0  |  10

نمونه‌ای از به‌کارگیری «نوآوری باز» در صنعت هتل‌داری

نمونه‌ای از به‌کارگیری «نوآوری باز» در صنعت هتل‌داری

نوآوری باز رویکردی غیرمتمرکز و کاربردی‌ نسبت به مفهوم نوآوری است. این اصطلاح به پارادیمی اشاره دارد که می‌گوید؛ شرکت‌هایی که به‌دنبال پیشرفت فناوری‌های‌شان هستند، می‌توانند و باید از ایده‌های داخلی و ایده‌های خارجی استفاده کنند.

به‌تازگی نوآوری باز به‌عنوان فرایند نوآوری بر‌مبنای جریان‌های دانشی هدفمند در سراسر مرزهای سازمان تعریف می‌شود. امروزه مرز بین شرکت‌ها و محیط آن‌ها نفوذپذیرتر شده‌‌است‌. نوآوری‌ها به‌راحتی می‌توانند میان شرکت‌ها یا بین شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان خلاق در جریان باشند و اثراتی را درسطح مصرف‌کننده، شرکت، صنعت و جامعه از خود به‌جای بگذارند.

در این مطلب می‌خواهیم نمونه‌‌‌ای از رویکرد نوآوری باز را در هتل «پارک این رادیسون» در منچستر انگلستان مورد بررسی قرار دهیم:

رویکرد نوآوری باز و موفقیتی تازه در هتل پارک این رادیسون

موفقیت این هتل در ارایه نوع جدیدی از خدمات به اتاق‌هایش است؛ ارایه غذاهای محلی در طول روز با استفاده از سیستم پرداخت پیشرفته

صنعت هتل‌داری و مفهوم نوآوری:

صنعت هتل‌داری هم مثل همه صنایع دیگر با چالش‌های گوناگونی روبه‌روست. این صنعت برای ارتقای خدماتش، باید نوآوری داشته باشد، مزیت رقابتی بدست آورد و پیشرفت کند. بعضی هتل‌ها با استفاده از فرایند نوآوری باز نه تنها برای مشتریان بلکه برای کارکنان‌شان در همه سطوح، درحال انجام اقدامات نوآورانه هستند.

نوآوری باز در صنعت هتل داری

پلتفرم نوآوری باز:

هتل پارک این رادیسون در منچستر انگلستان، ازجمله هتل‌هایی است که به‌منظور ایجاد تجربه‌ای خاطره‌انگیز برای مهمان‌هایش از مفهوم نوآوری باز استقبال می‌کند.

بدین منظور یکی از تیم‌های باسابقه این هتل برنامه جهانی «اتاق نوآوری» را ترتیب داده است. فضایی که ستارگان صنعت هتل‌داری و مهمان‌داری در آن می‌توانند روی ایده‌های جدیدشان کار کنند.

راهکارشان این‌ است که هتل، چندین دانشکده و مدرسه عالی مدیریت هتل‌داری را برای شرکت در رویدادی سه روزه در منچستر دعوت کند. این نه تنها راهی برای جذب شدن مخاطبان به برند هتل است بلکه مرکز و مکانی برای نوآوری نیز هست که آن‌ها می‌توانند مفاهیم مبتکرانه و نوآورانه‌شان را توسعه دهند.

در مجموع 9 دانشکده و مدرسه عالی مهمان‌داری بین المللی در مراسم افتتاحیه 2016 شرکت کردند که از میان آن‌ها می‌توان به دانشکده مدیریت مهمانداری، دانشگاه بوستون، مدرسه عالی مدیریت هتل‌داری، دانشگاه کرنل و ... اشاره کرد.

در انتهای این رویداد به دانشجویان درباره ایده‌های‌شان از پنل «اتاق نوآوری» بازخورد داده شده بود و آنها به کشورهای خود بازگشته بودند تا روی تنها یکی از ایده‌هایی که باید در تاریخ مشخصی ارایه می‌شد، کارکنند. این ایده‌ها روی صفحه وب اختصاصی نمایش و توسط عموم رای داده شده بودند.

دو ایده‌ای که بیشترین میزان رای را دریافت کرده بودند، به مرحله نهایی از رقابت نوآوری باز راه یافتند و آنجا داوران برنده نهایی را انتخاب کردند.

برنده نهایی:

در سال 2016، برنده، تیمی از «دانشگاه کرنل» با ایده «پالت» بود. این ایده سرویس اتاق با غذای سالم محلی را پیشنهاد می‌داد که در طول 24 ساعت روز در دسترس و آماده خوردن است. این سرویس از سیستم پرداخت پیشرفته با برچسب های سنسوردار استفاده می کند تا بتواند مستقیما اتاق مهمان ها را شارژ کند. طرح کسب و کار 40 صفحه ای این تیم، بازگشت سرمایه این ایده را تا دو سال تضمین می‌کرد.

پذیرش مدل‌های نوآوری باز:

بعضی معتقدند وقتی صحبت از نوآوری می‌شود، صنعت هتل‌داری جایگاه برجسته‌ای در این زمینه ندارد. با این حال در سراسر جهان، طراحان و تخریبگران خلاق با قدرت خلاقیت و تخیلی فزاینده، تلاش می‌کنند تا ایده‌های‌شان را در حوزه هتل‌داری از دل زمین بیرون بکشند. با وجود موفقیت روز افزون مدل‌ها و رویکردهای نوآوری باز، نوآوران باید به‌دنبال هتل‌دارانی باشند که بیشتر پذیرای نوآوری هستند. چون آنها هستند که از مزیت ابتکار و نبوغ هوش‌های خارجی بهره می‌برند.  

۶ عامل کلیدی کسب موفقیت در نوآوری باز

مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

برگرفته از سایت www.ideaconnection.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com