0  |  2

هشت نکته ای که باید در مورد سرمایه گذاری خطرپذیر بدانید

هشت نکته ای که باید در مورد سرمایه گذاری خطرپذیر بدانید

اگر استارتاپ‌‌تان در مرحله رشد باشد، احتمالا به دنبال سرمایه‌گذار خطرپذیر خواهید بود. برخلاف سرمایه‌گذاران فرشته‌خو سرمایه‌گذاران خطر پذیر (VC ها) می‌توانند چک‌های چند میلیون دلاری بنویسند. این بدان معنی است که VC ها از رشد اولیه تا آخرین مراحل بلوغ شرکت، از شما حمایت می‌کنند.

ازآنجاکه سرمایه‌گذاران خطر پذیر مقدار زیادی سرمایه در اختیار دارند و انتظار می‌رود که بازده قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد، روند جمع‌آوری پول از این سرمایه‌گذاران مهم است.

 

«سرمایه‌گذاران خطرپذیر علاوه بر ایده‌ کسب و کار، به‌شدت بر اندازه بازار تمرکز دارند. اگر آن‌ها ببینند که بازار به‌اندازه کافی بزرگ نیست، سرمایه‌گذاری نخواهند کرد»

 

ما در این مطلب به بررسی نکاتی می‌پردازیم که در افزایش احتمال جذب سرمایه‌گذاران خطر پذیر مؤثر هستند:

1.کسب‌وکارهایی با قابلیت بازگشت چندبرابری سرمایه به سرمایه‌گذاران خطرپذیر

نکته‌ای که وجود دارد این است که اکثر بنیان‌گذاران، احساس می‌کنند که ایده‌های‌شان شگفت‌انگیز است و ارزش سرمایه‌گذاری دارد. واقعیت این است که اکثر ایده‌ها ارزش نوعی سرمایه‌گذاری را دارند  ، اما نه لزوماً سرمایه‌گذاری خطر پذیر.

به عبارت ساده، کسب‌وکارهای مختلف دارای پتانسیل‌های متفاوتی هستند و به همین دلیل میزان سرمایه‌ای که در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود، متفاوت است. کسب‌وکاری کوچک مانند رستوران می‌تواند وام بانکی دریافت کند، اما نیازمند سرمایه‌گذاری بزرگ و خطر پذیر نیست، زیرا پیش‌بینی می‌شود که معمولاً پتانسیل رشد خیلی بالایی نداشته باشد.

سرمایه‌گذاران خطر پذیر میلیون‌ها دلار از سرمایه‌شان را به کسب‌وکاری اختصاص می‌دهند و البته به دنبال بازگشت چند برابری سرمایه‌شان هستند. به همین دلیل، آن‌ها علاوه بر توجه به بنیان‌گذاران و ایده‌های آنان، به‌شدت بر اندازه بازار تمرکز دارند. اگر آن‌ها ببینند که بازار به‌اندازه کافی بزرگ نیست، سرمایه‌گذاری نخواهند کرد.

هیچ مشکلی برای راه‌اندازی کسب‌وکار در بازاری کوچک وجود ندارد. هنوز می‌توانید سرمایه را دریافت کنید، اما نه لزوماً از طریق VC ها. اندازه بازارتان را قبل از اقدام برای جذب سرمایه‌گذار، درک کنید و به نسبت آن از سرمایه‌گذار انتظار داشته باشید.

2.تناسب سرمایه و مبلغ چک‌های صندوق‌های سرمایه گذاری

قبل از جذب سرمایه‌گذار، باید بدانید که این سرمایه‌گذاران چگونه سرمایه جذب می‌کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای شرکای عمومی و شرکای محدود هستند. شرکای عمومی به‌طور فعال پول را مدیریت می‌کنند اما شرکای محدود سرمایه‌گذارانی غیرفعال هستند. شرکای عمومی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطر پذیر، پول را به دو روش می‌پردازند: از طریق هزینه‌های مدیریتی (معمولاً 2 درصد از مبلغ صندوق) و چیزی به نام «رقم قابل‌انتقال» که معمولاً 20 درصد از بازده است. رقم قابل‌انتقال پس‌ازآنکه صندوق تمام سرمایه را به شرکای محدود بازگرداند، توزیع می‌شود. به این معنا که VC ها تا تمام پول اصلی‌شان بازگردانده نشود، پولی را برای افزایش سود ایجاد نمی‌کنند.

باید پویایی بین میزان سرمایه و چک‌هایی که صندوق‌ها می‌نویسند، منطقی باشد. اگر صندوق 50 میلیون دلار داشته باشد، لازم نیست 100 هزار دلار چک بنویسد. آن‌ها نمی‌توانند سرمایه را به سرعت و به‌اندازه کافی مستقر کنند. به‌طور مشابه، یک صندوق 150 میلیون دلاری احتمالاً مبلغ 30 میلیون دلار را به مجموعه‌ای از یک شرکت اختصاص نخواهد داد.

اگر شما به‌دنبال سرمایه کمتر از 1 میلیون دلار باشید، بهتر است از منابع مالی مانند VC‌های کوچک‌تر با بودجه‌ای 10 تا 50 میلیون دلار استفاده کنید. اگر به دنبال سرمایه 5 میلیون دلاری هستید، باید به صندوق 150 میلیون دلاری بروید.

3.چرخه سرمایه‌گذاری خطر پذیر و سرعت آن:

گاهی اوقات کل سرمایه صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر به طور کامل خرج شده است. به این ترتیب، شرکا در حال افزایش بودجه جدید هستند، اما هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری جدیدی انجام نمی‌دهند. این وجوه با توجه به نحوه توسعه سرمایه، سرعت خاصی را خواهند داشت. به‌عنوان‌مثال، اگر صندوقی برای کسب‌وکار خاصی، سرمایه‌گذاری‌هایی را طی 4 دوره متوالی انجام داده باشد، منطقی است که برای دیگر شرکت‌ها توان و تمایلی در سرمایه‌گذاری نخواهد داشت.

به عنوان یک بنیان‌گذار و متقاضی سرمایه همیشه باید بپرسید که چه مقدار سرمایه‌گذاری در دوره‌های سه یا چهارماهه انجام می‌شود و آیا اساساً صندوق قابلیت سرمایه‌گذاری را در شرایط فعلی را دارد یا اینکه فعلاً ظرفیت سرمایه‌گذاریش اشباع شده است.

4.معارفه‌ای «گرم و صمیمی» با سرمایه گذار خطر پذیر داشته باشید:

ارزیابی اولیه و اساسی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری روی بنیان‌گذاران انجام می‌دهند ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. آن‌ها با مقدمه و معرفی‌ای که برای‌شان ارسال می‌کنید، ارزیابی‌تان می‌کنند. ارسال ایمیل‌های معمول روش جذابی برای معرفی‌ خودتان به سرمایه‌گذار نیست. این روزها VC ها انتظار دارند که بنیان‌گذاران از شبکه‌های مجازی‌شان استفاده کنند و معارفه‌ای صمیمی را رقم بزنند.اما چرا این موضوع مهم است؟

ازآنجاکه سه نکته اساسی برای سرمایه‌گذار حائز اهمیت است:

  • درک بنیان‌گذار از اینکه VC چگونه کار می‌کند
  • توانایی بیان مقدمه‌ای مناسب از کسب‌وکار و معرفی خود
  • مهم‌تر از همه، ایجاد حس اعتماد به بنیان‌گذار و شناختن او

5.سرمایه گذاران خطرپذیر می‌خواهند شما را بشناسند

تأمین مالی با VC ها درواقع نوعی دوست‌یابی است. این نکته‌ای است که بسیار مهم است اما اغلب به آن توجهی نمی‌شود. VC ها می‌خواهند بنیان‌گذاران را بشناسند، قبل از انجام سرمایه‌گذاری، نحوه مدیریت و پیشرفت آن‌ها را ببینند و این مقوله‌ای نیست که در جلسه اول آشکار شود (مگر اینکه شما کارآفرین سریالی با موفقیت‌های زیاد باشید و VC دغدغه از دست دادن معامله با شما را داشته باشد).

VC ها به دنبال کاهش میزان ریسک هستند. اگر اولین بار است که تجربه داشتن کسب‌وکاری را دارید، با نظارت سرمایه گذار خطر پذیر بر عملکرد شما در طول زمان، ریسک کاهش می‌یابد. اگر شما یک کارآفرین سریالی باشید و تجربه چندین کسب‌وکار موفق را در کارنامه داشته باشید، این ریسک به‌طور خودکار کاهش می‌یابد.

بنیان‌گذاران موفق، با استفاده از همین نکته، رابطه‌ای دوستانه را شکل می‌دهند. آن‌ها فقط به دنبال پول نیستند بلکه خواستار روابطی صمیمی و مراودات پیوسته هستند. آن‌ها می‌دانند که برای شناخت و ایجاد حس اعتماد، نیاز به زمان دارند.

نکات مربوط به سرمایه گذاری خطرپذیر

6.پیدا کردن سرمایه گذار مناسب:

برای آغاز سرمایه‌گذاری باید یکی از شرکای سرمایه گذار به اندازه کافی هیجان‌زده شود تا معامله از طریق او صورت گیرد. چند عامل پویا وجود دارد که به کارتان می‌آید. اول از همه، هر شریک دارای یک یا چند منطقه تمرکز است. تخصص متصدیان شفاف و درک تخصص و حوزه سرمایه گذاری‌های‌شان مهم است.

به صفحه بیوگرافی هر یک از طرفین در وب‌سایت صندوق سرمایه‌گذاری خطر پذیر بروید و اطلاعات را مطالعه کنید. چه چیزی در گذشته تأمین شده است؟ دانستن تمام این موارد از انتخاب افراد غلط جلوگیری می‌کند.

بعضی از شرکا، سرمایه‌گذارانی هستند که بر بازارهایی برای 12 تا 18 ماه تمرکز می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، آن‌ها می‌توانند روی ارزهای رمزنگاری‌شده، واقعیت مجازی یا برخی از روندهای فعلی دیگر تمرکز کنند.

شرکای دیگر تمرکز خاصی ندارند بلکه به‌طور دائمی روی مفاهیمی مانند نرم‌افزار سازمانی به‌عنوان یک خدمت، تجارت الکترونیک یا ابزارهای سازمانی تمرکز می‌کنند. اکثر شرکای صندوق‌های بزرگ‌تر دارای دیدی عمودی هستند که راحت سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ اما در کل، صندوق سرمایه‌گذاری می‌تواند طیف گسترده‌ای از صنایع را پوشش دهد.

علاوه بر حوزه‌های تخصصی و علاقه‌مندی، هر شریک دارای ظرفیت مشخصی است. این چیزی است که بنگاه‌ها باید توجه داشته باشند. اگر یک شریک در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های زیادی داشته باشد، ممکن است آن‌ها نتوانند سرمایه‌گذاری جدیدی انجام دهند.

7.درک روند تأمین مالی در فرایند سرمایه گذاری خطر پذیر:

این نکته در تشخیص سرمایه‌گذار مناسب، بسیار مهم است. هر شرکت VC دارای فرایند مشخصی برای سرمایه گذاری است.

راه محتمل‌تر برای تأمین بودجه و سرمایه مورد نیاز، ترتیب دادن جلسات همکارانه است. این جلسات معمولاً در روزهای تعطیل انجام می‌شود و ممکن است یک روز کامل زمان ببرد. در طول جلسات، شرکا در مورد سرمایه‌گذاری‌های موجود و جدید صحبت می‌کنند. هدف شما به عنوان بنیان‌گذار این است که بدانید چگونه می‌توانید درنهایت به سرمایه‌گذاری مورد تأییدتان برسید.

برای جلسات پیشرفته‌تر با شرکا، طی کردن مراحلی ضروری است. این مراحل عبارت‌اند از: بررسی دقیق‌تر، جلسات با شرکای بیشتر، تحقیق پشت صحنه توسط تحلیلگران، گفتگو با مشتریان، تنظیم بازار و موارد دیگر.

8.مستندات ارایه شده از سوی سرمایه‌گذار خطر‌پذیر:

هنگامی‌که سرمایه‌گذاران تمایل‌شان را برای سرمایه‌گذاری در کسب و کاری  اعلام می‌کنند، آن‌ها به بنیان‌گذاران موسسه سندی را ارائه می‌دهند. این سندی است که کلیه شرایط کلیدی سرمایه‌گذاری را بیان می‌کند؛ از جمله: ارزیابی شرکت، حقوق سرمایه‌گذار، ترکیب هیئت‌مدیره، معیارهای صندوق، حق رأی و موارد دیگر بیان می‌شود.

هدف از چنین سندی، پوشش تمام شرایط تجاری مهم است. به همین دلیل است که چنین طرح و سندی همه چیز را ترسیم می‌کند. اسناد دوره‌ای بسیار متنوع و پیچیده هستند و شما همیشه باید با وکلا بررسی و مذاکره کنید.

این مطلب با مروری کلی بر مواردی که باید در سرمایه‌گذاری در نظر گرفت، بیان شد. تجربه واقعی شما ممکن است متنوع‌تر باشد.

اگر به مبحث «سرمایه‌گذاری خطرپذیر» علاقه‌مندید، مطالعه مطالب زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر 

مراحل سرمایه‌گذاری خطرپذیر  

از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری کسب ثروت کنید  

در اولین جلسه با سرمایه‌گذار به این ۵ توصیه توجه کنید 

استارت آپ‌ها و سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر در ایران 

جلب نظر سرمایه‌گذاران، باراه‌اندازی وب‌سایتی ایده‌آل برای کسب و کار 

مترجم: مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com