0  |  5

چرا کارکنان نقاط ضعف‌ و ناتوانی‌شان را در محل کار پنهان می‌کنند؟

چرا کارکنان نقاط ضعف‌ و ناتوانی‌شان را در محل کار پنهان می‌کنند؟

کار کردن و قرار گرفتن در محیط کسب‌وکار معمولا دغدغه‌ها و چالش‌هایی را به همراه دارد. اگر شما عدم توانایی خود در انجام بعضی کارها را پنهان کنید، کار یکنواخت روزانه، ضرب‌العجل‌ها و سیاست‌های کاری، باعث می‌شوند بار سنگین‌تری را در طول روز بر دوش بکشید. احتمالا همیشه از اینکه ناتوانی یا نقاط ضعف‌تان آشکار شود، می‌ترسید ولی شما تنها نیستید.

نتایج پژوهشی در این زمینه نشان می‌دهد؛

30 درصد از نیروی کار حرفه‌ای، حداقل در یک مورد از کارهایی که به آنها محول شده ضعف دارند (و اکثر آنها این وضعیت را مثل یک راز پیش خود نگه می‌دارند).

تنها 39 درصد از کارکنانی که ناتوانی دارند این مشکل را به مدیر خود اعلام می‌کنند. تعداد کمتری از آنها مشکلشان را با تیم‌های‌شان(24%) و با منابع انسانی(21%) در میان گذاشته‌اند و تقریبا هیچ کس(4%) ضعف خود را در مورد انجام کار به مشتریان ابراز نکرده است.

برخی کارکنان چاره‌ای جز افشای این راز ندارند. در نظرسنجی انجام شده، 13 درصد از کارکنان گفتند ناتوانی آنها آشکار شده است. کارکنان این گروه ممکن است از ویلچر استفاده کنند، با عصا راه بروند یا یک اندام مصنوعی داشته باشند.

ولی بیش از نیمی از کارکنان (حدود ۶۲٪) آنها گزارش کردند که ناتوانی‌شان مشهود نیست. ناتوانی‌های نامشهود عبارتند از افسردگی و سایر شرایط سلامت روانی، دیابت و غیره...

ناتوانی 26 درصد دیگر با توجه به شرایط، می‌تواند مشهود یا نامشهود باشد. مثلا کسی که بینایی کمی دارد ممکن است فقط در مکان‌های ناآشنا از عصا استفاده کند. از آنجایی که بسیاری از ناتوانی‌ها نامشهود هستند، اکثر کارکنان ناتوان باید تصمیم بگیرند چه زمانی و با چه کسی وضعیت ناتوانی خود را در میان بگذارند.

در این تحقیق ارزش افشای این جنبه از هویت محاسبه شده است: کارکنان ناتوانی که وضعیت خود را برای اکثر افرادی که با آن‌ها در تعاملند، فاش می‌کنند (65%) بیش از دو برابر احساس خوشحالی یا رضایت در محل کار را دارند (نسبت به کسانی که این راز را مخفی نگه می‌دارند). کارکنانی که ناتوانی خود را مخفی نگه می‌دارند، مرتبا احساس اضطراب یا تنهایی دارند.

اما چرا کارکنان باید ناتوانی خود را پنهان کنند؟

افراد حرفه‌ای ناتوان دلایل زیادی برای پنهان کردن هویت خود برشمردند: آن‌ها می‌ترسند کسی سر به سرشان بگذارد یا اذیت‌شان کند، نگران هستند روابط‌شان با همکاران‌شان تغییر کند، بسیاری از آنها نگران هستند مدیرشان آنها را فردی تنبل یا کم‌قابلیت بداند و در نتیجه پیشرفت شغلی‌شان متوقف شود.

شاید این مساله، چالشی بدون راه‌حل به نظر برسد، ولی می‌توانید مواردی را در ارتباط با محیط و افرادی که می‌خواهید درکنار آنها مشغول به کار شوید، بررسی کنید. بعد از آن گام‌هایی را در جهت افشای راز خود بردارید تا استرس ناشی از مخفی نگه داشتن ناتوانی‌های‌تان را برطرف کنید.

۱. به دنبال نشانه‌های حمایتی باشید:

سازمان‌ها با روش‌های مختلفی اعلام می‌کنند که از کارکنانی که صادقانه ناتوانی خود را افشا ‌کنند حمایت خواهند کرد. مثلا در طول فرایند استخدام تلاش می‌کنند، برداشت اولیه‌ی خوبی برای شما ایجاد کنند. همچنین در مورد درخواست شغلی شما و فرایندهای کاری و نقل و انتقال‌ها برای‌تان شفافیت ایجاد کنند.

کارکنان ناتوان

۲. مدیر خود را بشناسید:

مدیران شایسته زیادی هستند که فضای کاری را به‌گونه‌ای برای کارکنان فراهم می‌کنند تا بتوانند بدون ترس ناتوانی‌شان را با مدیر در میان بگذارند. این امر بسیار تاثیرگذار است. مدیران دسترسی مستقیم به دیگر کارکنان و تجهیزات دارند و در مورد حجم و انعطاف‌پذیری کار افراد ناتوان می‌توانند اقدامات موثری داشته باشند.

مدیرانی که از کارکنان ناتوان پشتیبانی می‌کنند، شش ویژگی بارز دارند:

مطمئن می‌شوند که کاملا سخنان کارکنان‌شان را شنیدند، بازخورد عملی ارائه می‌دهند، مشورت می‌گیرند، اعضای تیم را توانمند می‌کنند، فضا را برای ارائه‌ی ایده‌ها ایمن می‌سازند و اعتبار خود را برای موفقیت تیم خرج می‌کنند. وقتی کارکنان ناتوان چنین رهبرانی دارند به احتمال زیاد در محیط کارشان فضای متعصبانه‌ و تبعیض آمیزی را تجربه نمی‌کنند.

۳. به‌دنبال دوست یا همتای شبیه به خودتان بگردید:

اگر با مدیر خود احساس راحتی نمی‌کنید تا راز خود را به او بگویید به‌دنبال همتایی که به او اعتماد دارید بگردید و حتی اگر این مورد هم چالش‌برانگیز باشد، تحقیق کنید ببینید آیا شرکت شما برنامه یا طرحی برای مشاوره یا پشتیبانی حرفه‌ای کارکنان دارد؟

 در چنین طرح‌هایی معمولا به کارکنان آموزش داده می‌شود، به‌عنوان یک نقطه‌ی تماس اولیه برای سایر همکارانی باشند که درخواست مشاوره از آنها را دارند. آنها آموزش دیدند که گوش کنند، اطلاعات در مورد منابع ارائه دهند و به کارکنان کمک کنند.

صریح و واضح صحبت کردن شما با این افراد باعث می‌شود شرم و خجالتی که در مورد ناتوانی‌تان دارید از بین برود. در واقع این حس را ایجاد می‌کنید که خوب است به کارکنان اجازه داده شود، بدون هیچ ترسی خود واقعی‌شان را به دیگران معرفی کنند.  

اگر دارای ناتوانی نامشهود هستید، این حق شماست که هر موقع صلاح دانستید آن را افشا کنید. اگر فرهنگ شرکت‌تان یا حتی فقط یکی از همکاران‌تان که شرایطی مشابه شما دارد، روزنه‌ای را برای افشای بی‌دردسر این راز ایجاد می‌کند، تصمیم به انجام این کار می‌تواند به پیشرفت شما کمک کند. در این صورت میزان استرس‌تان کاهش یافته و می‌توانید با رضایت و آرامش بیشتری مشغول به کار شوید.

برگرفته از سایت hbr.org

مترجم: طاهره منیری شریف (کارشناس ارشد MBA)

برای مطالعه بیشتر:

اینجا برای معلولان کسب‌و‌کار دائم راه‌اندازی کرده‌اند

آیا کسب‌وکارتان برای استخدام کارکنان معلول مناسب است؟

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com