0  |  3

چرا عادت نوشتن روزانه، زندگی‌تان را بهبود می‌بخشد؟

چرا عادت نوشتن روزانه، زندگی‌تان را بهبود می‌بخشد؟

بدون شک نوشتن روزانه مزایای زیادی دارد از جمله؛ شغل بهتر، عملکرد بهتر، بهبود کیفیت زندگی و از همه مهم‌تر، توانایی به اشتراک‌گذاری ایده‌ها با مخاطبین.

یک دهه بود که می‌خواستم نویسنده شوم ولی این خواسته‌ی من فقط در حد یک تصمیم بود. گاهی‌اوقات باید به خودتان نگاه کنید و بگویید: «من یک نویسنده هستم» و بعد از آن با نوشتن روزانه، کار خود را شروع کنید.

  «می‌توانید از نوشتن برای الهام‌بخشیدن به دیگران یا رسیدن به اهداف‌تان استفاده کنید.»  

به پنج دلیل، این رویکرد به همه توصیه می‌شود:

1 .  خود نظمی بهتر:

اینکه در زندگی فقط به‌دنبال لذت بردن از لحظه‌ها باشید، کار ساده‌ای است. به‌راحتی می‌توان تمام اوقات را به استراحت و تفریح پرداخت. ولی این کارهای ساده موجب رضایت درونی‌تان نخواهند شد. دلیل اینکه ما با وجود وقت قبلی، هیچ کاری را به‌طور‌ مفید انجام نمی‌دهیم این است که فاقد خودنظمی هستیم. ولی وقتی به نوشتن روزانه مشغول می‌شوید، نظم خود را تقویت می‌کنید. شما می‌توانید از این خودنظمی بهتر، برای رسیدن به همه چیز در زندگی استفاده کنید.

2 . بهبود مهارت‌های متقاعدسازی‌ خودتان:

نوشتن یعنی اینکه مخاطب را با کلمات خود متقاعد کنید. ولی ابزارهای شما محدود هستند و فقط می‌توانید از کلمات برای بیان یک داستان استفاده کنید. وقتی برای خودتان می‌نویسید سعی می‌کنید خودتان را با افکارتان متقاعد کنید. بنابراین هر چه بیشتر بنویسید، در متقاعدسازی بهتر می‌توانید عمل کنید.

3 . بهبود خودآگاهی:

هیچ چیزی مثل تبدیل افکارتان به کلمات، نمی‌تواند به شناخت شما از خودتان کمک کند. وقتی خودتان را مجبور می‌کنید هر روز بنویسید، به‌طور خودکار از افکار خودتان بیشتر آگاه می‌شوید. خودآگاهی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که موجب موفقیت شغلی می‌شود.

چرا عادت نوشتن روزانه، زندگی‌تان را بهبود می‌بخشد؟

4 . تصمیم‌گیری بهتر:

ما معمولا کاری را انجام می‌‌دهیم بدون اینکه کاملا درک کنیم چرا آن کار را انجام می‌‌دهیم. به این مسئله فکر کنید. تا به حال چقدر پیش آمده است که وقتی کسی از شما می‌پرسد چرا فلان کار را کردید، بگویید نمی‌دانم. این امر علامت تفکر ضعیف است. مطمئنا ما همه چیز را نمی‌دانیم. ولی باید از این ندانستن هم آگاه باشیم. وقتی شما درباره‌ی فرایند تصمیم‌گیری خود می‌نویسید، به‌طور خودکار از دلیل و چرایی کارهای خود، آگاهی بیشتری کسب خواهید کرد.

5 . مشاهده‌ی قدرت ترکیب اثرات مثبت:

وقتی شما کاری را هر روز انجام می‌دهید در آن لحظه متوجه هیچ تفاوتی نمی‌شوید. ممکن است از مزیت آن کار مطلع باشید، ولی وقتی به مدت طولانی به آن کار ادامه دهید، اثرات مثبت با هم ترکیب می‌شوند. نوشتن روزانه نیز مثل خیلی چیزهای دیگر، قدرت ترکیب را نشان خواهد داد.

نوشتن روزانه، مزایای دیگری هم دارد، مثلا برای تفکر، برخورد با اضطراب و طرح ایده‌های جدید بسیار عالی است. فراتر از این‌ها می‌توانید از نوشتن برای الهام‌بخشیدن به دیگران یا رسیدن به اهداف‌تان استفاده کنید.

چه‌طور می‌توانید عادت نوشتن روزانه را در خود نهادینه کنید؟

نکات زیر، در انجام این کار به شما کمک می‌کنند:

1 . مطالعه و تحقیق کنید.

با تقلید از سبک‌های نگارش سایر افراد کارتان را شروع کنید. تقلید، روشی موثر برای توسعه‌ی سبک خودتان است. تا جایی که می‌توانید در مورد آن سبک تحقیق و مطالعه و از دوره‌ها یا کارگاه‌های آموزشی استفاده کنید.

2 . یک یادآور روزانه برای نوشتن تنظیم کنید.

برای نویسنده، هیچ چیز مهم‌تر از داشتن روالی منظم نیست. ابتدا ببینید چه زمانی برای نوشتن بهتر است. صبح یا عصر؟ قبل یا بعد از بیداری بچه‌ها؟ سپس روی تلفن‌تان یک یادآور روزانه تنظیم کنید و وقتی به صدا درآمد، بنشینید و بنویسید.

چرا عادت نوشتن روزانه، زندگی‌تان را بهبود می‌بخشد؟

3 . یک هدف مطلوب در نظر بگیرید.

هدف این است که جمله‌ای درست بنویسید، حتی یک جمله درست هم کافی است. زیبایی هدف در این است. اولین جمله‌ای که به ذهن‌تان می‌آید، همیشه درست‌ترین جمله است. هرگز سعی نکنید هدف‌‌تان نوشتن 1000 کلمه در یک روز باشد. در عوض سعی کنید یک جمله بنویسید و بعد از آن ادامه دهید.

4 . عوامل حواس‌پرتی را از بین ببرید.

در مورد عادت نوشتن روزانه‌‌تان با افرادی که در زندگی‌تان هستند، صحبت کنید. از آنها بخواهید درحالی که مشغول نوشتن هستید مزاحم شما نشوند. در زمان نوشتن تلفن‌‌تان را در حالت سکوت بگذارید، تماس نگیرید و به تماس‌ها و پیام‌ها جواب ندهید.

هرکسی می‌تواند یک یا دو یا سه روز این عمل نوشتن را انجام دهد. ولی تعداد بسیار کمی از افراد پیدا می‌شوند که به طور مستمر سال‌ها به این کار ادامه دهند. ولی اگر می‌خواهید مزایای واقعی این کار را مشاهده کنید، باید مدتی طولانی به نوشتن‌تان ادامه دهید.

بنابراین فقط شروع کافی نیست. به این کار ادامه دهید ...

برگرفته از سایت medium.com

طاهره منیری شریف (کارشناس ارشد MBA) 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com