0  |  4

در طرح کسب و کارتان به مزیت رقابتی توجه کرده‌اید؟

در طرح کسب و کارتان به مزیت رقابتی توجه کرده‌اید؟

شما تنها کسی نیستید که دربازار مربوط به صنعت‌تان فعالیت می‌کنید. حتی اگر مالک کسب‌و‌کار خانگی خودتان باشید، همواره «رقابت» موضوعی مهم و چالش‌برانگیز است. وضعیت رقابتی کسب‌و‌کارتان برای حامیان مالی شرکت نیز حایز اهمیت است. افراد باتجربه‌ای که طرح کسب‌و‌کارتان را می‌خوانند حتما در مورد رقبای احتمالی‌تان از شما می‌پرسند؛ حتی اگر بخواهید به بازاری کاملا جدید که هیچ رقابتی در آن وجود ندارد، وارد شوید. بنابراین لازم است بخشی از طرح کسب‌و‌کارتان را به شناسایی رقبا اختصاص دهید.

می‌توانید از طریق صحبت با مشتریان و تامین‌کنندگان، بررسی گروه‌های صنعتی و خواندن نشریات تجاری، لیستی از رقبا را تهیه کنید. ولی فقط دانستن نام رقبا کافی نیست. باید از عملکرد و نحوه‌ی رقابت‌شان هم مطلع شوید. بررسی کنید که آیا تاکید رقیب، بر کسب و کاری گزینشی، پرحاشیه و کم‌حجم است؟ یا بر رشد میزان فروش با هر هزینه‌ای تاکید دارد و در این راستا هرکاری که لازم باشد را انجام می‌دهد؟ با دانستن این نوع اطلاعات در مورد رقبا می‌توانید نقاط قوت و ضعف آنها را شناسایی کنید

« بدون بدنام کردن رقبا به‌دنبال مزیت رقابتی‌تان باشید.

 هدف این نیست که بگویید رقبا خوب نیستند. 

باید نشان دهید شما انتخاب بهتری هستید.»

مزیت رقابتی در کسب و کار

چه چیزی کسب و کارتان را متمایز می‌کند؟

پاسخ به این سوال یکی از مهم‌ترین بخش‌های طرح کسب‌و‌کارتان است. به‌عنوان سرمایه‌گذار یا در هر نقش دیگری که هستید، باید بتوانید ذینفعان‌تان را متقاعد کنید، چیزی متفاوت و بهتر از آنچه که در بازار موجود هست (به آن مزیت رقابتی می‌گویند) را ارائه می‌دهید. هرکدام از ویژگی‌های کلیدی کسب‌و‌کارتان (قیمت، ویژگی‌های محصول، خدمات، کیفیت، توزیع و ...) می‌تواند ویژگی کاملا متفاوت و منحصر به فردی باشد و مزیت رقابتی‌ شما محسوب شود.

محصول‌تان را با محصول رقبا مقایسه کنید. بدون بدنام کردن رقبا به دنبال مزیت رقابتی‌تان بگردید (هدف شما این نیست که بگویید آنها خوب نیستند. بلکه باید نشان دهید، شما انتخاب بهتری هستید) و توضیح دهید که چرا آن را مزیت رقابتی می‌دانید.

برای مشخص کردن مزیت رقابتی خود، این دو سوال مهم را از خودتان بپرسید:

1 . چرا مردم باید به جای رقیب از من خرید کنند؟

زمانی که به پاسخ این سوال فکر می کنید ویژگی‌های محصولتان را در نظر بگیرید. از مشتریان‌تان بپرسید چرا از شما خرید می‌کنند؟ از غیرمشتریان هم بپرسید‌، چرا از شما خرید نمی‌کنند؟ از تامین‌کنندگان، همکاران و هر کسی که می‌بینید بپرسید که چرا به جای رقیب، شما را انتخاب کرده‌اند؟

2 . چه چیزی باعث شده‌است من متفاوت و بهتر باشم؟

اگر کسب و کارتان در مراحل آغازین صنعتی جدید به سر می‌برد، مزیت رقابتی‌ اهمیت چندانی ندارد. وقتی میزان فروش و سودآوری در حوزه‌ای جدید به سرعت رشد می‌کند، حتی اگر بهتر از دیگران نباشید باز هم می‌توانید به بقا و پیشرفت ادامه دهید. با این حال اگر برنامه‌تان این باشد که در صنعتی بالغ، سهم بازار را از چنگ رقبا دربیاورید، در این صورت مزیت رقابتی مهم می‌شود. اگر ویژگی منحصر به فرد و قانع‌کننده‌ای برای متفاوت و بهتر بودن از دیگران نداشته باشید، طرح کسب و کارتان به سختی می‌تواند دیگران را تحت‌تاثیر قرار دهد.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع برای نوشتن طرح کسب و کار (بیزینس پلن) به زبان ساده

مترجم: طاهره منیری شریف (کارشناس ارشد MBA)

برگرفته از سایت entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com