0  |  2

۱۰ استراتژی کاربردی برای تبدیل SME ها به شرکت‌های بزرگ (بخش اول)

۱۰ استراتژی کاربردی برای تبدیل SME ها به شرکت‌های بزرگ (بخش اول)

کسب‌وکارهای نوپا قرار نیست همیشه کوچک بمانند. شرکت‌های بزرگی مانند Google، WallMart، Alibaba و Ford  کارشان را با فعالیت‌های کوچکی آغاز کردند. اما به‌تدریج رشد کردند و به بازیگران اصلی در بازارهای ملی و بین المللی تبدیل شدند.

همچنین بسیاری از رهبران صنایع بزرگ، کسب و کارشان را با حداقل امکانات و در جایی بیرون از خانه مثل گاراج، رستوران یا حتی وسیله نقلیه شخصی‌شان شروع کردند. مایکروسافت و آمازون مثال‌های بارزی از تغییرات بزرگ جهانی به کمک ایده‌های کسب‌و‌کاری کوچک هستند.

اینکه بیاموزید چگونه کسب‌و‌کارتان را رشد دهید، تنها هدف ارزشمندی نیست که باید به آن برسید، رشد و توسعه عامل کلیدی بقای کسب و کار و رفاه اقتصادی‌تان است. اما برای اینکه کسب و کار خود را به سطحی فراتر از آنچه که هست برسانید چه کارهایی باید انجام دهید؟ چگونه می‌توانید آن را به مرحله درآمدزایی برسانید؟

استراتژی‌هایی وجود دارد که توسط کسب‌و‌کارهای بسیاری مورد استفاده قرار گرفته‌اند و منجر به موفقیت‌های قابل توجهی در آن‌ها شده‌اند. سرمایه‌گذاری روی بعضی از این راهکارها می‌تواند برای شما هم مفید واقع شود. در ادامه پیشنهاد می‌کنیم یک یا چند مورد از این استراتژی‌های رشد را امتحان کنید:

۱. محصولات یا خدمات خود را متنوع کنید:

رشد موفقیت آمیز از طریق ایجاد تنوع در محصول مبتنی بر مفهوم «تشابه» است. به‌عبارت ساده‌تر ممکن است در بازار موجود تاکنون روی نیازهای مشابهی تمرکز کردید. یا احتمالا روی بخشی از بازار تمرکز کردید که خواست‌ها و ویژگی‌های مشابهی داشتند. می‌توانید در تامین نیازهای مشابه مشتریان خدمات و محصولات متنوعی را ارایه بدهید. مثلا یک نجار می‌تواند علاوه بر فروش قاب عکس‌های چوبی، خدمات قاب گرفتن عکس مشتریان را مطابق باسفارش و سلیقه مشتری به آنها ارایه بدهد.

۲. میزان دسترسی افراد به محصولات و خدمات‌تان را افزایش دهید:    

در صورتی که محصول یا خدمات خود را در دسترس مشتریان جدید قرار دهید، روش‌های مختلفی برای رشد کسب‌وکارتان وجود خواهد داشت. به‌عنوان مثال فروشگاه‌های خود را در مکان‌های جدید باز کنید. این مکان‌های جدید می‌توانند در فضای مجازی قرار داشته باشند، مانند رسانه‌های اجتماعی یا وب سایتی با فروشگاه آنلاین.

رویکرد دیگر، گسترش دسترسی مشتریان به محصولات و خدمات‌ شما از طریق تبلیغات است. پس از مشخص کردن بازار جدید، کار تبلیغ را در رسانه هایی آغاز کنید که بازار و مشتریان شما را هدف قرار می‌دهند.

۳. در بازار نفوذ کنید:

وقتی به چگونگی رشد کسب‌و‌کارتان فکر می‌کنید‌، احتمالا اولین چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد جذب مشتریان جدید است. اما باید بدانید مشتریانی که تا به امروز شما را همراهی کردند، بهترین منبع برای افزایش فروش‌تان هستند.

در واقع تشویق کردن مشتریان فعلی به خرید بیشتر از شما، آسان‌تر و مقرون به صرفه‌تر از پیدا کردن مشتری جدید و ترغیب آن‌ها به خرید از شما خواهد بود. بنابراین روی راه‌های بازگشت مشتری و تکرار فرایند خرید تمرکز کنید.

چگونه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به شرکت‌های بزرگ تبدیل می‌شوند؟

۴. کسب وکارتان را به نوآوری مجهز کنید:

کشف و ارتقای کاربردهای جدید محصولات و خدمات‌تان، روشی عالی برای ترغیب مشتریان موجود به خرید بیشتر، همچنین جذب مشتریان جدید است. برای مثال به محصولات آرایشی و بهداشتی که به شیوه کاملا صنعتی از مشتقات نفتی تهیه می‌شوند، توجه کنید. اگر شرکت تولیدکننده در اقدامی خلاقانه، به جای استفاده از مواد اولیه صنعتی از شیر یا عصاره گیاهان طبیعی استفاده کند، ه می‌تواند فروش خود را افزایش دهد. این شرکت حتی می‌تواند مشتریان جدیدی را جذب کند.

۵. محصول یا خدمت‌تان را صادر کنید:

صادرات محصول یا خدمت به بازارهای بین المللی می‌تواند پیشرفتی عالی در برنامه بلند مدت کسب‌و‌کارتان باشد. مانند دریافت حق امتیاز که نیاز به یک تعهد بزرگ نسبت به زمان و منابع دارد و در عین حال می‌تواند برای کسب و کارتان بسیار با ارزش باشد.

بخش دوم مطلب را اینجا بخوانید

برگرفته از سایت businessdailyafrica.com

مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com