0  |  5

چگونه کسب و کارمان را در زمان رکود اقتصادی حفظ کنیم؟

چگونه کسب و کارمان را در زمان رکود اقتصادی حفظ کنیم؟

بنا به گفته مدیر عامل صندوق بین المللی پول، در سال 2020 وارد رکود اقتصادی دیگری شدیم. رکود فعلی به مراتب بدتر از رکودی است که دنیا در سال ۲۰۰۹ تجربه کرد‌ه است.

خبرخوبی نیست؛ مخصوصا برای کارآفرینان و صاحبان کسب و کار. با هر رکود، باید انتظار از دست دادن بسیاری از مشاغل و قطع شدن دستمزدها را داشته باشیم. این امر ناگزیر قدرت خرید مصرف کننده را کاهش و کسب و کار را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در نتیجه باعث اخراج و تعدیل کارکنان بیشتری خواهد شد و این فرایند تداوم پیدا می کند تا جایی که تقریبا اجتناب از آسیب های اقتصادی غیرممکن خواهد بود.

اما صاحبان کسب و کارها می توانند گام هایی را برای کاهش میزان خسارات و زیان های حاصل از رکود بردارند که در ادامه به بیان چند توصیه در این باره می پردازیم:

۱- منافع کسب و کار را در اولویت قرار دهید:

با شکل گرفتن این رکود بزرگ اقتصادی، حتی آنهایی که پول کافی دارند در کسب و کارشان دچار عدم اطمینان هستند. در این شرایط طبیعی است که بین کمک کردن به کسب و کار یا کارکنان خود احساس تردید کنید. ایده ال این است که شما هردو را انجام دهید. اما وقتی آینده در هاله ای از ابهام قرار دارد و نقدینگی به میزان کافی موجود نیست، خیلی از کارآفرینان باید تصمیم بگیرند که آیا آخرین نقدینگی خود را صرف راضی کردن کارمندان شان کنند؛ یا صرف هزینه کسب و کار؟

بعضی مدیران با وجود رکود اقتصادی تصمیم به کمک کردن به کارکنان خود را می گیرد. اما اگر کسب و کار از بین برود، جایی برای بازگشت کارمندان وجود ندارد. بنابراین، در حالیکه این نظر بحث برانگیز قابل درک است، شاید بهتر باشد با دوراندیشی بیشترعمل و به ماندگاری کسب و کارتان توجه کنید.

اگر چه ممکن است در کوتاه مدت خبر خوبی برای کارمندان تان نباشد، اما بهترین راه برای نجات کسب و کار، کارکنان و بطور کلی اقتصاد، در بلند مدت است.

بیشتر بخوانید: آیا شیوع ویروس کرونا باعث رکود اقتصادی در سطح جهان خواهد شد؟

۲- ارزش بیشتری برای مشتریان خود قائل شوید:

وقتی اقتصاد به خوبی پیش نمی رود، مشتریان تمایل به کاهش هزینه های شان دارند. حتی اگر شما پیشنهاد چیزی را بدهید که مورد نیازشان است، باز هم مشتریان قصد کمتر کردن مصرف خود از آن را دارند، و این در فروش شما تاثیر گذار خواهد بود. برای نمونه صاحب خانه از هزینه رسیدگی به باغچه و نظافت ساختمان می کاهد، یا افراد کمتر به سینما و مکان های تفریحی می رود.

شما به عنوان صاحب کسب‌وکار، با توجه به کاهش قدرت خرید مشتریان و کاهش درآمدتان می‌توانید به ازای پولی که دریافت می‌کنید، پیشنهادهای بهتری به مشتریان ارایه دهید. به عنوان مثال، سینماها می توانند پاپ کورن رایگان به مشتریان خود ارائه دهد. آرایشگران می‌تواند برای یکسال به طور نامحدود مبلغ ثابتی را به ازای کوتاه کردن موی مشتریان‌شان دریافت کنند.

هنگامی که ارزش بیشتری را به محصول یا خدمات خود می‌دهید، مشتریان نه تنها پیشنهاد شما را هزینه یا مخارج اضافی تلقی نمی‌کنند. بلکه باورشان این اسن که مبلغی را پس انداز می‌کنند‌.  اگرچه این استراتژی ممکن است برای افزایش تعداد مشتریان در این رکود کافی نباشد، ولی حداقل برای حفظ اعتبار و تداوم کسب و کارتان کمک می کند.

چگونه کسب و کارمان را در زمان رکود اقتصادی حفظ کنیم؟

۳- با تامین کنندگان بالادستی و پایین دستی همکاری کنید:

مشتری برای کاهش هزینه‌هایش از دو استراتژی استفاده می کند:

استراتژی اول: تمام هزینه‌های غیر‌ضروری که می‌تواند بدون آن‌ها به زندگی خود ادامه دهد مثل گردش و سینما رفتن را قطع می‌کند.

استراتژی دوم: حتی هزینه‌های خود را برای تامین موارد ضروری مثل نیاز به سوخت و مواد غذایی کاهش می‌دهد. به عبارت دیگر در مصرف اقلام ضروری هم صرفه جویی می‌کنند.

با افرادی که خدمات‌شان در راستای ارایه محصولات یا خدمات شما در جریان های بالادستی و پایین دستی است، شراکت کنید.

برای مثال کسب و کار«سازنده تلفن همراه» را در نظر بگیرید. جریان‌های بالادستی این کسب و کار شامل سازندگان تلفن همراه و جریان‌های پایین دستی فروشگاه ها و سیستم عامل هایی هستند که این تلفن ها و لوازم جانبی را به مشتریان می فروشند.

اگر گریزی به مورد قبل یعنی ارایه ارزش بیشتر به مشتری در ازای پرداختی که انجام می‌دهد، بزنیم، شرکت سازنده تلفن همراه می تواند در مواردی تلفن رایگان به مشتریانش پیشنهاد دهد. این کار می‌تواند پیامدهای خوبی هم برای مشتری و هم برای شرکت سازنده داشته باشد. این استراتژی حتی برای سازندگان نرم افزار و اپ هم کاربرد فوق العاده ای دارد. چرا که درون سیستم عامل تلفن قرار گرفته و بسته بندی می‌شود و به محض خارج شدن از بسته بندی مستقیما مورد استفاده مشتری قرار می‌گیرد.

۴- با پیشنهادهای قیمت گذاری نوآوری کنید:

این یکی از موثرترین راه های حفظ مشتریان در رکود است. ابتکار در قیمت گذاری باید روی دو هدف خاص متمرکز شود: پیشنهاد قیمت پایین تر برای مشتری و بالا بردن نقدینگی خود.

شرایطی را ایجاد کنید که به خریداران این امکان را بدهد، محصول یا خدمات شما را به صورت اقساط بپردازند. این باعث می شود که خریدار توان خرید بیشتری از محصول شما را داشته باشد. اگر از خدماتی استفاده می کنید که امکان قسط بندی را دارد،  مطمئن شوید که پرداخت‌ها را بطور کامل دریافت می کنید.

بستگی به پیشنهاد شما دارد، می توانید نحوه پرداخت را از دریافت کل پول به پرداخت ماهیانه تغییر دهید. اما توجه داشته باشید که راه حلی که انتخاب کردید ممکن است روی جریان نقدی شما تاثیر بگذارد. برای مثال، با دریافت کامل مبلغ، پیشاپیش، پول خود را دریافت کردید، ولی در شیوه پرداخت ماهیانه و اقساطی شما باید به همان اقساط ماهیانه اتکاء کنید

راه دیگر بالا بردن نقدینگی شما، این خواهد بود که مشتریان خود را به پرداخت کامل بهای کالا تشویق کنید. به عنوان مثال، اگر شما ارایه دهنده خدمات هستید، می توانید پیشنهاد یک ماه ارایه خدمت رایگان به مشتریانی که اقساط یکساله را یکجا پرداخت می کنند، بدهید. این روش هم به نفع مشتری و هم به نفع فروشنده است.

رکود اقتصادی برای همه دشوار است. صاحبان کسب و کار، کارمندان و مشتریان. از حالا به بعد، تمرکز شما باید روی حفظ کسب وکارتان باشد. تمام تلاش خود را انجام دهید تا مطمئن شوید جزء صدها کسب و کاری نیستید که احتمال ورشکسته شدن‌شان می رود.

مترجم: شیدا انصاری

برگرفته از سایت entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com