1  |  0

از بذر ایده‌های نو تا درخت پربار کسب‌وکار در مرکز «منش»

از بذر ایده‌های نو تا درخت پربار کسب‌وکار در مرکز «منش»

مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی هرمزگان (منش) در آغازین روز از آخرین هفته دی‌ماه فعالیت رسمی خود را با هدف حمایت از ایده‌های خلاقانه جوانان برای ورود به بازار کار و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حالی آغاز کرد که دست در دست جوانان ایده پرداز هرمزگانی مراحل ترویج و نوآوری را طی کرده و در ابتدای مسیر شکوفایی اولین گروه‌های فعال خود دارد.
مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی استان هرمزگان در بندرعباس در روز شنبه (۲۸ دی‌ماه ۹۸) با حضور وزیر ورزش و جوانان، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس جهاد دانشگاهی کشور به‌صورت ویدئوکنفرانس و همچنین با حضور رضا امیاری (مدیرکل ورزش و جوانان استان هرمزگان)، سهیل دادخواه (رئیس جهاد دانشگاه هرمزگان)، مجتبی عامری (معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان هرمزگان)، محمد میر حسینی (رئیس دانشگاه علمی و کاربردی بندرعباس)، محمد دلپسند (معاون فرهنگی و سرپرست معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی هرمزگان)، حمید یاسی پور (معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی هرمزگان) و جمعی از جوانان ایده پرداز مشغول در این مرکز رسماً آغاز به کار کرد.
مدیرکل ورزش و جوانان استان هرمزگان در این خصوص اظهار کرد: با همکاری و پیگیری رئیس جهاد دانشگاهی استان هرمزگان و همکارانش تفاهم‌نامه‌ای جهت راه‌اندازی مرکز منش منعقد و کار را آغاز کردیم.
محمودرضا امیاری افزود: خوشبختانه تاکنون بازدهی خیلی خوبی درزمینهٔ کارآفرینی و اشتغال و کسب‌وکار و ایده‌های جدید در این مرکز داشته‌ایم و امیدواریم بتوانیم این همکاری را استمرار دهیم.
وی تصریح کرد: این تفاهم‌نامه ‌ایجاد شد تا پل ارتباطی بین جوانان، جهاد دانشگاهی و اداره کل ورزش و جوانان استان هرمزگان ایجاد و زمینه برگزاری کلاس‌ها، طرح‌ها و آموزش‌های لازم فراهم شود.
مدیرکل ورزش و جوانان استان هرمزگان خاطرنشان کرد: اگر به حمایت‌ها ادامه دهیم، پای‌کار باشیم و نسبت به اشتغال جوانان حساسیت داشته باشیم اتفاقات خوبی خواهد افتاد و مرکز منش خروجی خوبی خواهد داشت؛ ازاین‌رو از همه مسئولین استان هرمزگان درخواست دارم حمایت‌های لازم را از این مرکز داشته باشند.
رئیس جهاد دانشگاهی هرمزگان نیز عنوان کرد: هدف از اجرای این طرح حمایت از ایده‌های خلاقانه جوانان برای ورود آنان به بازار کار و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است.
سهیل دادخواه اضافه کرد: جهاد دانشگاهی هرمزگان به‌عنوان مجری این طرح در این استان در کنار وزارت ورزش و جوانان قرارگرفته و با یک مدل بومی سعی دارد این فرایند را برای جوانان خلاصه‌تر و مفیدتر کرده و بهره‌وری فرآیند توسعه را بالا برد.
وی بیان کرد: جوانان در این مرکز در معرض ارتباط با مسئولین و خبرگان استان قرار می‌گیرند تا با چندوچون و نقاط ضعف و قدرت استان هرمزگان آشنا شده و از این طریق با ذهن خلاق خود بتوانند برای چالش‌ها و فرصت‌هایی که در استان وجود دارد ایده‌هایی را ارائه دهند و آن را تبدیل به کسب‌وکار کنند.
رئیس جهاد دانشگاهی هرمزگان اظهار کرد: این‌گونه نیست که تنها فضایی را قرار دهیم تا جوانان ایده‌ای ارائه دهند و ما حمایت کنیم؛ فاز اولی تر طرح منش این است که جوانان در طی این مدت در معرض رویدادهای کارآفرینی قرار می‌گیرند تا بتوانند ایده‌های خود را متناسب با فضای کسب‌وکار استان بارور و پخته و با تکیه‌بر تجارب متخصصین این ایده‌ها را تجاری‌سازی کنند.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان هرمزگان نیز اظهار کرد: لازم بود چنین طرحی در استان هرمزگان اجرا شود تا جوانان فضایی را برای فعالیت‌های گسترده‌ای که در کسب‌وکار فضای مجازی داشتند در اختیار داشته و از اساتید مجرب این حوزه استفاده کنند تا ایده‌ای که در ذهنشان دارند پس از چکش‌کاری تبدیل به یک کسب‌وکار شود.
مجتبی عامری افزود: د چند ماه گذشته تیم‌های متعددی از گروه‌های متعدد سنی و جنسی با ایده‌های مختلفی در این مرکز حضور پیدا کردند، اساتید به نام حوزه کسب‌وکار از ایده‌های خام این افراد ایده‌های پخته با قابلیت بهره‌برداری و کسب‌وکار به وجود آوردند.
وی تصریح کرد: بالغ‌بر ۲۳ رویداد و کارگاه در این مرکز برگزار شده و بیش از هزار و ۱۱۷ نفر تاکنون از این مرکز استفاده کردند و در اجرای این تفاهم‌نامه یکی از استان‌های پیش رو در کشور هستیم.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان هرمزگان خاطرنشان کرد: از همه جوانان هرمزگانی که صاحب ایده هستند و می‌خواهند ایده خود را به یک کسب‌وکار تبدیل کنند دعوت می‌کنیم به مرکز منش جهاد دانشگاهی مستقر در ساختمان جهاد دانشگاهی هرمزگان مراجعه کنند.
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی هرمزگان، اظهار کرد: حدود شش ماه پیش که فعالیت‌های این مرکز آغاز شد فراخوانی اعلام کردیم و افرادی که صاحب ایده یا علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه بودند یا تخصصی درزمینهٔ گردشگری و علوم و فنون دریایی داشتند مراجعه کردند.
حمید یاسی پور بیان کرد: رویدادهایی را برای آشنایی این افراد با حوزه‌های مختلف تخصصی گردشگری و علوم فنون دریایی برگزار کردیم و در این راستا همکاری خیلی خوبی بین ما مجموعه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان، مجموعه اداره کل بنادر و دریانوردی استان و اداره کل شیلات استان هرمزگان شکل گرفت و نیازهای فناورانه خود را به ما اعلام کردند و ما به‌تبع این نیازها سعی کردیم افراد علاقه‌مند را سمتی سوق دهیم که ایده‌ها و کسب کار مدنظرشان در راستای این نیازسنجی استان هرمزگان باشد.
وی اضافه کرد: حدود ۲۳۰ نفر در قالب دو گروه گردشگری و علوم و فنون دریایی در این مرکز شروع به فعالیت و در رویدادهای مختلف ما شرکت کردند؛ برخی از این ‌رویدادها در مجموعه‌های گردشگری و برخی در کارخانه‌های مرتبط با علوم و فنون دریایی برگزار شد.
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی هرمزگان افزود: سعی کردیم شرکت‌کنندگان واقعیت‌های مرتبط با کار خود را درک کنند و در شرایط قرار گیرند و بر اساس آن ایده‌هایشان را پخته کنند تا در آینده ازلحاظ اجرایی به مشکل برنخورند.
یاسی پور تصریح کرد: در حال حاضر رویداد ترویج و رویداد نوآوری ما تمام شده و در مرحله شکوفایی هستیم، اکنون در حال ارائه آموزش‌های تکمیلی هستیم تا شرکت‌کنندگان ایده‌های خود را به نتیجه رسانده و به موفقیت برسند.
وی عنوان کرد: همچنین یک دوره شورای پذیرش داشته‌ایم که زمان سه ماه‌های به تأییدشدگان می‌دهیم تا ایده خود را به مرحله شکوفایی برسانند و به دنبال این هستیم که از تعدادی از این افراد حمایت‌های مادی و معنوی ویژه‌ای داشته باشیم.
مدیر یکی از گروه‌های ایده پرداز مرکز منش جهاد دانشگاهی هرمزگان نیز اظهار کرد: با حضور چند تن از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر بندرعباس ایده‌ای در ذهنمان شکل گرفت و توانستیم ایده خود را ازلحاظ فنی به نتایج خوبی برسانیم.
امین قامت افزود: به‌واسطه ایده شویی که در مرکز منش برگزار شد توانستیم تیم‌سازی خیلی خوبی داشته و برنامه‌ریزی‌های خوبی در زمینه‌های اداری و تیم ورکینگ انجام دهیم.
وی تصریح کرد: خوشبختانه حمایت‌های معنوی خیلی خوبی در مرکز منش صورت گرفته، شرکت در ایده شوها و برنامه‌ریزی برای ورود به مرکز رشد برای استفاده از فضای کاری از فعالیت‌های صورت گرفته در این مرکز بوده است.
این ایده پرداز فعال در مرکز منش جهاد دانشگاهی هرمزگان ادامه داد: مرکز منش محیط خوب و گوگلی دارد که توانسته فضای شادی را با کمترین محدودیت برایمان ایجاد کند به‌گونه‌ای که در این مدت توانسته‌ایم ارتباط خوبی با افراد مختلف برقرار کرده و با اسپانسرهای مختلفی در این مرکز دیدار کنیم و استفاده چند منظوره‌ای از آن داشته باشیم.
یکی دیگر از ایده پردازان فعال در مرکز منش جهاد دانشگاهی هرمزگان نیز، بیان کرد: مرکز منش کمک زیادی به ما کرده است، چراکه خیلی از ما جوانان فعال در این مرکز این ایده‌هایی در ذهن داشتیم اما محیطی برای شکوفایی و پرورش این ایده‌ها برایمان فراهم نبود.
سمیرا راد خاطرنشان کرد: بسیاری از فعالین در این مرکز آن‌قدر ایده‌های پخته‌ای داریم که می‌توانیم وارد بازار کار شویم اما تاکنون شرایطی که بتوانیم به ایده‌های خود جهت دهیم و استفاده درستی از آن داشته باشیم بسیار کم بود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com