0  |  8

۷ واژه که افراد قوی از بیان آن اجتناب می‌کنند

۷ واژه که افراد قوی از بیان آن اجتناب می‌کنند

بعضی از واژه‌هایی که شما هر روز آنها را بکار می برید ناخودآگاه می‌توانند پیام و مقصود شما را تحت تاثیر قرار دهند. افراد قوی می‌دانند از گفتن چه واژه‌هایی پرهیز و چه کلماتی را بیشتر استفاده کنند. این افراد می‌دانند حتی استفاده کم از بعضی واژگان و عبارات باز هم زیاد است. در ادامه می‌آموزیم؛

چگونه قدرت و اثربخشی گفتارمان را با بکار نبردن هفت واژه افزایش دهیم؟

۱- «فقط»:

این واژه، محتوای بعد از خود را محدود می‌کند. به عبارت دیگر آن قصد و نیتی که به دنبالش هستید را محدود می‌کند. مثلا وقتی که می‌گویید: «من فقط فلان ایمیل‌ها را بررسی می‌کنم...» در واقع سایر ایمیل‌های دریافتی را کم اهمیت جلوه می‌دهید.

توجه کنید، هنگامی که چیزی مهم است، نباید آن را بی اهمیت جلوه دهید.

۲- «خیلی»، «قطعا» و «کاملا»:

کلماتی مانند «خیلی»، «قطعا» و «کاملا» را به عبارتی که می خواهید توصیف یا برجسته کنید‌، اضافه نکنید. نیازی به گفتن  «من خیلی  هیجان زده ام» نیست. همین که می‌گویید «من هیجان زده‌ام» منظورخود را به مخاطب می‌رسانید. استفاده از قیدهایی مانند «خیلی»، «قطعا» و «کاملا» می‌توانند ضرورتی نداشته باشند. وقتی کمتر از این قیدها استفاده کنید، خود واژه‌ها قدرتمندتر می‌شوند و می‌توانند برای دیگران ارزشمند شوند.

  «افراد قوی می‌دانند ازبیان چه واژه‌هایی پرهیز و چه کلماتی را بیشتر استفاده کنند.»  

3- «من فکر می کنم» یا «احتمالا»:

هر فکر و اندیشه‌ای که مطرح می‌کنید نظر شماست. نیازی نیست مقدمه را با «من فکر می کنم» شروع کنید. عباراتی مانند «من فکر می کنم» و «شاید» کلمات دفاعی هستند و به مخاطب‌تان نشان می‌دهد که ممکن است اشتباه کنید. این راهی است که خودتان را از حمله فرد دیگر با ایده‌ای متفاوت محافظت کنید.

کلماتی که برای تلاش و محافظت از بیان ایده خود استفاده می‌کنید، قدرت شما را تضعیف می‌کنند. درحالی‌که شما حق دارید نظر خود را بیان کنید. بنابراین صلاحیت خود را برای داشتن چنین حقی تضعیف نکنید. بدون تردید ایده‌های خود را به اشتراک بگذارید، حتی اگر دیگران مخالف هستند.

۴- «من سعی خواهم کرد»:

وقتی می‌گویید «سعی می‌کنم کاری را انجام دهم» به مخاطب‌تان این پیام را انعکاس می‌دهید؛ سعی در انجام کاری دارید که از توانایی‌های خود در انجام آن مطمئن نیستید. وقتی می‌گویید «کاری را انجام خواهید داد»، افراد متوجه می‌شوند که شما برای انجام این کار تلاش خواهید کرد. در حالی‌که گفتن «من سعی خواهم کرد» باعث می‌شود افراد مضطرب شوند.

۵-  «متاسفم»:

هرچه بیشتر عذرخواهی کنید، از ارزش عذر خواهی شما کم می‌شود. «متاسفم و عذرخواهی می‌کنم» را کمتر بکار ببرید. از آن فقط برای مواردی که مستقیماً اتفاقی از طرف شما رخداده است، استفاده کنید و نه مواقعی که اتفاق خارج از کنترل شما بوده است.

به عنوان مثال، شما به دلیل تصادف رانندگی که دو خیابان بالاتر از  محل کارتان رخ داده است، دیر به جلسه می‌رسید. ممکن است شما بتوانید علت دیر کردن خود را توضیح دهید، اما نیازی به عذرخواهی برای آن ندارید.

۷ واژه معمول که افراد قوی از گفتن آن اجتناب می‌کنند

۶- «مانند» ، «خوب» ، «درست است» و «می‌دانید»:

«مانند»، «خوب»، «درست است» و «می‌دانید»،  واژگانی برای مکث یا تردید در گفتار هستند.

استفاده از آنها را به حداقل برسانید. افراد معمولا زمانی که می‌خواهند فکر کنند در ادامه چه چیزی می‌خواهند بگویند، استفاده می‌کنند. این واژگان و عبارات کارایی کلمات و عبارات اصلی را کم می کنند. در عوض، یک لحظه برای تمرکز بر افکارتان مکث کنید و به صحبت‌تان ادامه دهید.

۷- «بدیهی است»:

بیان عبارتی مانند «بدیهی است»، می‌تواند موجب برداشت اشتباه مخاطب از صحبت‌های شما شود. پیام این عبارت برای مخاطب این است که او مسئله یا شرایط را به درستی درک نمی‌کند و شما درست می‌گویید. فرض شما از سطح درک افراد نشان از عدم درک صحیح شما دارد و می تواند برای مخاطب‌تان آزاردهنده یا ناامیدکننده باشد.

عبارت‌های رایجی که به طور معمول در صحبت‌های روزانه به کار می‌بریم، می‌توانند پیام اصلی صحبت‌تان را از مسیر واقعی خود منحرف کنند. برای اثربخشی بیشتر مکالمات کاری و روزانه‌تان در مورد لغاتی که بکار می‌برید به خوبی فکر کنید.

اگر به استفاده صحیح واژگان و قدرت معجره آنها پی ببرید، خواهید دید که چگونه خالق فرصت‌های طلایی هم در زندگی شغلی و هم در زندگی شخصی‌تان خواهند بود.

مترجم: شیدا انصاری

برگرفته از سایت: forbes.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com