0  |  4

چگونه دو بانوی بلند همت با تشکیل یک شرکت به موفقیت دست یافتند؟

چگونه دو بانوی بلند همت با تشکیل یک شرکت به موفقیت دست یافتند؟

خانم ها هنگامی که تحت تأثیر شور و شوق قرار بگیرند، قادرند کارهای بزرگی انجام دهند. مهم نیست که دلیل این شور و شوق با اهمیت و یا بی اهمیت باشد؛ آنچه که بیشترین ارزش را دارد، دنبال کردن اشتیاقی است که قادر به ایجاد تغییر و تحول اجتماعی باشد.

کیت کلوپک و وانسا گرین از بنیان گذاران ساها گلوبال، از نمونه های بارز زنانی هستند که شوق و اشتیاقشان را به طور موفقیت آمیزی برای حل یک مشکل دنبال کردند. آن مشکل، بحران جهانی آب است. زمانی که برای اولین بار کلوپک متوجه شد که تصفیه کردن آب آلوده چقدر آسان است، شوکه شد. او دچار دام همیشگی فرضیات شد مبنی بر اینکه قسمت سخت حل یک معضل و مشکل، خلق راه حل برای آن است،. در واقع، کلوپک متوجه شد که تکنولوژی های ارزان و ساده تصفیه و پالایش آب برای سالهای متمادی وجود داشته است. مسأله اصلی، اجرای آن بود.

ساها گلوبال از اشتیاق مشترک کلوپک و گرین متولد شد. وظیفه ساها گلوبال توانمند کردن خانمها و رساندن آب تمیزتر به غناست که با دست در دست دادن مدل کسب و کار این سازمان عمل می کند. ساها گلوبال زنان غنایی که به طور سنتی مسئول تهیه آب آشامیدنی هستند را قادر می سازد تا کارآفرین اجتماعی شوند. با یک برنامه آموزشی و نظارتی، این بانوان می آموزند که آب را به طور دستی جمع آوری و تصفیه کنند و سپس در قیمتی بفروشند که مقرون به صرفه است.

با وجود کار در کنار خیلی از سازمانهای غیردولتی که راه حلهای تصفیه آب به طور رایگان توزیع می کنند، ساها گلوبال به موفقیت دست یافت، زیرا شیوه های بومی تصفیه اش، راه حلهای پایداری برای تصفیه آب ارائه داد که روستاییان قادر به انجام آن بودند و هم زمان منجر به تحرک در اقتصاد محلی می شد. داستان الهام بخش کلوپک به عنوان مثالی برجسته و مهم برای همه زنانی است که به کارآفرین اجتماعی شدن علاقه مندند. مهمترین درس این است که به دنبال مسأله ای باشید که از حل آن شگفته زده خواهید شد.

این چهار نکته در مورد مثال کلوپک را دنبال کنید تا به موفقیت  دست یابید.

1- دید اجتماعی خود را گسترش دهید.

کارآفرین اجتماعی بودن فقط این نیست که رئیس و کارفرمای خودتان باشید و پول بیشتری بدست بیاورید. به خودتان این آزادی را بدهید که تحت تأثیر مشکلی قرار بگیرید و همواره خودتان را به چالش بکشید تا بزرگتر و وسیع تر بیندیشید.

ساها گلوبال با تصفیه آب در غنا شروع کرد، اما خیلی زود فعالیت خودش را به نیروی خورشیدی و کارآفرینی زنان گسترش داد. به دلیل تلاش های کلوپک و گرین، این شرکت توانسته است که 178 کارآفرین زن را قادر بسازد تا بتوانند به تنهایی کسب کار تولید برق خورشیدی و تصفیه آب را شروع کنند.

2- تیمتان را به دقت انتخاب کنید.

وظیفه شما به عنوان یک رهبر ایجاد انگیزه و دلبسته ساختن اعضای تیمتان بدون در نظر گرفتن نقش و استعدادشان است. به گفته کلوپک، تیم ساها گلوبال کوچک ولی قدرتمند است، زیرا از افرادی تشکیل شده است که عمیقا مراقب عملیات شرکت هستند. او برای اعضای تیمش این اعتبار را قائل می شود که با توانایی شان کارهای بزرگی را انجام دهند، اما راهنمایی های او سبب می شود که این اتفاق بیفتد.

3- از مزیت جذب سرمایه به صورت خلاقانه بهره مند شوید.

جذب سرمایه، یکی از کارهای شما می باشد و این کار احتمالا از آن چه فکر می کنید سخت تر خواهد بود. معمولا تعداد زیادی مقررات دست و پاگیر وجود دارد و شما باید اراده داشته باشید که از وقت و تلاشتان استفاده کنید تا مردم قانع شوند که دلیل وجودی کسب و کار شما را باید مورد حمایت قرار دهند.

از آنجا که ساها گلوبال یک شرکت غیرانتفاعی است که برای کسب وکارهای اجتماعی سود ده شروع به کار کرد، یافتن راههایی مناسب به منظور تأمین و جذب سرمایه جهت توسعه شرکت، دشوار بود. نه سرمایه گذاری به صورت قرض از افراد و نه مبالغ خیرخواهانه کافی بودند. اگر چه این موضوع در ابتدای امر ناامید کننده بود، اما این چالش تیم را مجبور کرد که خلاق باشد و نهایتا برنامه پیشگامی در جهان را آغاز کردند. این برنامه نه تنها فرصت یادگیری کارآفرینی اجتماعی را برای رهبران جهان فراهم می کند و اثری پایدار در این زمینه دارد، بلکه منابع مورد نیاز ساها گلوبال به منظور رشد و توسعه را نیز تأمین می کند.

4- ساده ترین راه حل را کشف کنید.

بکارگرفتن جدیدترین و خلاقانه ترین تکنولوژی آسان است، اما معمولا ابتدایی ترین راهکار، پایدارترین راهکار است. ساها گلوبال به منظور تصفیه ی آب آشامیدنی به جز یک ظرف ذخیره سازی ایمن و دو فرآورده شیمیایی سولفات آلومینیوم و کلر، از هیچ لوله، پمپ و ماشینی استفاده نکرده است. نوآوری و خلاقیت مورد نیاز نبوده است؛ زیرا راهکار ساده، اثرگذار و پایدار بود. در نتیجه، کلوپک و گرین توانستند تمام انرژی خلاقانه خود را بر روی مدل کسب و کارشان صرف کنند.

در این جهان که همه امور بهم مرتبط است، این شعار حقیقتا عملی است که " برای میلیاردر شدن به یک میلیارد فرد کمک کن ". با این حال، گرایش به کارآفرینی نباید از این پرسش که " چگونه پول بدست بیاورم "  ایجاد شود، بلکه باید از این پرسش بدست بیاید که "چگونه مشکلی را می توانم حل کنم ". جهان با بحرانهای زیادی روبروست که منتظر راهکارها هست. بنانراین به دنبال چیزی باشید که حس زنده بودن به شما می دهد .

برگزفته از سایت entrepreneur

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com