0  |  4

کارآفرینی سبز چیست و چرا مقرون به صرفه است؟

کارآفرینی سبز چیست و چرا مقرون به صرفه است؟

اگر مدیر، کارآفرین یا دوستدار محیط زیست هستید، باید مفهوم «سبز» بودن را در زندگی روزمره و کسب و کارتان اعمال کنید. در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی مفهوم «کارآفرینی سبز» ، نسبت هزینه به منفعت آن را به بحث بگذاریم:

کارآفرینی سبز یکی از مفاهیمی است که مدیران، مدیران ارشد و کارآفرینان باید با دل و جان بپذیرند و در زندگی روزمره و کسب‌وکارشان اعمال کنند.  با این حال، هنوز شرکت‌ها و پروژه‌های تجاری جدیدی وجود دارند که اهمیت این موضوع را نادیده می‌گیرند و آن را در اولویت‌های پایین قرار می‌دهند یا به‌طور کل از آن چشم‌پوشی می‌کنند.

در سه دهه‌ی اخیر شاهد شکل‌گیری حرکتی جهانی از سوی مردم دنیا هستیم که سعی دارند در خصوص حفظ محیط زیست و اهمیت آن اقدام و آگاهی‌رسانی کنند. برای مثال بسیاری از بازیگران معروف، نوازندگان، سیاستمداران و دانشمندان در همین راستا نکات و هشدارهایی را بیان کرده‌اند.

 این پیام‌ها به تعدادی از فعالان این حوزه از جمله «مردم عادی»، در این خصوص که باید چه کارهایی در زندگی شخصی و تجاری  شان انجام دهند و سایر فعالان از جمله شرکت‌ها و دولت‌ها، منتقل شده است. اگرچه بعضی افراد هنوز باور ندارند، اما درحقیقت شرکت‌ها در سراسر جهان، مسوول بعضی از مشکلات زیست محیطی هستند که امروزه با آن‌ها مواجه هستیم.

بنابراین، کارآفرینی سبز در مورد اتخاذ تصمیمات آگاهانه برای پرداختن به مشکلات زیست محیطی است. به بیان دیگر کارآفرینی سبز به معنای انجام اقدامات آگاهانه در مورد فعالیت‌های روزمره‌ی شرکت‌ها است. این اقدامات می‌توانند به سادگی ایجاد سیاست بازیافت و استفاده مجدد در شرکت‌ها برای موادی مانند کاغذ، پلاستیک، شیشه و ... باشند یا در سطح پیشرفته‌تر استفاده از تکنیک‌های جدید برای کاهش انتشار گازهای تولید شده و یا استفاده از انرژی پاک‌تر (منابع تجدیدپذیر مانند باد، نور خورشید و...) باشند.

کارآفرینی سبز چیست و چرا مقرون به صرفه است؟

امروزه بعضی از سازمان‌ها اقداماتی در راستای «سبزتر» شدن و دوستدار محیط زیست بودن انجام داده‌اند، مثل شرکت گوگل که پروژه‌ای را در خصوص تامین انرژی از طریق منابع تجدید پذیر ایجاد و برای ترویج مفهوم «سبز» سایتی را نیز راه‌اندازی کرده است. هر ساله به تعداد افراد آگاه در زمینه مشکلات زیست محیطی افزوده می‌شود. بسیاری از دولت‌ها قوانینی برای حل این مشکلات مانند پاداش دادن به شرکت‌های آگاه و دوستدار محیط زیست که تدابیر و اقدامات مثبتی برای حفاظت از محیط زیست انجام دادند، در نظر گرفتن جریمه اقتصادی برای سازمان‌هایی که بخشی از بروز مشکلات زیست‌محیطی هستند، تدوین کردند.

  «هرچند سبز بودن، یک تصمیم شخصی است اما باور کنید این تصمیم برای خانواده‌، کارمندان، مشتریان و تمام اطرافیان‌تان منفعت دارد.»  

کارآفرینی سبز با مانع بزرگی روبرو است!

از نظر اکثر سازمان‌ها، کارآفرینی سبز، هزینه‌های بالایی دارد. نمی‌توان گفت که این دیدگاه صددرصد نادرست است؛ دو استدلال درباره مقرون به صرفه بودن کارآفرینی سبز وجود دارند که باید تحلیل شوند:

استدلال اول: می‌توان هم‌زمان برای کاهش آلودگی و کاهش هزینه‌ها اقدام کرد:

مثلا برای کاهش آلودگی، از راه حل بازیافت و برای کاهش هزینه‌ها از استفاده مجدد کاغذها بهره گرفت، یعنی کاغذی که قبلاً فقط از روی آن استفاده شده، از طرف دیگرش نیز استفاده شود و در نهایت برای بازیافت به فروش برسد. درواقع از چیزی که قبلاً زباله بوده و ارزش اقتصادی نداشته، پول درآورد.

استدلال دوم: راه‌اندازی بعضی پروژه‌های سبز گران است، اما اگر به درستی اجرا شوند، میتوانند برای سرمایه گذاری بلند مدت مناسب باشند:

راه‌اندازی بعضی پروژه‌های سبز مانند نیروگاه پنل‌های انرژی خورشیدی ممکن است خیلی پرهزینه و گران باشند اما اگر به درستی اجرا شوند، هزینه‌های انرژی در بلند مدت (5 سال یا بیشتر) به جای هزینه به عنوان سرمایه‌گذاری با بازده اقتصادی بالا جایگزین می‌شوند. همچنین سازمان‌های درگیر در این فعالیت‌ها باید از طریق مطبوعات، رسانه‌ها و ... تبلیغات کنند که همین موضوع، وجه‌ی خوبی از لحاظ مسوولیت‌های اجتماعی برای سازمان به ارمغان می‌آورد.

مساله‌ی هزینه‌ها قطعاً فاکتور مهمی در مبحث کارآفرینی سبز است، با این حال تایید نهایی این موضوع، نیازمند تصمیمی فراتر ار تصمیمات فردی و در لایه‌ی مدیریت ارشد است. بسیاری از این تغییرات، بسیار ساده هستند ولی به دلیل عدم وجود سیاست‌های صحیح، اجرا نمی‌شوند. بنابراین اگر مدیر ارشد سازمان هستید (یا دسترسی مستقیم به آنها دارید) یا کارآفرینی در حال راه‌اندازی پروژه ای بزرگ هستید، به یاد داشته باشید که جنبه‌های «سبز» بودن را در نظر بگیرید.

همان‌طور که در ابتدای شروع کسب و کار هزینه‌ها را تحلیل می‌کنید به خاطر داشته باشید که با بعضی از تغییرات کوچک و راه‌حل‌های «سبز» که پیاده‌سازی آنها چندان دشوار نیست، می‌توان کسب و کاری «سبز» راه اندازی کرد. در نهایت یادتان باشد که هرچند «سبز» بودن، یک تصمیم شخصی است اما باور کنید این تصمیم برای خانواده‌تان، کارمندان‌تان، مشتریان‌تان و تمام اطرافیان‌تان منفعت دارد.

مترجم: بهارناز بیدار (کارشناس ارشد کارآفرینی سازمانی)

برگرفته از سایت an-entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com