0  |  3

چگونه میزان ریسک و عدم اطمینان را در اجرای ایده‌های جدید، کاهش دهیم؟

چگونه میزان ریسک و عدم اطمینان را در اجرای ایده‌های جدید، کاهش دهیم؟

احتمالا به‌عنوان نوآور و کارآفرین، اولویت‌تان این است که قبل از سرمایه‌گذاری در مقیاس وسیع، ریسک و عدم اطمینان در مورد ایده‌های جدید کسب‌وکارتان را کاهش دهید. هرچقدر تحقیق و بررسی در رابطه با کسب‌وکار کمتر باشد، ابهام و عدم اطمینان، بیشتر است. 

تحقیق و بررسی در این سه بخش به طور موثری میزان ریسک‌پذیری را کاهش خواهد داد:

آیا مشتریان محصول و خدمت ما را می‌خواهند؟ (مطلوبیت)

آیا می‌توانیم محصول را بسازیم و پیاده‌سازی کنیم؟ (امکان‌‌سنجی)

آیا می‌توانیم با ساخت و تولید این محصول پول بیشتری کسب کنیم؟ (سوددهی و بقا)

این سه حوزه بسیار گسترده هستند. در این مطلب به اختصار درباره آنها صحبت می‌کنیم:

 «مطلوبیت»:‌

به تعریف اقتصاددانان مطلوبیت کیفیتی است که کالا را برای مصرف‌کننده خواستنی می‌کند. مطلوبیت عبارت است از رضایت مصرف‌کننده پس از مصرف کالا و خدمات است (درواقع هر آنچه نیازها و خواسته‌های انسان را ارضا می‌کند). درواقع مفهوم کلیدی در «مطلوبیت»، رضایت است نه سودمندی. هنگام انتخاب کالا و خدمات مسلماً چیزی را انتخاب می‌کنیم که برای ما مطلوبیت بیش‌تری داشته باشد. افراد معمولا تمایل دارند، بابت مقدار پولی که برای کالا یا خدمت می‌پردازند، مطلوبیتی را به‌دست آورند که بیش‌تر از ارزش آن پول باشد. می‌توانید با ارزیابی چالش‌ها، ارزش پیشنهادی و اتخاذ استراتژی مناسب، عدم اطمینان مربوط به مشتری را کاهش دهید.

امکان سنجی

«امکان‌سنجی»:‌

گاهی فرصت‌هایی وجود دارند که تقاضا برای آن‌ها زیاد است. چشم‌انداز بازار آن‌ها بسیار روشن است ولی از نظر فنی برای ما، امکان تولید محصول وجود ندارد یا کمبود منابع به ما اجازه بهره‌برداری از این فرصت‌ها را نمی‌دهد. انتخاب این‌گونه فرصت‌ها کارآفرین را دچار چالش‌های درون سازمانی می‌کند. باعث می‌شود که کارآفرین نتواند از منابع و ظرفیت‌های‌ کسب و کارش به نحو مناسبی استفاده کند یا حتی آن‌ها را به هدر دهد. در آغاز کار بایستی فرصت‌هایی انتخاب شوند که از نظر امکان‌پذیری با ریسک کمتری همراه باشند. شما می‌توانید با ارزیابی فن‌آوری‌ها، منابع موجود، فعالیت‌ها و مهارت‌های خود و شرکای‌تان، ریسک پیاده‌سازی ایده‌تان را کاهش دهید.

«سودآوری و بقا»:

ذهنیت عوام درباره کارآفرینان به‌گونه‌ای است که آنها را ریسک‌پذیران محض تلقی می‌کنند؛ درحالی‌که واقعیت این‌گونه نیست. کارآفرینان هم به‌طور طبیعی مانند هر انسان دیگری از ریسک اجتناب می‌کنند. با این حال کارآفرینان افرادی هستند که ریسک‌های منطقی و منطبق با شرایط کنونی‌شان را می‌پذیرند. تصور کنید، فرصتی را شناسایی کرده‌اید، اکنون زمان آن است که میزان ریسک‌های مربوط به جنبه‌های مالی ایده‌تان (درآمد، هزینه و قیمت‌گذاری) را محاسبه کنید. درنهایت تصمیم بگیرید که آیا این فرصت از نظر مالی مناسب شما هست یا خیر؟

بررسی هرکدام از بخش‌هایی که درباره آنها صحبت کردیم،‌ می‌تواند ریسک و عدم اطمینان نسبت به اجرایی شدن ایده را کاهش دهد. در حقیقت، باید مجموعه‌ای از ارزیابی‌‌ها را در مورد بخش‌های مختلف کسب‌وکارتان به همراه داشته باشید تا بتوانید به چالش ریسک در ایده‌های نوآورانه‌تان غلبه کنید. این مقوله جز با تحقیق و تجربه حاصل نمی‌شود. نکته مهم این است که شرکت‌ها ابزار و معیارهای موردنیاز برای مدیریت و تسهیل ارزیابی در هر یک از این سه حوزه مهم را داشته باشند، تنها در این صورت است که می‌توان به‌صورت جدی ریسک نوآوری را در شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها کاهش داد.

اگر به مطالعه درباره «ریسک‌پذیری کارآفرینان» علاقه مند هستید،‌ مطالب زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

۱۰ ریسکی که هر کارآفرین در مسیر کارآفرینی‌ با آن مواجه می‌شود
چه‌طور ریسک توسعه محصول را کاهش دهیم؟
۹ کارآفرین موفق که ریسک را با آغوش باز پذیرفتند
5 دلیل برای ریسک‌پذیری کارآفرینان

مترجم: مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

برگرفته از سایت blog.strategyzer.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com