0  |  8

کارآفرینی هنری، غیرممکن‌ها را برایم ممکن کرد!

کارآفرینی هنری، غیرممکن‌ها را برایم ممکن کرد!

مفهوم کارآفرینی همیشه به معنی انجام کار بزرگ از طریق ایده‌ها، نوآوری‌ها و شانس مطلق نیست. در این مطلب، با کارآفرین موفقی آشنا می‌شوید که راه خود به سمت منزلت و توانمندسازی را از طریق کارآفرینی هنری هموار کرده است.

«بی‌بی» 33 ساله ساکن روستایی دور افتاده در بنگال غربی؛ بانوی کارآفرین موفقی است که سفر کارآفرینی او از ناتوانی، فقر مطلق و پریشانی به‌سوی توانمندسازی و استقلال اقتصادی آغاز شده و اراده و شهامتش تحولی بزرگ را در زندگیش رقم زده‌است.

تا چند سال پیش، بی‌بی - یکی از اعضای جامعه‌ای که ازدواج زودهنگام در آن مرسوم است و خودش نیز بسیار زود ازدواج کرده است- تنها، بانوی خانه‌داری بود که باید تلاش می‌کرد با درآمد ناچیز همسرش، زندگی را بگذارند. زندگی بی‌بی سخت بود ولی از آنجایی که همسرش یک شغل کوچک دولتی داشت، گذران زندگی برای آنها محال نبود. اما درنهایت شوهرش به‌دلیل تشخیص بیماری روانی اخراج و پس از چند سال حقوق بازنشستگی او قطع شد و درنتیجه خانواده به شدت درتنگنا قرار گرفت. بی‌بی به‌دلیل عدم توانایی در تامین غذا و معیشت دو دختر مدرسه‌ای‌اش بسیار ناراحت بود. البته بعضی از بستگان به آنها کمک می‌کردند اما کافی نبود و مسوولیت تامین خوراک بر عهده‌ی بی بی قرار گرفته بود.

  «اگر انسان خود و توانمندی‌هایش را باور داشته باشد، هر غیر ممکنی، ممکن می‌شود.»  

هنر برای تامین نیازمندی‌های زندگی

در همین روزهای بحرانی بود که بی‌بی‌ برای نخستین بار به سوی کارآفرینی گام برداشت.

روستای آنها به نوعی قطب بافندگی است. بافندگان ماهر با دست‌های خود کوک‌های ساده‌ای می‌زنند و اثر هنری جادویی به نام کانتا «Kantha» خلق می‌کنند. کانتا نوعی هنر گلدوزی روی پتو است. بی‌بی که از 15 سالگی بخشی از این جامعه‌ی بافندگی بود به نکات ظریف آن آگاه بود.

کانتا برای مردم محلی این روستا به معنی لحاف گلدوزی شده است و تاریخچه‌ی این اثر به حدود هزار سال قبل باز می‌گردد. درواقع این سنت به راهی طولانی تبدیل شده است و درخشندگی هنری هنرمندان زن در محصولاتی مانند ساری، لباس، کوسن و غیره یافت می‌شود. این هنر در طی نسل‌ها از مادران به دختران منتقل شده است و اکنون به فعالیتی برای گذران زندگی و فرصت اقتصادی ماندگار تبدیل شده است. بی‌بی درحال‌حاضر کارآفرین موفقی است که از طریق هنر، نیازمندی‌های زندگی خانواده‌ی خود را تامین می‌کند.
بی‌بی می‌گوید: « دانش و تجربه‌ی اندکی که در مورد این هنر از خواهرانم آموخته بودم برای اینکه از من یک هنرمند بسازد، کافی نبود و برای کسب مهارت‌های بیشتر در کلاس‌های آموزشی نیز شرکت کردم. پس از آن در برنامه توسعه کارآفرینی اجتماعی زنان جوان در کلکته مشارکت کردم و این باعث افزایش دانش و توانایی من شد و در نتیجه توانستم ابتکار عملم را در سال 2014 به نمایش بگذارم.»

کارآفرینی هنری غیر ممکن ها را برایم ممکن کرد!

رشد کسب و کار بی بی

بی‌بی در‌حال‌حاضر یک بانوی صاحب کسب‌وکار است. محصولات او شامل ساری، لوازم آرایشی، محصولات سبک زندگی، جواهرات، وسایل دکورخانه و مبلمان هستند. او حتی مشتریانی از خارج از کشور دارد که در نمایشگاه محصولات او در کلکته شرکت می‌کنند. بی‌بی در روستای خود تبدیل به الگویی موفق شده و آموزش دختران جوان روستا را آغاز کرده است.

موفقیت او در سه سال اخیر به‌دلیل داشتن آخرین و پیشرفته‌ترین تکنیک‌های طراحی و شناخت بازار است. امروز کسب‌وکار بی‌بی با شوروشوق وصف‌ناپذیری درحال شکوفایی است. او با اعتماد به‌نفس و با نگاهی به چشم‌انداز بلند‌مدت کسب‌و‌کارش به استقبال آینده می‌رود. این بانوی خانه‌دار ثابت کرده که اگر انسان خود و توانمندی‌هایش را باور داشته باشد، هرغیر ممکنی، ممکن می‌شود. او می‌گوید: درابتدای کار، همه چیز به آرامی تغییر می‌کرد اما درسال دوم، کسب‌و‌کارم شتاب گرفت و اکنون من با تعدادی از فروشگاه‌های کلکته و منطقه‌ی خودم ارتباط دارم و به گوآ، دهلی و بنگلور سفر کرده‌ام تا محصولات خود را به نمایش بگذارم. دختران من در خصوص تکنیک‌های هنری و همچنین بازاریابی آموزش دیدند و درحال حاضر ساخت جواهراتی با طرح کانتای را شروع کردند. این داستان بیانگر تغییر یک هنرمند به یک کارآفرین است.

او با شوروشوق فراوان می‌گوید: «من خوراک خانواده را تامین کردم، دختران را به مدرسه بازگرداندم و هزینه‌ی معالجه‌ی همسرم را نیز فراهم کردم». او درحالی که لبخند رضایت بر چهره دارد، می‌گوید: «من می‌خواهم دختران به تحصیلات عالی بپردازند و اجازه ندهم که در سنین کم ازدواج کنند و همان فشارهایی که من تجربه کردم را داشته باشند».

مترجم: بهارناز بیدار (کارشناس ارشد کارآفرینی سازمانی)

برگرفته از سایت www.entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com