0  |  3

4 روش ساده و جدید برای تحریک خلاقیت در محل کار

4 روش ساده و جدید برای تحریک خلاقیت در محل کار

مهم نیست در چه صنعتی مشغول به کار هستید، تیم شما به منظور توسعه‌ی نوآوری و ایجاد مزیت رقابتی نیاز به خلاقیت دارد. تشویق به تفکر خلاق، باعث می‌شود کارمندان تصویر بزرگ‌تری را در ذهن شان تجسم و به صورت مولد و سودآور، روی مسائلی که تاثیر عمیق‌تری روی کسب و کار دارد تمرکز کنند.

درحالی‌که این فرایند خلاقانه احتمالا نسبت به فرایند تولید حداکثری و اتوماتیک، کمتر مولد به نظر برسد، ولی در نهایت چون تلاش‌ها روی تصویر بزرگ‌تر تمرکز دارند، بهره‌وری کارمندان معنی‌دارتر می‌شود و به شکوفایی کسب‌وکار می‌انجامد.

بنابراین محیط کاری مناسب برای بهره‌وری و خروجی بهتر، باید به تحریک خلاقیت کمک ‌کند.

با استفاده از روش‌های زیر، می‌توانید محرک خلاقیت تیم خود باشید:

1 . نقشه‌ی ذهنی ایده‌های خود را روی وایت‌برد ترسیم کنید:

نقشه‌ی ذهنی، نموداری است که شما می‌توانید آن را ایجاد کنید. در این نمودار، ایده‌ی اصلی در وسط قرار دارد و شاخه‌های متصل به آن، جزئیات بیشتر درباره‌ی آن مفهوم را نمایش می‌دهند. ذهن انسان از این نمودارهای بصری برای سازماندهی اطلاعات استفاده و آن را به گونه‌های متفاوتی مشاهده می‌کند.

نقشه‌ی ذهنی ابزار ایده‌آلی برای طوفان مغزی به شمار می‌رود تا خلاقیت همه‌ی افراد حاضر در یک جلسه را تحریک کند. مثلا بازاریاب‌ها می‌توانند از ابزارهای نقشه ذهنی دیجیتال مثل iMindMap برای تحریک خلاقیت موردنیاز خود در ایجاد کمپین یا محتوای بصری مدنظرشان استفاده کنند.

تیم بازاریابی می‌تواند تمام ایده‌های احتمالی را (در ابتدا شاید هیچ اتصالات و شاخه‌ای نداشته باشند) به صورت فهرست بنویسد و سپس آن ایده‌ها را به نقشه‌‌ی ذهنی منتقل کند تا اتصالات جدیدی که الهام‌بخش رویکردی منحصر به فرد هستند به تدریج ایجاد شوند.

علاوه بر پرسنل بازاریابی، تیم‌های دیگر شرکت هم می‌توانند از مزایای ابزار خلاقیت بهره‌مند شوند. مثلا یک تیم توسعه که به بصری‌سازی نحوه‌ی طراحی اپلیکیشن نیاز دارد، می‌‌تواند از نقشه‌ی ذهنی برای طوفان مغزی و ارتباط عناصر مختلف با هم استفاده کند.

تحریک خلاقیت در محیط کار

2 . برای تحریک خلاقیت در محیط کار، به موسیقی گوش دهید:

موسیقی برای برخی افراد عامل حواس‌پرتی محسوب می‌شود. با این حال تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی خوب، می‌تواند به تفکر واگرا کمک و خلاقیت شما را تحریک کند. کارکنانی که به موسیقی کلاسیک گوش می‌کنند در مقایسه با کسانی که در محیط آرام و ساکت کار می‌کنند خلاقیت بسیار بیشتری دارند.

البته این‌طور نیست که موسیقی کلاسیک برای همه‌ی افراد الهام‌بخش خلاقیت باشد. برخی افراد ممکن است انواع دیگری از موسیقی‌های پرانرژی را انتخاب کنند. موسیقی الهام‌بخش خودتان را انتخاب کنید و هر جا که نیاز به انگیزه داشتید به آن گوش کنید.

3 . برای کاری که انجام می‌دهید، تصویری روی کاغذ یا به صورت دیجیتال ایجاد کنید:

این عمل فیزیکی، مغز و مهارت‌های شناختی را تحریک می‌کند. ایجاد تصویر، مغز را فعال‌تر نگه داشته و فرصت‌های بیشتری را برای خلاقیت فراهم می‌نماید. برای اینکه کارمندان را به این کار ترغیب کنید در خانه یا رستورانی نزدیک محل کار و یا حتی در خانه دورهمی برای نقاشی کردن برگزار کنید. این مشارکت اجتماعی می‌تواند به تیم شما الهام بدهد تا تصویری بکشند که احتمال دارد به خلاقیت بیشتر در محل کار منجر شود.

پیشنهادهای دیگر عبارتند از فراهم کردن ابزارهای تصویرگری دیجیتال برای کارمندان در طول ساعات کاری و در اوقات شخصی خودشان.

تحریک خلاقیت در محل کار

4 . دما، نور و جریان هوای دفتر کار را تنظیم کنید:

محیط فیزیکی دفترکار و اطراف محل کار، برنحوه‌ی احساس کارمندان درباره‌ی خلاقیت و بهره‌وری‌شان تاثیر دارد. نورطبیعی، جریان هوای خوب و دمای متعادل، بهترین محیط کار را برای کارمندان ایجاد می‌کنند.

بازنگری در محیط دفتر کار به منظور تامین راحتی بیشتر برای کارمندان، از ارزش زیادی برخوردار است. تحقیقات نشان داده است ساختمان‌های سبز (نور طبیعی، کیفیت بهتر هوا و گیاهان و عناصر طبیعی) عملکرد شناختی را بهبود بخشیده و تفکر خلاق را تحریک می‌کنند.  

برگرفته از سایت entrepreneur.com

مترجم: طاهره منیری شریف (کارشناس ارشد MBA)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com