0  |  9

15 دقيقه قبل از يك سخنرانی، چه كارهايی انجام دهيم؟‌

15 دقيقه قبل از يك سخنرانی، چه كارهايی انجام دهيم؟‌

15 دقيقه قبل از يك سخنراني بزرگ و مهم، وقت مناسبي براي تغيير محتواي سخنراني‌تان نيست و تا الان ديگر بايد تحليل مخاطبين، طراحي خوب اسلايدها، و تمرين با صداي بلند را انجام داده باشيد. اكنون آن لحظه‌ي بزرگ فرا رسيده و مخاطبين، مشتاق شنيدن حرف‌هاي شما هستند.

فرقي نمي‌كند كه بخواهيد در يك اتاق براي چند نفر صحبت كنيد يا در يك سالن بزرگ براي هزاران نفر، در هر صورت قبل از رفتن پشت تريبون مي‌توانيد از زمان استفاده كرده و ذهن و جسم خود را آماده كنيد تا عملكرد خود را به اوج برسانيد.

در اينجا 10 كاري كه بايد در 15 دقيقه‌ي قبل از سخنراني بزرگ خود انجام دهيد بيان مي‌كنيم تا بتوانيد سخنراني خود را به بهترين نحو انجام دهيد:

 1 . اتاق سخنراني و تجهيزات سمعي‌ و بصري را از قبل چك كنيد.

ترتيب نشستن مخاطبين و تنظيمات ميكروفن و چراغ‌ها را بررسي كنيد. در اين صورت مخاطبين مي‌فهمند كه شما آماده هستيد.

2 . قبل از صحبت،‌ با مخاطبين ديدار و احوال‌پرسي كنيد.

تا جايي كه مي‌توانيد با آنها دست دهيد. در اين صورت آنها احساس خواهند كرد كه مي‌توانند به شما نزديك شده و با شما در ارتباط باشند. حتي مي‌توانيد اسم برخي از آنها را هم ياد گرفته و در طي سخنراني از آنها سوال بپرسيد تا يك جو صميمي ايجاد شود.

3 . چند نفس عميق بكشيد.

از آنجايي‌كه اضطراب باعث مي‌شود عضلات سينه و گلوي شما سفت شود و به آنها فشار بيايد، با نفس‌هاي عميق بايد اين فشار را كم كنيد.

4 . مطالب اولين دقيقه‌ي سخنراني را در ذهن خود تمرين كنيد.

اينكه دقيقا بدانيد چطور مي‌خواهيد شروع كنيد به شما اعتماد به نفس مي‌دهد. در اين صورت مي‌توانيد به محض شروع،‌ به جاي يادداشت يا اسلايد، به چشم مخاطبين خود نگاه كنيد.

5 . بر تصاوير و افكار مثبت تمركز كنيد.

شما با افكار خود مي‌توانيد تاثير مثبتي بر واكنش‌هاي فيزيكي بدن خود داشته باشيد. در اين صورت مي‌توانيد استرس خود را كاهش داده و سخنراني خود را تحت كنترل درآوريد.

6 . لبخند بزنيد.

در لحظات قبل از صحبت، سعي كنيد يك لبخند شيرين روي لبانتان داشته باشيد. لبخند،‌ واقعا موجب آرامش بدن و اعتماد به نفس مي‌شود.

7 . در يك ليوان آب گرم يا با دماي معمولي، چند قطره آب ليمو ريخته و گاهي كمي از آن بنوشيد.

اين باعث مي‌شود دهان شما خشك نشود. هرگز نوشيدني يا غذاي سرد، محصولات لبني، و نوشابه‌هاي گازدار نخوريد.

8 . ورزش سبك انجام دهيد.

قبل از سخنراني، در يك محيط خصوصي كمي حركات كششي انجام دهيد. در اين صورت انرژي اضافي بدن خارج شده و اكسيژن به مغزتان مي‌رسد.

9 . پنج دقيقه قبل از سخنراني، در حالت ايستاده قرار بگيريد.

 اگر شما ميزبان يا تنها سخنران مجلس هستيد،‌ به هر حال خواهيد ايستاد. ولي اگر يكي از سخنرانان محسوب مي‌شويد و نوبت شما مثلا پنج دقيقه‌ي ديگر است.، به راحتي به پشت صحنه رفته و بايستيد. وقتي كه نشسته‌ايد، يك حالت بي‌حركت، منفعل و غيرفعال داريد. ولي وقتي مي‌ايستيد انرژي پيدا كرده و بدنتان گرم مي‌شود و آماده‌‌ي سخنراني مي‌شويد.

10 . آبی به سروصورت خود بزیند.

وقتي قبل از سخنراني اضطراب و استرس داريد به دستشويي رفته و آبی به سروصورت خود بزنید. اين كار در اين شرايط كاملا رايج و لازم است.

چند دقيقه‌ي قبل از سخنراني خود را از دست ندهيد. از هر فرصتي براي آمادگي ذهني و فيزيكي خود استفاده كنيد تا بتوانيد عملكرد پويايي از خود به نمايش بگذاريد.

برگرفته از سايت businessinsider.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com