2  |  4

موفقیت کارآفرین اردبیلی در‌ اشتغال‌زایی با حلوای سیاه

موفقیت کارآفرین اردبیلی در‌ اشتغال‌زایی با حلوای سیاه

اکبر محمدیان، برای شروع کارش دو سال مشغول تحقیق بوده که بالاخره در سال 92 توانسته است حلوای سیاه را به‌عنوان سوغات اردبیل پس از سال‌ها فراموشی دوباره احیا کند. محمدیان درباره چگونگی شروع فعالیتش می‌گوید: زمانی که قصد آغاز کار را داشتم هیچ سرمایه‌ای در اختیارم نبود اما دست از تلاش برای تحقیقات برنداشتم و بالاخره در سال 92 با سرمایه اندکی که پس‌انداز کرده بودم اولین محصول خود را روانه بازار کردم. این محصول در ابتدا با استقبال زیادی مواجه شد به طوری که در هفته‌های اول نتوانستم پاسخگوی نیاز بازار باشم.
این جوان 39 ساله می‌افزاید: بعد از اینکه شرایط عادی شد تبلیغاتی در سطح شهر صورت گرفت که با موج دوباره‌ای از تقاضا روبه رو شدیم. در آن زمان اقدام به جذب نیرو کردیم و فعالیتمان به‌صورت کارگاهی آغاز شد. تفاوت محصول تازه ما با نمونه‌های قبلی که در سا لهای بسیار دور پخت می‌شد در‌ترکیب محصولاتی است که در آن به کار می‌رود.
افزایش نگهداری محصول
این کارآفرین ادامه می‌دهد: محصولات سنتی معمولاً مدت ماندگاری کوتاهی دارند از این رو برخی افراد نمی‌توانند برای سفرهای دور خود از این محصول بهره ببرند. در این راستا سعی کردیم از محصولات سنتی فاصله بگیریم و وارد فاز صنعتی شویم. مهم‌ترین اصلی که در این زمینه مدنظر داشتیم حفظ اصالت محصول بود که خدا را شکر موفق هم بودیم.
وی با‌ اشاره به اینکه حلوای سیاه یک تقاضای جدید در بازار استان اردبیل ایجاد کرد و باعث افزایش‌ اشتغال شد می‌گوید: یک محصول تازه، وارد بازار اردبیل شده بود و یک تقاضا و عرضه جدید به بازار تزریق شد. این در حالی بود که در گذشته کسی سراغ تولید این محصول نرفته بود و نقطه موفقیت ما در تولید حلوای سیاه تحقیقاتی بود که در این زمینه انجام داده بودیم. افرادی که اکنون در کارگاه تولید حلوای سیاه مشغول به کار هستند حدود 5 نفر هستند و 27 فروشگاه در سطح کشور این محصول را ارائه می‌کنند..
محمدیان به ظرفیت‌های بزرگ‌ اشتغال‌زایی در این صنعت هم‌ اشاره می‌کند و می‌افزاید: اگر سیستم تولید حلوای سیاه به‌صورت کارخانه‌ای باشد حدود 30 نفر به‌صورت مستقیم مشغول فعالیت خواهند شد و‌ اشتغال غیرمستقیم این کارنیز حدود 230 نفر به‌صورت دو شیفت است. ما در حال مقدمات تبدیل کارگاه به کارخانه هستیم که افزایش هزینه‌ها از جمله نرخ ارز باعث شده تا کمی‌از بودجه‌ای که برای این کار کنار گذاشته بودیم ارزش خود را از دست بدهد و منتظر دریافت تسهیلات باشیم.
این کارآفرین اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه تاکنون از هیچ کمک دولتی استفاده نکردیم اظهار می‌کند: هر‌ اشتغالی که تاکنون ایجاد شده ریالی برای دولت هزینه نداشته و حتی برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه نکردیم. همه 5 نفری که اکنون در کارگاه تولید حلوای سیاه مشغول به کار هستند با سرمایه خود کارگاه مشغول به کار شدند و اگر این رویه در هر شهر و استان به کار گرفته شود مشکل‌ اشتغال حل خواهد شد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: kayhan.ir
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com