزیت رقابتی پایدار چیست؟

مزیت رقابتی اطلاعات مشتری در کسب‌وکار

مترجم: مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

برگرفته از سایت entrepreneurshipinabox.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com